Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dom DOM DOM
BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 10:09 
eitje

hoe krijg je het nitrit op nul of toch zodat het veilig is voor de garnalen.Ik heb namelijk een aqua verdeelt in zes vakken met daarin zes hoekfilters op luchtpompjes .DE water waarden zijn daar 7 a 7.5 (ph) no 0.4 en kh 2 a 3 hij geeft 3 weken gedraaid zonder garnalen en nu met en er sterven er veel

ik heb wel iets vergeten bij het inrichten mijn grind te wassen en dat hout moet dat in kokend water afgespoeld worden

henk

ps ik zal me straks wel voorstellen

Profiel  

Berichttitel: Re: Dom DOM DOM
BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 10:30 
Kreeftenmoderator

Je bent zeker dat je teveel nitriet hebt, en dat het niet gewoon om nitraat gaat?

Als je met nitriet zit, moet je zo snel mogelijk de helft van je water verversen en zorgen dat het aquariumwater goed belucht wordt. Stop er bvb nog een extra luchtpomp of een extra circulatiepomp in, zodat er veel beweging zit in je wateroppervlak. Normaal gezien is het probleem dan direct opgelost. Als je nitriet meet, moet dat ALTIJD gelijk zijn aan nul.

Voordracht rivierkreeften in het aquarium: klik hier voor info en data

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 10:43 
eitje

heb nog een klein vraagje mad men nog aquatic nature biobacter 2 in bijdoen na een week of 4

mvg henk

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 10:55 
Kreeftenmoderator

Bij een nitrietpiek kan het toevoegen van bacteriën wel helpen, maar ik zou het eerst zonder proberen. Gewoon wat meer beluchting zou al moeten volstaan denk ik. Je aquarium moet op zichzelf draaien, en mag niet afhankelijk zijn van regelmatige bacterietoevoegingen.

Gebruik je biologisch filtermateriaal, of enkel watten in je hoekfilters? Heb je een bodembedekking gebruikt (zand/grind)? Als je bacteriën toevoegt, dan moet je er ook voor zorgen dat ze voldoende oppervlak hebben om zich aan te hechten. Misschien moet je voor een ander soort filtermateriaal kiezen, en is dat de reden dat je nu een nitrietpiek hebt. Ik raad maar wat he...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 11:14 
eitje

water vervessen met kraantjes water of water van de aquarium zaak of nitivit bij doen
want kraanjes water is bij ons een ph van 7.5 a 8

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 11:23 
eitje

heb er gisteren carbomec actic bij gedaan maar er zat al biologisch filtermateriaal bij heb hier ook een doosje zeolith staan mag ik dat gewoon als steentjes gebruiken in het aquarium of moet dat in de filter heb wel mijn grind vergeten te wassen

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 11:44 
Kreeftenmoderator

mad henk schreef:
water vervessen met kraantjes water of water van de aquarium zaak of nitivit bij doen
want kraanjes water is bij ons een ph van 7.5 a 8

Gewoon verversen zoals je dat altijd doet he.

mad henk schreef:
heb er gisteren carbomec actic bij gedaan maar er zat al biologisch filtermateriaal bij heb hier ook een doosje zeolith staan mag ik dat gewoon als steentjes gebruiken in het aquarium of moet dat in de filter heb wel mijn grind vergeten te wassen

Zeoliet moet in de filter.

Heb je nieuw aquariumgrind gebruikt? Dan maakt het normaal gezien niet uit dat je het niet gespoeld hebt. Je bak zal er enkel wat troebel uitzien waarschijnlijk.
Als je oud aquariumgrind gebruikt hebt, dan kunnen er nog plantenresten en dergelijk inzitten van het vorige aquarium. Rottingsverschijnselen kunnen dan wel eens voor problemen zorgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 13:07 
eitje

het was nieuw grint .met dat water verversen ok maar als je leiding water gebruikt zit daar toch nitrit in en in het water dat ik van de aquazaak haal toch niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 13:10 
Moderator

Het water van een aquarium zaak is osmose water en dit water bevat niks meer van mineralen en stoffen. Daarom noemt het ook Doodwater.
Daarmee verlaag je trouwens je Kh.
Ik zou met gewoon kraanwater verversen; hoe ververs je anders je aquarium??

-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 14:17 
Kreeftenmoderator

mad henk schreef:
het was nieuw grint .met dat water verversen ok maar als je leiding water gebruikt zit daar toch nitrit in en in het water dat ik van de aquazaak haal toch niet.

Het zou me verbazen dat er nitriet in je leidingwater zit. Nitraat zou wel kunnen, maar dat is niet schadelijk. Ben je zeker dat je de juiste waarden gemeten hebt?

Nitraat = NO3 --> mag in je water zitten, is voedsel voor planten
Nitriet = NO2 --> is giftig voor vissen en garnalen, deze waarde moet steeds 0,00 zijn

Ik hoop trouwens dat je intussen al een waterverversing gedaan hebt? Dit moet echt onmiddellijk gebeuren zodra je nitriet opmerkt. Anders kan er ernstige sterfte optreden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 14:45 
regenboogje

Kleine toevoeging Riv:
Nitraat mag in je water zitten, maar ook niet teveel want dat is ook weer niet goed. :roll:

Ik weet niet waar jij woont, maar in het leidingwater van Antwerpen (AWW) zit er dacht ik 12.5 mg/L NO3 (nitraat) in.

Nano aquarium - 10l

Amazoona clublid

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 15:31 
Admin

een nitriet piek kan soms na 4 à 5 weken komen, soms komlt ie niet het is iets grillig.

Zoals Rivulatus zegt is het zeker de nitriet?

Heb je miss ververst tijdens de indraaiperiode? Want dan kan de bak nooit zijn balans vinden.

Heb je water van een goed draaiend aquarium ter beschikking? Ververs daar dan mee.
kijk ook eens goed na of er nergens een dode (appelslak of iets van die grootte). Of een vis of zo.

Heb je miss een luchtpomp? Zoals rivulatus zegt goed beluchten!

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 22:41 
Erelid

drie weken indraaien is idd te kort , de meeste nitrietpieken komen in de derde week, en dit is de meest risicovolle periode van het indraaiproces, dit vergeten veel mensen.

je zal deze moeilijke periode,zoals hierboven gezegd moeten doorkomen met veel verversen en doden.. :(

hopelijk komt alles snel goed. ;)

dat je het aquariumgrind niet hebt uitgewassen kan volgens mij geen kwaad, ik doe het nooit ..

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010, 22:50 
Admin

desnoods kan je ook je dieren in een emmer water (zo groot mogelijk!) zetten met een bruissteen op vol vermogen. En regelmatig waterverversen.(2x per week ofzo). Met wat mos/planten.
en wat drijfplanten of zo. Om het water wat properder te houden.
tot de bak stabiel is...

Moest je dit doen, dan zou ik je aquarium niet meer verversen maar rustig zijn balans laten vinden.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010, 13:41 
Pinokio Garnaal

Wat ik doe met het kraantjes water: eerst een gieter vullen, daar wat biotopol C in en dan laat ik dat meestal een nachtje staan. Zo kan het water op temperatuur komen, kan het verluchten en kunnen de bacterieên hun werk doen. Zo heb je, denk ik, goed en veilig water om te verversen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 12:41 
Baby Garnaal

Citaat:
Wat ik doe met het kraantjes water: eerst een gieter vullen, daar wat biotopol C in en dan laat ik dat meestal een nachtje staan. Zo kan het water op temperatuur komen, kan het verluchten en kunnen de bacterieên hun werk doen. Zo heb je, denk ik, goed en veilig water om te verversen.

Ik kan verkeerd zijn, maar dient men in dit geval ook geen (zuurstof)pompje toe te voegen zodat het water in beweging blijft?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 13:57 
Erelid

ik laat m'n emmer ook eerst een nachtje staan . (als ik het niet vergeet)
ik doe het ook zonder luchtpompje.
misschien dat het nog beter is met luchtpompje erbij..
maar daarin kan je zo ver gaan als je wilt denk ik :)

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]