Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verlichting zelfgeplakte bak
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016, 19:14 
Crevetje

Beste leden heb even wat raad nodig .

Ben bezig meet een zelfgeplakte bak op te starten van 136 cm l
Nu zou ik er ledbalken willen voor bestellen maar weet niet goed hoe of wat .

kom ik toe met 1 balk over de hele lengte of beter 2 gebruiken .
wit /blauw + wit/rood
Bright / natural of bright/bright .
Er staat ook een c02 systeem op met ph pen en reactor + uv lamp en http://www.projectaquarium.com/plantedA ... _pro3.aspx

Laatst bijgewerkt door Pug508 op wo 06 jan 2016, 20:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Verlicting zelgeplakte bak
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016, 19:17 
Crevetje

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

dacht mss aan de daytime eco 130. of de jmb community 120 .

Maar ja welke kleuren hoeveel ?? Niet echt ervaring met verlichting .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016, 21:51 
Crevetje

Als ik het goed begrijp is je bak 135 l. Normaal reken je voor een bak met gemakkelijke planten een 20lm per liter, voor middelmatige planten 40lm per liter en bij moeilijke planten ( zoals hc) 60lm per liter. Hierbij gaat het wel over tl-verlichting waarbij je altijd verlies hebt van licht door de 360graden uitstraling van het licht. Voor Led wordt vaak minder lm per liter genomen omdat de uitstralingshoek 120 graden is en er dus minder licht verloren gaat.

Om op zeker te spelen zou je voor normale planten een 20-30 lm per liter moeten rekenen. Voor moeilijke planten het dubbele makkelijke de helft.

Je zal dus ongeveer 2700-4050 lm voor een normaal tot moeiljk beplant aquarium moeten rekenen maar minder kan zeker ook. Er zijn er die ook 15lm per liter rekenen voor een normaal aquarium.

Je kan als je handig bent zelf aan de slag gaan met ledstrips en controllers maar her kan ook eenvoudiger. Als je zelf aan de slag wilt gaan kan je vb: 1 rgb ledstrip en 1 warm witte ledstrip nemen. Die samen de nodige lm leveren. Voordeel is dat je dan eventueel met een programmeerbare controller kan werken die zonsopgang en zonsondergang kan simuleren en je de kleur en intensiteit kan aanpassen aan je wensen. Als je zelf gaat knutselen is het wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat alles veilig is. (Bescherming tegen water en je leds koelen door ze op een aluminium profiel te plaatsen)

Ik zag dat je aangaf dat de je daytime eco 130 iets vond. Deze levert 4800lm dat is dus 35,5 lm per liter wat meer dan voldoende zal zijn voor je bak. Minder mag ook maar dan zal je moeten kijken of hij past. De kleur is wat je zelf het mooiste vindt of wanneer je een echte plantenbak hebt zal je daar afhankelijk van zijn welke kleur het beste is.

De daytime eco is zeker een goede optie!

Dit is wat ik ervan weet en gelezen heb. Ben geen expert en nog maar aan het leren dus de mensen die meer ervaring hebben, verbeter mij gerust dan leer ik zelf ook bij.

Zelf heb ik een rgb ledstrip besteld en ga binnenkort ook nog een warmwit ledstrip erbij nemen. Nadien komt er dan ook een programmeerbare controller in voor zonsopgang en ondergang te simuleren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016, 18:51 
Crevetje

de bak is 136 cm lang niet 136 liter .
Weer niet goed hoe ik zo een volume moet berekenen van zo een vorm.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016, 20:01 
Crevetje

Pug508 schreef:
de bak is 136 cm lang niet 136 liter .
Weer niet goed hoe ik zo een volume moet berekenen van zo een vorm.

Je zou dit kunnen berekenen door het te zien als een rechthoek en trapezium. De rechthoek is dan lengte vanuit de achterhoek tot aan de kromming. Deze lengte (in cm) doe je maal de breedte (lengte van je achterwand) en dat maal de hoogte. Vb: 135cm x 20cm x 30cm =81000 kubieke cm dus 81 liter.

Dan meet je van de voorkant tot de achterwand en dat doe je min de zijde van daarstraks (niet de achterwand) en wat je dan uitkomt doe je maal de voorzijde (van hoek tot hoek). En dat op zijn beurt maal de hoogte. Vb: (60cm - 20cm) x 100cm x 30cm = 120000 kubieke cm dus 120 liter.

Ten slotte doe je het verschil tussen de lengte van de voorzijde en de achterzijde. Dit doe je maal het verschil tussen de de afstand die je daarvoor hebt berekend (afstand van voorzijde tot achterzijde) en de afstand van heel in het begin (achterzijde tot aan de kromming) en dat maal de hoogte. Vb: 35cm x 20cm x 30cm =21000 kubieke cm dus 21 l

Dit tel je op en dan kom je op vb 222l

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016, 20:12 
Crevetje

Ja eigenlijk zo simpel nog niet aan gedacht ;-) :oops: :oops: :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016, 20:14 
Crevetje

ik lees ook veel over het rode licht dat dit voor de groei is en het blauwe voor de photosynthese
Wat is dan het belangrijkste en het verschil ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016, 21:22 
Crevetje

Pug508 schreef:
ik lees ook veel over het rode licht dat dit voor de groei is en het blauwe voor de photosynthese
Wat is dan het belangrijkste en het verschil ?

Dat werd vroeger inderdaad gezegd en klopt ook maar eigenlijk heeft een plant het gehele kleurenspectrum nodig. Oranje blijkt een niet te onderschatten kleur uit het spectrum.

Algemeen kan je ervan uit gaan dat warmwitte lampen ( meer roodaandeel in het licht) vooraal de stengel van de plant doet groeien en koudwitte lampen (meer blauwaandeel) vooral de plant voller maakt en lager houdt. Blauw en rood zijn dus zoals je zegt belangrijke kluren voor plantengroei. Let wel op enkel rood en blauw licht geeft geen mooi zicht voor ons als mens en zal ook niet het beste zijn voor rode planten. Zij weerkaatsen het rode licht.

Ik ga nu experimenteren met rgb leds. Deze bevatten een rode blauwe en groene diode. Rood en blauw kan je harder zetten dat groen enzovoort. Door hier mee te variëren kan je inspelen opwat je planten nodig hebben. Het is wel niet aangenaam om naar een paarse bak te kijken (blauw rood) daarom plaatsen mensen vaak nog een witte ledstrip (meestal warmwit).

Als je niet opteert voor rgb dan kan je een combinatie nemen van warmwit en koudwit.

Opgelet te veel blauw licht stimuleert algengroei dus meer rood dan blauw licht.

Profiel  

Berichttitel: Re: Verlichting zelfgeplakte bak
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016, 21:29 
Crevetje

Het klinkt allemaal technisch en moeilijk maar als je gewoon een warmwitte en koudwitte lamp neemt die voldoende licht geven gaan je planten ook wel groeien. Als je echt wil aquascapen enzovoort dan kan je experimenteren met licht maar te veel licht vraagt ook meer voedingstoffen voor de planten meer co2 enzovoort.

Wat voor plantjes komen er in de bak of zitten er al in de bak? Er zijn tegenwoordig heel wat planten die met weinig licht en co2 ook enorm goed groeien. Vb: monte carlo 3, ludwigia sp mini super, (riccia fluitans bij mij)...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2016, 09:06 
Crevetje

Denk dat het deze gaat worden .
Wat denken jullie ?
Verkleinde Afbeelding

Daytime cluster 130

Daytime cluster 130 LED aquarium verlichting is geheel naar wens samen te stellen voor zowel een zoet- als zeewateraquarium. Hoogwaardige LED verlichting met uitzonderlijke prestaties, mooi design, diverse montage mogelijkheden, zuinig in gebruik en perfecte kleurweergave!
Selecteer de gewenste kleurtemperatuur van de LED modules en andere opties
Kies bij totaal 7 modules voor de 80Watt adapter
Fabrikant: Daytime

.4 Neutral White (5000 K)
Extra LED modules
+3 x Ultra Blue Red White
bevestiging

opzet beugel (+€21,90)

opzet beugel (+€21,90)
12V adapter

80 Watt (+ € 59,90)

Verkleinde Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2016, 09:22 
Crevetje

Goede en leuke keuze lijkt mij. Nog een kleine tip: zet leds niet op maximaal maar op 70% dan gaan ze wat langer mee. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2016, 09:35 
Crevetje

straks het volume vd bak eens berekenen zodat ik zeker ben dat ik voldoende lumen de l heb want wil er toch ook hc in zetten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]