Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: zelfbouw interne filter
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2015, 18:30 
larfje

Hey iedereen... lang geleden. :lol:

omdat ik terug ga beginnen met het houden van garnaaltjes na 2 jaar te stoppen.
wou ik eens een filter zelf maken.

hier ga ik dus wat foto's plaatsen over het werk dat al gebeurd is.
mijn doel was dus om een interne filter (of internal sump) te lijmen in mijn bak.
het grootste struikelblok was materiaal...

-plexiglas of acryl is makkelijk te bewerken maar kan naar het schijnt niet gekit worden met silicone... althans toch niet dat het degelijk zou vast houden.

-glas, moeilijker te bewerken maar wel te kitten met silicone.

na even zoeken en een aantal glazenmakers te contacteren (waar ik nooit antwoord op heb gehad :( ) heb ik dan beslist om in den brico plaatjes te laten snijden en de gaten zelf te boren.

voor de instroom van de filter heb ik dan gaatjes in het glas geboord. maar eerst wel een boormal gemaakt van een stukje resthout dat ik nog had liggen
Afbeelding

eerste tussenschot er in gekit, de hamer is om het glas op hoogte te houden
Afbeelding

2e tussenschot er ingekit
Afbeelding

en de geboorde plaat er ook in gekit. en al een stuk filterspons getest en bleek nét te passen :lol:
Afbeelding

dan een paar dagen water in laten staan en getest of de stromingspomp/ gaten genoeg debiet hebben. alles lijkt in orde te zijn.
Afbeelding

mijn plan is om in dus de 1e kamer van de filter het stuk spons te steken als mechanische filtratie, en in de 2e kamer biologisch materiaal te steken, 3e kamer stromingspomp en verwarming.

nu enkel nog aquariumbodem en osmose water en ik kan terug indraaien ;)

Profiel  

Berichttitel: Re: zelfbouw interne filter
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2015, 18:50 
Babaulti Blauw

heel netjes gedaan! :o
en moet idd op die manier perfect werken. volgens dat systeem draaide de interne filter van mijn discusbak ook.

Ik hoop echter voor je dat er geen garnaaltjes je filtervakken induiken. Hoe goed ik vroeger ook alles met watten of fijne sponzen dichtmaakte sommige "houdini's" vonden altijd wel een manier om erin te kruipen. ook heel veel kleintjes die er voedsel gingen zoeken, maar er nooit uit kwamen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2015, 23:19 
Admin

Tof om te volgen van die creatieve projecten , merci om te delen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2015, 00:59 
larfje

dela vega schreef:

Ik hoop echter voor je dat er geen garnaaltjes je filtervakken induiken. Hoe goed ik vroeger ook alles met watten of fijne sponzen dichtmaakte sommige "houdini's" vonden altijd wel een manier om erin te kruipen. ook heel veel kleintjes die er voedsel gingen zoeken, maar er nooit uit kwamen.

hier zit ik ook nog met in mijn gedachten. ik denk dat ik een gaasje achter de gaatjes ga bevestigen. maar dan doe ik de mechanische filtratie weer teniet... maar eerst indraaien en aan de kweek krijgen he :roll: zal ondertussen mijn hoofd daar over eens breken.. dus als ge iets hoort knarsen... :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19 jan 2016, 15:49 
eitje

Panty ;)
en anders... ik had vroeger ook garnalen in mijn filter, die groeiden eens zo snel... maar moest dan wel af en toe er eens in scheppen. of even leegzuigen met een slang in een emmertje, dat ze er weer uit waren. Geen moeite toch plus je filter weer proper vanonder op de bodem ;)

yeanzo schreef:
dela vega schreef:

hier zit ik ook nog met in mijn gedachten. ik denk dat ik een gaasje achter de gaatjes ga bevestigen. maar dan doe ik de mechanische filtratie weer teniet... maar eerst indraaien en aan de kweek krijgen he :roll: zal ondertussen mijn hoofd daar over eens breken.. dus als ge iets hoort knarsen... :lol:

Lid van Black Molly Genk
Http://www.blackmolly.be

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]