Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
citroentje
Erelid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2009, 23:31
Locatie: Gent
Contacteer:

Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door citroentje »

Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bij vele garnalenkwekers is al gemeld dat er bij het aankopen van een nieuw groepje garnalen, om bij een oud groepje te plaatsen. De oude gevestigde garnalen/ of de nieuwe verworven dieren. zonder enige reden sterven.

De meest voorkomende meldingen:

1. Gisteren heb ik 20 nieuwe garnalen aangekocht, ik heb deze geplaast bij een oud groepje garnalen. alle oude garnalen stierven! terwijl geen enkele nieuwe garnaal doodgaat .

2. ik had kort voordat er een probleem een groepje garnalen samengesteld bestaande uit 2 soorten. Geleidelijk aan stierf de ene soort één voor één. Helaas, weet ik ook niet waarom. de andere soort overleefde volledig.


.. deze verschijnen de laatste tijd vaker, en vaker.

Hoe komt dit?

Waarom precies heeft iedereen het raden naar, wat we lgeweten is is dat nieuw aangeschafte garnalen grote problemen kunnen te weeg brengen. Zijn de al aangeschafte garnalen ze besmet met Parasieten, besmettelijke ziekten of misschien de nieuw aangeschafte? dit is voorheen nog onbekend.

De 'nieuwe' garnalen kunnen bloodgesteld geweest zijn aan een hoog aantal bacteriëen, iets waar ze niet tegen kunnen. of de 'oude' garnalen kunnen botsen tegen een ziekteverwekker die hun eigen immuunsysteem niet aankan, bij het plaatsen van de nieuwe bij de oude groep.

Dit kan betekenen dat de nieuwe of de oude garnalen gaan sterven.

Als u nieuwe garnalen aankoopt, moet zeker worden vermeden dat dit aquarium water beland in jou aqauarium, dit is steeds erg vervuild door stress van de dieren (die pissen door de stress letterlijk heel vaak in hun broek tijdens het vervoeren)!

Het beste is dus geen nieuwe garnalen bij een oude groep te zetten. (je ziet al na ene paar dagen de gevolgen als er iets mis is).

...Maar wat met Inteelt??

Inteelt is ook niet best, maar .. zal pas na veel langere generaties doorkweken met dezefde groep, erge gevolgen hebben. dit kan echt heel erg lang duren!

de risico's zijn dus veel kleiner bij inteelt dan bij het plaatsen van nieuwe groepen!

Het is dus beiden niet aan te raden. en het is erg moeilijk op deze manier om beslissingen te maken.

Het beste wat je kan doen. is een hobbykweker vinden die dezelfde werkwijze toepast met het omgaan van zijn/haar garnalenbende. dan heb je het minst risico.
Gebruikersavatar
eek a
Erelid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 30 sep 2009, 22:49
Locatie: beveren waas

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door eek a »

heb er van drie verschillende bij een geplaatst zonder problemen (cr's)
om wat vers bloed te kweken .
groetjes eeka
Gebruikersavatar
citroentje
Erelid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2009, 23:31
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door citroentje »

ik heb er tot nu toe ook geen probleem mee gehad.. maar ik heb al erge verhalen gehoord.
we are the lucky ones.
(nu doe ik het echt niet meer , nietna al het investeren dat ik heb gedaan de laatste maand )
Gebruikersavatar
eek a
Erelid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 30 sep 2009, 22:49
Locatie: beveren waas

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door eek a »

we are the lucky ones.


we zijn er ook wel intensief met bezig om het beste te doen om zo een goed mogelijk water
te maken .
wat het risico verkleint
groetjes eeka
Gebruikersavatar
citroentje
Erelid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2009, 23:31
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door citroentje »

da's wel juist, maar toch is het risico er dat de nieuwe garnalen besmet zjn met bacteriëen waardoor je oude groep volledig doodgaat.

ik ken een paar mensen die dit voorgehad hebben (en die al jaren lang bezig zijn met garnaaltjes) en toch dit hebben voorgehad.. om van te huilen zoiets.

dus neem altijd goede voorzorgen als je dit doet, en denk eraan dat het risico bestaat.
Gebruikersavatar
henryyyke
Crevetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 okt 2009, 12:33

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door henryyyke »

Ik DENK dat die bacteriën en zo die hiervoor zorgen ook in goede en vooral goed onderhouden garnalenaquaria te vinden zijn. Alleen heeft de ene garnaal er nooit confrontatie mee gehad, en kan er dus niet tegen. Is wel mijn persoonlijke visie.
Gebruikersavatar
citroentje
Erelid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2009, 23:31
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door citroentje »

het is veel meer dan dat hoor. ;)
Gebruikersavatar
henryyyke
Crevetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 okt 2009, 12:33

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door henryyyke »

ja, maar lijkt mij een deel van het probleem. Je hebt natuurlijk ook nog parasieten en weet ik veel wat.
Gebruikersavatar
citroentje
Erelid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2009, 23:31
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door citroentje »

ze hoevenniet persé ziek te zijn. vandaag heb ik nog een praatje gedaan met een man met erg veel garnalenkennis. naar het schijnt zou het ook zo zin dat microsiemens er voor wat tussen zitten in bepaalde gevallen.
Gebruikersavatar
henryyyke
Crevetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 okt 2009, 12:33

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door henryyyke »

Kan natuurlijk ook. (is toch geleidbaarh. niet?)
Maar dat reken ik onder verkeerde waterwaardes.
Gebruikersavatar
citroentje
Erelid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2009, 23:31
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door citroentje »

dat is helemaal niet waar wat je zegt dat gaat helemaal niet over verkeerde waterwaarden.
als bepaalde vissen/garnalen heel hun leven op half osmose/half leidingwater worden gehouden bij de verkoper, zonder dat die dit jou zegt. dan sterven jouw dieren sowieso bijna allemaal.
dat heeft niets te maken met verkeerde waterwaarden.
Gebruikersavatar
henryyyke
Crevetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 okt 2009, 12:33

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door henryyyke »

Zo was het niet bedoeld, ik bedoel dat de garnaaltjes dit niet kunnen verdragen omdat ze niets anders gewoon zijn. De waterwaarden zijn dan 'verkeerd' voor deze garnaaltjes, maar daarom niet per sé voor allemaal.

srry, was idd verkeerde formulering. :oops:
Gebruikersavatar
alexanderl
Crevetje
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jan 2011, 22:37
Locatie: Zonhoven (Limburg)
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door alexanderl »

Klopt allemaal, garnaaltjes die op osmose gehouden worden zijn super zuiver water gewend, deze zijn dan ook minder goed bestemd tegen ziektes als ze op gewoon water gezet worden neem ik aan ?
Gebruikersavatar
Johan
Moderator
Berichten: 9219
Lid geworden op: 12 okt 2009, 01:00
Locatie: Begijnendijk.
Contacteer:

Re: Problemen bij aankoop van nieuwe garnalen

Bericht door Johan »

alexanderl schreef:Klopt allemaal, garnaaltjes die op osmose gehouden worden zijn super zuiver water gewend, deze zijn dan ook minder goed bestemd tegen ziektes als ze op gewoon water gezet worden neem ik aan ?
Het is misschien interessant om dit topic eens door te lezen. :arrow: maakt osmose water garnalen zwakker ?
Plaats reactie