Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mats
Moderator
Berichten: 5028
Lid geworden op: 01 feb 2010, 18:16

Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Bericht door Mats »

Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Het gebeurt maar al te vaak dat garnalen en kreeften niet door de vervelling geraken.
Vaak is dit te wijken aan de voeding, water.
ik wil hier enkele mogelijke redenen en oplossingen, manieren om vervellings problemen te voorkomen bespreken. Helaas is dit maar het topje van de ijsberg, vaak is de reden onbekend.

Eerst wat meer over de vervelling:

Het is vaak al een tijd voor de vervelling duidelijk dat een kreeft of garnaal gaat vervellen.
Het dier krijgt dan een streep achter het Carapax("kop"), het diertje trekt zich wat terug en eet niet meer.

Vervellen gaat in 4 fase's:

Fase1: duurt ongeveer 2weken (afhankelijk van de leeftijd)
De garnaal ontrekt de mineralen uit het pantser, en slaagt deze op in een maagsteen (gastroliet, kan je soms terugvinden bij grotere kreeften)

Fase2: duurt een paar sec tot min
de vervelling (doordat de jas onder de oude is gevormd is hij eigelijk te klein: de garnaal neemt water op om deze optepompen)
kreeftachtigen komen in ademnood= gevaar

Fase3: duurt een paar dagen
de garnalen nemen terug mineralen op, harden uit, eten niet

Fase4:
groeien

Zie: Vervellen

(garnalen hebben waarschijnlijk geen gastroliet)

Mogelijke redenen:

waterwaarden:
De basis waterwaarden moeten uiteraard goed zijn, zijn ze dit niet dat kunnen je diertjes verzwakken, waardoor ook vervellingsproblemen ontstaan.
zuurstof gehalteuiteraard moeten de basis waterwaarden goed zijn. Maar vooral bij de vervelling is het zuurstof gehalte héél erg belangrijk.
Onze dieren kunnen gedurende de vervelling niet ademen, eens ze het weer kunnen is een goed zuurstof gehalte zeer belangrijk om weer op adem te komen.
temperatuur een belangrijke factor, kreeftachtigen die op een hogere temperatuur gehouden worden dan goed voor ze is vervellen vaker. Daardoor komen vaker vervellingsproblemen voor en leven de diertjes ook minder lang.

Voeding: een gevarieerde voeding helpt problemen te voorkomen, gebruik verschillende voeders, groentenen bladeren en dan gaat het meestal goed!
Enkele nuttige links:
garnalen en kreeften voeding
Bladvoer
Groentevoeding


Tekort aan mineralen:
Voor de vervelling hebben kreeften en garnaaltjes eiwitten, calcium en chitine nodig.
Calcium en chitine kunnen de dieren niet zelf aanmaken, een deel halen ze uit je water, een deel uit de gastroliet, en een deel recupereren ze uit hun verschaling.
Soms komen de dieren toch wat mineralen te kort.
extra Chitine kan je je diertjes aanbieden met bv dit product:
Afbeelding
Ook door bv schalen van scampi te geven, ook het voeren van insecten helpt (hun schaal bestaat ook uit chitine)
Extra Calcium kan je bv aanbieden door sepia in de bak te leggen.
Ook zijn er plantjes die veel calcium bevatten bv tuinkers bevat veel calcium en ook verschillende kool soorten, ook noten en peulvruchten bevatten vaak veel calcium.
Spinazie bevat ook veel calcium, dus dit is ook iets wat je regelmatig kunt geven.
Sommige merken hebben op deze behoefte ingespeeld zoals Ebita Breed Spinachtabs, Ebi Gold Kenta ... (ook bij onze sponser te verkrijgen)


Mineralen in het algemeen
Verschillende merken hebben mineraalsupplementen, onderandere de producten van mosura zijn heel goed. Deze producten kan je hier terugvinden: http://www.aquarush.be/c-723457/mineralen/
De vraag is of dergelijke mineralen ook effectief helpen...
meer daarover hier:
http://www.garnalenforum.be/viewtopic.p ... 09&p=29572

Eiwitten:
Mensen proberen Eiwitten zoveel mogelijk uit hun voeding te schrappen. maar af en toe kan het absoluut geen kwaad.
Garnalen hebben ook eiwit nodig om te kunnen vervellen, ze verschaffen energie maar spelen ook een rol bij het verwerken van bepaalde stoffen.
Ze hebben dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten nodig, in de natuur bestaan hun voedsel immers uit afgestorven bladeren en dode dieren! Voor garnalen en kreeften zit er vaak genoeg in de bekende voeders.
Maar Kreeften af en toe een stukje mossel of bv regenworm geven kan geen kwaad en is zelfs goed voor ze. Garnalen hebben het minder nodig maar af en toe wat visvoer geven kan geen kwaad. Bedankt wel geef je te veel dan vervellen ze te vaak en dan krijg je weer problemen.

Ziekte:
Een dier dat verzwakt is door ziekte heeft vaak ook niet de energie om te verschalen, waardoor het diertje ook in de problemen kan komen.
Vaak is dus een vervellingsprobleem een gevolg van een groter onderliggend probleem.

Het stimuleren van vervellingen kan je dus doen door bovenstaande mineralen, eiwitten te verschaffen. Ook het verversen met kouder water stimuleert de vervelling.
Stel je kreeft of garnaal wil niet goed verschalen, je merkt dit aan sterk verminderde activiteit en ook als het al lang geleden is. Loop dit tekstje dan eens goed na en probeer eens wat extra mineralen te geven.


Dit is maar een klein deeltje van mogelijke oorzaken, helaas is er nog niet zo veel over bekend.
Dus is de oorzaak soms gissen, vaak onvindbaar.
Dit zijn slechts enkele tips die misschien kunnen helpen bij problemen maar hopelijk ook voorkomen.
Gebruikersavatar
Mats
Moderator
Berichten: 5028
Lid geworden op: 01 feb 2010, 18:16

Re: Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Bericht door Mats »

zo dit is een stukje over vervellings problemen,
Het is een onderwerp waar nog niet veel over bekend is en waar nog veel onzeker is.

Dit topic zal uiteraard dan ook aangepast en of aangevuld worden als er meer info over beschikbaar is.

Het feit blijft wel dat de reden van een vervellingsprobleem vaak gissen is ! :(
evyke777
Citroentje
Berichten: 462
Lid geworden op: 26 apr 2010, 08:57

Re: Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Bericht door evyke777 »

pffff :evil: opnieuw tekst typen,vorige verdween bij verzenden :evil:

Mooi en zeer interessant stuk heb je geschreven!!!
Daar zit heel wat opzoekwerk en tijd in.

Mijn jongen doen het ondertussen beter.
Het aantal lijkt niet meer te dalen.
Ik had scampistaarten(gekookt,gedroogd en verpulverd) en eierschaal toegevoegd.
Ook hou ik de temperatuur nu onder de 24 graden.Vooraf liet ik die tot 26 gaan voor ik de ventilatortjes inschakelde.

Dank je wel voor de goede info!!!

garnalen, slakken en visjes
Gebruikersavatar
Mats
Moderator
Berichten: 5028
Lid geworden op: 01 feb 2010, 18:16

Re: Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Bericht door Mats »

graag gedaan, je leest wel vaker over vervellings problemen en overlaast had ik een CPO die maar niet wou vervellen ookal zag je dat het nodig was.
En dan ben ik gaan nadenken en zoeken.
En dit heb ik dan samengevat.
Gebruikersavatar
Johan
Moderator
Berichten: 9219
Lid geworden op: 12 okt 2009, 01:00
Locatie: Begijnendijk.
Contacteer:

Re: Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Bericht door Johan »

Handig samengesteld artikel, ik denk als aan al de hier genoemde voorwaarden wordt voldaan een succesvolle vervelling wel moet lukken :D
Gebruikersavatar
Kustom Koen
Crystal Black
Berichten: 1539
Lid geworden op: 25 feb 2010, 11:14
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Vervellings problemen bij garnalen en kreeften

Bericht door Kustom Koen »

Ik heb nog nooit echt vervellingsproblemen gezien bij mijn dieren.
Ik heb wel in al mijn bakken extra zuurstofvoorziening
Aquashoponline.be
Plaats reactie