Terminologie - Wat is een Taitibee/Tibee & Pinto

Plaats reactie
Kennyke
Beheerder

Terminologie - Wat is een Taitibee/Tibee & Pinto

Bericht door Kennyke »

Ik vond hier een heel mooie uiteenzetting over het verschil tussen een Taitibee en een Tibee, en dan ook bijkomend over Pinto's.
Het is ondertussen al vertaald en in een nieuwe, strakke lay-out gegoten.

Dit is een werkstuk, het kan dus ten alle tijde nog aangepast worden om nieuwe info te huisvesten. Gelieve mij te helpen om de terminologie juist te krijgen en laat me zeker iets weten als ik iets ben vergeten.

Gewone Terminologie
Tigers, Crystals en Taiwan Bees kunnen allemaal gezamenlijk kweken. Hier zijn sommige gekende termen of namen die gebruikt worden in de garnalenhobby om deze verscheidene garnalen te beschrijven.
Hieronder vindt je een overzicht dat een betere kijk geeft op alle beschrijvingen en hoe ze dan ook bekomen zijn.
Je kan steeds terugkijken op deze afbeelding wanneer je straks de beschrijvingen gaat lezen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Wat is een Tibee?
Een Tibee is een hybride tussen een tijger (OEBT - orange eye blue tiger of een blonde tiger) – en meestal een Taiwan Bee (TB)

OF
Kan ook een hybride zijn tussen een tijger en Crystals (Crystal red of Crystal Black)

De voorkeur is er om te kruisen met een Taiwan Bee. Dit gebeurt Meestal omdat TWB’s zeldzamer en duurder zijn, en dan zou het kunnen dat je niet genoeg TWB’s hebt om mee te kweken. Het gebruiken van een Tiger als partner aan de TWB Taiwan Bee zal ervoor zorgen dat sommige genen zullen meegedragen worden wanneer je de Tibee terug kruist met de TWB ouder. De nakomelingen ervan zouden soms Taiwan Bee’s kunnen bevatten.
Crystals daarentegen zijn meer voorkomend. Dus een Tibee van een Tiger & Crystal kruising is niet zo gegeerd. Maar als je wil experimenteren, de natuur bezorgd soms mooie kleuren en patronen in deze hybrides.

Wat is een TaiTibee?
Een TaiTibee is een Tibee die terug gekruist werd met een Taiwan Bee.

Wat is een Pinto?

Een Pinto is een kleurvariant en type van Taitibee.

Er zijn meerdere varianten of patronen:
- Spotted Head
- Zebra
- Fancy: Is ongeveer hetzelfde als een skunk of cloud patroon. De creatieve naam van skunk is afkomstig van het zwart-witte patroon, dewelke heel hard lijkt op een stinkdier, meerbepaald door het patroon op het hoofd. Zoals de naam reeds doet vermoeden lijkt het Cloud patroon hard op een wolk of vormen van wolken op het hoofd van de garnaal.
- Fishbone: de naam zegt het zelf, dit is al er de zogenaamde visgraat in het patroon te vinden is.

Kleuring in pinto’s is voornamelijk in zwart of rood.

Black Zebra Pinto
Verkleinde Afbeelding

Red Zebra Pinto
Verkleinde Afbeelding

Cloud Pinto
Verkleinde Afbeelding

Skunk Pinto
Verkleinde Afbeelding

Fishbone Pinto
Verkleinde Afbeelding

Schema Pinto’s
Verkleinde Afbeelding
Mats
Moderator

Re: Terminologie - Wat is een Taitibee/Tibee & Pinto

Bericht door Mats »

Goed artikel, maakt de verwarrende termen een stuk duidelijker :face_with_monocle:
Kennyke
Beheerder

Bericht door Kennyke »

Mats schreef: 07 jul 2020, 15:51 Goed artikel, maakt de verwarrende termen een stuk duidelijker :face_with_monocle:
Dat vond ik ook, daarom dat ik het vertaald heb. :innocent:
alex1
Crevetje

Bericht door alex1 »

Dank voor de info, maar lijkt me wel lastig om zuivere lijnen te houden als men gaat kruisen en mixen onderling...vooral al je garnalen bij een thuiskweker haalt.
dhm00
eitje

Bericht door dhm00 »

Mooi geschreven.
Ik heb zelf ook een bakje met Pintos daar zit van alles ik skunk, belly, strip etc.
Afbeelding
Plaats reactie