Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar osmosewater kopen
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2017, 16:19 
eitje

Ik ben op zoek naar osmosewater.
Liefst rond regio Sint-Niklaas.
Kan iemand mij helpen?

Bedankt

Nancken1968

Profiel  

Berichttitel: Re: Waar osmosewater kopen
BerichtGeplaatst: do 06 apr 2017, 22:16 
Pinokio Garnaal

Zelf maken, als het voor niet teveel water is , kan je als je wat rondkijkt op internet al voor zo'n 50 euro een osmose-apparaat kopen ...
Je kan ook met regenwater werken ( opvangen in een regenton en 24 uur filteren over actieve kool);drie van mijn zeven bakken draaien op regenwater en gaat ook prima. En de regen in Sint-Niklaas zal niet zoveel slechter zijn dan in Bornem , denk ik dan ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017, 18:48 
Garnaaltje

En als het een kleine bak is kan je ook gedemineraliseerd water kopen in de Colruyt. Zo'n fles van 5 liter kost 79 cent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2017, 18:50 
eitje

zo een osmose apparaat is simpeler dan het lijkt. en altijd water beschikbaar, ook als het in de zomer niet regent.
ook het remineraliseren tot de gewenste gh is heel eenvoudig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2017, 20:15 
Garnaaltje

regenwater is het perfecte water

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017, 18:17 
Wine red taiwan bee

Camu5 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
Ligt er maar net aan waar je woont

Nobody said it was ieSie

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 23 mei 2017, 01:40 
Admin

De betere aquarium speciaal zaken verkopen doorgaans wel osmose water.
Even googelen waar er in de buurt zijn en dan even telefoneren of ze het verkopen.

Sommige kopen het ook bij ruitenwassers of andere schoonmaak bedrijven, maar dan moet je natuurlijk wel zeker zijn dat er niets aan toegevoegd is en zuiver is.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2017, 16:30 
Garnaaltje

gewoon-ieS schreef:
Camu5 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
Ligt er maar net aan waar je woont

Geen probleem, kzeg u gewoon hoe de natuur werkt, en de natuur werkt zeker niet met osmose water. Alle rivieren en vijvers en ponden worden meestal gevuld door regenwater, het is de bodem en andere factoren die de ph gaan beinvloeden zoals temperatuur+hout of steen. De dieren die dan daarin opgroeien hebben ongeveer hun 'ideale' omgeving denkt de mens..niks is verder van de waarheid.

Jou idee komt meer vanuit de gedachte dat er vervuiling kan optreden ivm luchtkwaliteit denk ik.
En daarom willen jullie alles zoveel mogelijk steriliseren. En alle gevaren neutraliseren.

Alleen door te neutraliseren krijg je net zwakke beestjes die in een steriele omgeving opgroeien en net daarom sneller vatbaar zijn voor veranderingen in hun omgeving.

Als je wat open minded bent zal je wel merken dat het klopt.

Het verhaal dat jullie verkopen komt door mensen die osmose apparaten verkopen.

Hetzelfde gebeurden vroeger met de discus vis, die had heel speciaal water nodig, osmose water namelijk want anders zal de kweek niet lukken. En zo werden velen osmose apparaten verkocht.

Totdat een paar aquarianen hun gezond verstand gingen gebruiken...

Wel anno 2017 kan je discussen kweken en houden in leidingwater, omdat een ieder dier zich redelijk kan aanpassen aan zijn omgeving mits je dit toelaat en geleidelijk doet.

Er zijn ook taiwan bees die zich al voortkweken op leidingwater, gewoon omdat de eigenaar ze heeft laten wennen, en de 2de generatie zal sneller kweken dan de eerste generatie en minder uitval uiteindelijk hebben. Op het internet circuleert pm van 150-200 voor taiwan bee.

Krijg dat maar uitgelegd tegen degene die taiwan bees kan kweken op 300-400pm, kennis is iets dat je moet ontdekken , en dat gaat niet altijd door te doen wat andere gevestigde ideeën u opleggen. Het zijn richtlijnen niet meer niet minder. Afwijkingen zijn geoorloofd mits je voldoende kennis hebt.

Bij mensen kan je vb temperatuur nemen als vb, er zijn mensen die moeten leven in temperaturen van -20 of +40, en er zijn er bij die opgroeien in 20°c, je moet niet geleerd zijn om te begrijpen wat er gaat gebeuren als je de ene groep gaat veranderen van habitat naar de andere groep.

Uiteindelijk past men zich aan, het duurt gewoon even.
Aan jouw de keuze of je ze in hun 'ideale omgeving houdt' of ze laat wennen aan een 'andere ideale omgeving'

Zelfde verhaal met een vis laten wennen aan het water waar hij ingaat, 1 groep schreeuwt moord en brand wanneer iemand dit niet doet, de andere groep doet het op zijn manier.

Ikzelf zet de gekochte vissen direct over, het enige wat ik laat wennen is de temperatuur, de ph kan 1 verschil zijn of meer, nog nooit uitval gehad op deze manier.

Zoals bij opvoeding van de mens, anno 2017 is het not done om een tik te geven aan een kind, ik kan alleen zeggen in mijn geval ben ik blij dat ik wat tikken heb gekregen of ik zat waarschijnlijk al lang in de gevangenis met de opvoeding van anno 2017, dank u ouders om mij te corrigeren wanneer ik een grens overtrad die belangrijk was maar waar ik het belang nog niet van kon inzien mede door de natuurlijk arrogantie die we krijgen bij onze geboorte maar waar we niet het besef van hadden omdat we alleen maar plezier wilden maken.

mijn 2 eurocent
:roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2017, 19:24 
Admin

Ik heb lange tijd het zelfde idee gehad over osmose water, maar ik ben daar ondertussen toch enigszins van teruggekomen.

Camu5 schreef:
Geen probleem, kzeg u gewoon hoe de natuur werkt, en de natuur werkt zeker niet met osmose water. Alle rivieren en vijvers en ponden worden meestal gevuld door regenwater, het is de bodem en andere factoren die de ph gaan beinvloeden zoals temperatuur+hout of steen. De dieren die dan daarin opgroeien hebben ongeveer hun 'ideale' omgeving denkt de mens..niks is verder van de waarheid.

Dit is een beetje een rare uitspraak? Uiteraard is hun natuurlijke habitat de 'ideale' omgeving.
Een dier uit de Amazone in de Sahara droppen gaat niet goed komen, bij wijze van spreken...
Er is natuurlijk een zekere marge en tolerantie, maar dar is erg soortgebonden.

Camu5 schreef:
Alleen door te neutraliseren krijg je net zwakke beestjes die in een steriele omgeving opgroeien en net daarom sneller vatbaar zijn voor veranderingen in hun omgeving.

Ik had ook wel het idee dat Osmose water inderdaad 'steriel' is, maar dat is uiteraard niet echt zo. Het water wordt niet puur gebruikt maar geremineraliseerd, daarnaast worden er natuurlijk ook allerlei bacteriën geïntroduceerd met planten, bodem, decoratie en de bewoners zelf ect.

Het is best mogelijk dat zwakte waarover je spreekt inderdaad komt van het kweken op osmose. Dat is best aanneembaar, maar daar spelen ook andere factoren sterk bij mee, de doorgedreven selectie van mutaties, wat ongetwijfeld tot een beperktere genenpool heeft geleid. De waterwaarden van de rivieren waarin de oorspronkelijke wildvang bijtjes zaten, spelen ook een rol aangezien de soort zich heeft op aangepast. Maar het is natuurlijk best mogelijk dat het doorgedreven kweken op osmose inderdaad voor een mindere tolerantie heeft gezorgd...

De vraag is natuurlijk wat kan je als gewone hobbyist daar aan doen?

Als je garnalen het goed doen op kraanwater dan is dat natuurlijk schitterend.
Maar het wil niet zeggen dat persoon A zijn kraanwater geschikt is dat, dat voor persoon B ook geld.
Als je echt een kweker bent, met meerdere bakken dan heb je misschien meer opties om te experimenteren en bij een groep geleidelijk meer en meer kraanwater te gebruiken. Om zo generatie na generatie een grotere tolerantie te verkrijgen. Maar dan geld bovenstaande nog steeds, niet alle kraanwater is gelijk. Maar zo iets is voor de gemiddelde hobbyist natuurlijk niet echt haalbaar.

De realiteit is dat Caridina garnalen het vaak gewoon niet doen op kraanwater, er komt geen nakweek of in het slechtste geval serieuze uitval.
Dan kan je ofwel de groep hun leven laten uitdoen of, een aanpassing maken. De manier waarop staat natuurlijk vrij.
Regenwater kan inderdaad een goede optie zijn, er waren verschillende leden die daar met succes op kweekten. Helaas heeft niet iedereen toegang tot (zuiver) regenwater. Actieve bodems kunnen ook helpen, maar soms niet genoeg en dan is Osmose nog zowat de enige optie die overblijft, naast Ph/kh verlaging middeltjes, welke doorgaans geen duurzame oplossing zijn.

Je hebt inderdaad gelijk dat de waarden die op het forum en de rest van het internet te vinden zijn, richtlijnen zijn. Niet meer of minder
Wat voor de een werkt, werkt mogelijk niet voor de andere. Uiteraard zijn er meerdere wegen naar Rome, dat is het mooie van fora ed, het delen van die ervaringen.

Camu5 schreef:
Bij mensen kan je vb temperatuur nemen als vb, er zijn mensen die moeten leven in temperaturen van -20 of +40, en er zijn er bij die opgroeien in 20°c, je moet niet geleerd zijn om te begrijpen wat er gaat gebeuren als je de ene groep gaat veranderen van habitat naar de andere groep.

Uiteindelijk past men zich aan, het duurt gewoon even.
Aan jouw de keuze of je ze in hun 'ideale omgeving houdt' of ze laat wennen aan een 'andere ideale omgeving'

Een mens overleeft niet in een temperatuur van -20 :roll:. Zonder warmte, zij het in de vorm van kleding en/of beschutting en verwarming sterven wij even goed. Met andere woorden, wij passen onze omgeving aan naargelang onze behoefte. Ik heb garnalen nog geen vuurtjes zien stoken of een jas maken :P

Sommige dieren hebben nu eenmaal minder aanpassingsvermogen. Sommige diersoorten hebben weinig last van de klimaatverandering en weten zich inderdaad aan te passen -maar wat je even voor de gemakkelijkheid vergeet- diegene die dat niet kunnen, sterven onherroepelijk uit.
Dergelijke evolutie gebeurt niet op 1-2-3, kijk maar naar andere ongewervelden die in de natuur steeds meer in problemen komen.

Maar dit alles is nogal off topic, en beantwoord de vraag van TS niet. Misschien kan een modje deze bedenkingen verplaatsen naar waterwaarden?

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2017, 17:31 
Wine red taiwan bee

@camu5:
Regenwater langs de kust bevat een hoog zout gehalte.
Regenwater langs bepaalde industriegebieden bevatten grote hoeveelheid metalen.

Zoals ik al zei, het ligt er maar net aan waar je woont etc.
Zelf heb ik heel lang met regenwater gewerkt, en dat ging prima.
Toen zei ik tegen iemand die vlak naast de zee woont, probeer dat eens want dat werkt super, resultaat al zn beestjes lagen op zijn rug.
Na nameting was het een te hoog zoutgehalte.
Nu was dit water zoals ik ook altijd deed netjes gefilterd.

Osmose water is heel schoon water, en ja ik ben het met je eens over beestjes zonder weerstand, maar sommige kweekvormen kun je nu eenmaal niet anders houden.
Maar om iedereen te adviseren om regenwater te gebruiken, is in mijn ogen gevaarlijk... :)

Nobody said it was ieSie

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]