Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: DIY aquariumkoeling (ventilator)
BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013, 18:56 
Pinokio Garnaal

Doordat het nogal warm is de laatste dagen en ik al wat uitval van F1's gehad heb, heb ik een doe het zelf ventilatorkoeling in elkaar gestoken. Het is echt wel basic werk en is voor verbetering vatbaar.

Gewoon naar de brico gegaan om wat PVC buizen en ellebogen van 40mm. Bij een elektronica zaak een ventilator met een diameter van 40mm (5.37€) aangeschaft en een adapter van 12V (7.9€). Dus iets goedkoper dan een kant en klare koeling, maar het is ook altijd leuk om iets zelf in elkaar te knutselen ;) .

Om de ventilator vast te maken, een stukje hout rond de PVC buis bevestigd met houtlijm en de ventilator hierop gevezen.

Afbeelding

Dit heb ik voorlopig zo geinstalleerd:

Afbeelding

Het ziet er nog niet uit, maar het werkt wel. Waar het anders vlot 26°C werd, is het nu nog steeds stabiel op 24°C. Ik zal de grote witte buis nog inkorten, maar zoek nu nog ideeën om te zorgen dat het schuin of langs het water blaast. Iemand een voorstel? Ik kan altijd nog twee ellebogen erbij monteren maar dan is het ook een overdaad waarschijnlijk.

Een alternatief is om verschillende ventilators op een stuk hout te monteren en deze dan met klemmen aan het aquarium zelf te bevestigen, maar dat betrouw ik nog niet helemaal (kabels zo dicht bij het water...)

grts!

Profiel  

Berichttitel: Re: DIY aquariumkoeling (ventilator)
BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013, 20:02 
Admin

Heel constructie :D bij elke bocht heb je wel verlies van flow, zou er zeker geen meer bij zetten.

Profiel  

Berichttitel: Re: DIY aquariumkoeling (ventilator)
BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013, 22:32 
Pinokio Garnaal

Leuk begin, ik ga zelf ook eentje maken komende dagen, zal mijn resultaten ook posten ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]