Geluk bij aankoop...?

Vragen, voorstellen of opmerkingen over het forum kan je hier kwijt. Of stuur ons een mailtje : info@garnalenforum.be
Plaats reactie
jurgen raes
larfje
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 aug 2019, 19:02

Geluk bij aankoop...?

Bericht door jurgen raes »

Vandaag begonnen met garnaaltjes, heb er 20 gekocht en zag dit ...

geluk bij aankoop en meteen een uitbreiding mogelijk, of zie ik het verkeerd?

Zijn er speciale voorzieningen die ik nu (snel) moet nemen?

ik had gelezen dat het 3-4 weken kan duren, maar doordat ik ze meteen zo gekocht heb weet ik niet hoelang dit nu nog zal duren?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
alex1
Crevetje
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:14

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door alex1 »

Dat worden kleine garnaaltjes idd. ;)
Je hoeft niks speciaals te doen, alleen ik weet niet wel filter je hebt, maat als je een filter met grote aanzuig opening hebt zou je daar een panty ofzoiets overheen kunnen trekken voordat de kleintjes erin komen.
Gebruikersavatar
Kennyke
Beheerder
Berichten: 475
Lid geworden op: 02 okt 2011, 06:32
Locatie: Nijlen

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door Kennyke »

jurgen raes schreef: 04 aug 2019, 22:10 Vandaag begonnen met garnaaltjes, heb er 20 gekocht en zag dit ...

geluk bij aankoop en meteen een uitbreiding mogelijk, of zie ik het verkeerd?

Zijn er speciale voorzieningen die ik nu (snel) moet nemen?

ik had gelezen dat het 3-4 weken kan duren, maar doordat ik ze meteen zo gekocht heb weet ik niet hoelang dit nu nog zal duren?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Soms heb je inderdaad van die toffe verrassingen.
Zeker de filter checken en als je waterwaardes goed zijn, zal alles heus wel goed komen ;)
jurgen raes
larfje
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 aug 2019, 19:02

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door jurgen raes »

Mijn aquarium is zo’n biorb life 45. dat is een filtersysteem dat ik kan “losdraaien” en uithalen... maar ik weet niet of ik daar dan een nylon kan ronddoen, want het andere deel blijft vanbinnen zitten en kan ik dus niet aan momenteel... (enkel als ik hem volledig leegmaak wel, want de biorb staat op mijn bureautafel tegen de muur en erboven is er een legbank die me belemmerd om met mijn hand tot op bodem te kunnen...)

de garnaaltjes zitten bij 10 guppy mannetjes, 10 “modderkruipers” en een ruitenkuiser.

de waterwaardes heb ik eerlijk gezegd nog niet gecontroleerd... bij aankoop van de biorb heb ik wel een flesje “JBL waterbereidingsmiddel biotopol ” bijgekocht.
dat zorgde er voor dat leidingwater beter werd.

De biorb heb ik sinds 08/07/2019, bijna een maand dus.
Ik heb nog geen enkele dode vis gehad, maar zal me dus verder inlezen in verband met de waterwaardes, want heb al dingen gelezen van speciaal water enzomeer waar ik totaal niet van op de hoogte ben... (zit in volledig kraantjeswater nu)


sinds ik de garnaaltjes heb bijgekocht heb ik ook nog "JBL biotopol C” bijgegeven wat goed zou zijn voor garnaaltjes.

als laatste heb ik ook nog “JBL ferropol” voor de plantjes.

maar goed, in verband met die ene garnaal...

zet ik die het best appart?
ik heb nog zo’n “moederhuisje” dat eigenlijk voor vissen dient. waardoor de moeder boven in het bakje zit boven een roostertje waar de jongen dan door kunnen zakken tot de onderkant van dat bakje.

ik heb de indruk dat ze met haar beweging de eitjes “door elkaar schud”

die guppy’s, modderkruipers en ruitenkuiser doen niks aan de garnaaltjes zelf normaal, omdat die groot genoeg zijn, maar vrees dat de kleintjes toch zullen moeten oppassen...


alle hulp is welkom, want ben totaal niet op de hoogte van de verschillende dingen die ik hier tegen kom op het forum
Laatst gewijzigd door jurgen raes op 05 aug 2019, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen raes
larfje
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 aug 2019, 19:02

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door jurgen raes »

alex1 schreef: 05 aug 2019, 10:36 Dat worden kleine garnaaltjes idd. ;)
enig idee wanneer ik die mag verwachten...?
heb gelezen 3-4 weken, maar weet niet of dit in dit stadium dus nog zo lang zal duren, of zie je die eitjes vrij snel al zitten en kan het effectief nog paar weken duren?
Gebruikersavatar
alex1
Crevetje
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:14

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door alex1 »

Gewone vuurtjes die jij hebt kunnen gewoon op kraanwater, dus dat moet geen probleem wezen.
De kans dat er jongen opgegeten worden door de andere vissen is wel aanwezig ja....

Dat het garnaaltje schud en beweegt met de eitjes is normaal, zal haar echter niet in zo'n klein bakje zetten....komt anders een hoop stress voor het beesie.
Gewoon in de bak laten bevallen en hopen dat er niet te veel worden opgegeten of het filter ingaan dan maar, gelukkig kweekt dit soort vrij snel. ;)
Gebruikersavatar
Johan
Moderator
Berichten: 9219
Lid geworden op: 12 okt 2009, 01:00
Locatie: Begijnendijk.
Contacteer:

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door Johan »

Mooi als er genoeg verstop plaatsen zijn komt dit goed.!! :D
jurgen raes
larfje
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 aug 2019, 19:02

Re: Geluk bij aankoop...?

Bericht door jurgen raes »

Johan schreef: 11 aug 2019, 08:53 Mooi als er genoeg verstop plaatsen zijn komt dit goed.!! :D
heb javamos, tropica christmas moss en tropica koraalmos erin gedaan.
ook heb ik een grote groene bol met kleine sprietjes eraan (namaak) waarin ze kunnen kruipen en zo’n “garnalenflat” van 3 buisjes.
er zit ook een soort boomtak (namaak) in die hol is waarin ze kunnen en heb ook een stuk Mopani hout erin gestoken.
er ligt nu ook 1 catappa blad (18-28cm) en 1 bananenblad erin.
ten slotte heb ik ook een “baby garnalen schuilplaats” erin gezet.

ik vermoed dus dat dit op zich al redelijk genoeg is om mee te beginnen...
(er staan ook nog waterpest en 2 spathiphyllum erin die er al in stonden.)
Plaats reactie