Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: us/microsiem meter een must bij taiwan garnalen?
BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015, 07:45 
larfje

hoi,

voordat ik mijn verhaal doe excuses als ik de topic verkeerd heb geplaatst weet niet waar het hoort.

ik heb te horen gekregen dat een gh+ meter (us,micro) een must is voor het houden van taiwan garnalen en de waterwaarden hetzelfde moet houden met elke waterwissel. anders gaan je garnalen hemelen? is dit een fabel of feit? en waarom mag de (us) niet afwijken waarom is het zo belangrijk?

ik snap niet als ik tijdens een 10% waterwissel niet meet en zelfs als ik heel erg verwaarloos zal het toch heel erg weinig impact hebben op de gehele waarde van mijn aqua omdat de concentratie nieuw laag is en de verhouding 1 op de 10?

het is een 60l bak dat ingedraaid is maar nog onbewoond wegens hier en daar verkooppraatjes waardoor het nog verstandig is om nog geen garnalen toe te voegen :|
100% osmosewater met 6cm akadama bodem
4 a 5 gram mineral gh+ toegevoegd

Profiel  

Berichttitel: Re: us/microsiem meter een must bij taiwan garnalen?
BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015, 14:53 
Babaulti Blauw

een tds meter geeft je de mogelijkheid om je toevoeging van mineralen precies te doseren.

Wanneer je jouw garnaaltjes houdt op een ppm van 120 bv kan je telkens wanneer je een waterwissel doet precies afmeten hoeveel mineralen je toevoegt aan je osmose water.
Bv osmose water heeft een ppm van 0 (theoretisch toch, in de praktijk is dit bij mij al eens 5-7). Dus voeg ik langzaam aan mineralen toe tot de tds meter de gewenste waarde aangeeft.

daarnaast is je tds meter ook een betrouwbaar instrument dat kan aangeven dat er iets mis loopt. wanneer je ppm plots erg stijgt weet je dat er iets mis is met je water dat je moet uitzoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015, 15:50 
Moderator

ik ben het helemaal met Dela Vega eens 8-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 11:47 
White Pearl

Dela Vega wat doe als je ziet dat je ppm stel van 120 naar 170 of 180 is gestegen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 16:14 
Babaulti Blauw

met test setjes verschillende waterwaarden meten en kijken welke waarde er uit balans is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 17:17 
White Pearl

En verder doe je niets meer?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 20:22 
Babaulti Blauw

uiteraard wel. eens je weet wat er mis probeer je dat probleem op te lossen.
bv plotse stijging van nitraat of fosfaat.
water wissels om het teveel van een bepaalde waarde te verminderen en zoeken wat de oorzaak ervan is. bv rottende bodem, voedsel,... om tot slot de oorzaak aan te pakken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 09:48 
White Pearl

Klinkt heel aannemelijk.
zo zou ik dat zelf ook doen. Maar velen onder ons zien die geleidbaarheidsmeter of dat nu in μS
of ppm is aan als een Gh+ meter.
Net zoals dat aan Nuri is verteld. Maar dat klopt dus echt niet.
Zulke meters meten dus alles ook de carbonaathardheid , koolzuurgas, voeding, ontlasting , ....
Velen onder ons gaan dus als ze een stijging zien die hen verontrust eerder een waterwissel doen en bv een geleidbaarheid van 180 ppm terugbrengen naar 120 of zo met zuiver osmose.
Waar ik heen wil gaan is dat juist de Gh voor onze garnalen heel belangrijk is.
Het helpt hen bij het probleemloos vervellen en er zitten vitale mineralen in voor de groei, ook de planten hebben er baat bij.
Een week later meten ze wederom een ppm van 180 en denken ze dit wederom op te lossen door een waterwissel te doen met zuiver osmose.
Ze doen toch niets verkeerd want hebben dat ook hier op dit forum gelezen!
Het gaat van kwaad naar erger en er gaan meer en meer garnalen hemelen en men stopt met de hobby.
Hier word elke waterwissel gedaan met osmose geremineraliseerd met Gh+ mineralen.
Want als je elke stijging in geleidbaarheid gaat verversen met enkel osmose haal je er telkens een deel Gh uit het aquarium en zakt die weer eens een °.
Dat is op den duur nefast voor vele garnalen.
Als je telkens waterwissels gaat uitvoeren met osmose, geremineraliseerd met Gh+ naar een bepaalde geleidbaarheid,
hier is dat 130 ppm zoals voorgeschreven door een bepaald merk Gh+ dan voeg ik telkens water toe met een gh van 6 en m'n garnalen hebben het erg naar hun zin.
Hetzelfde doe ik met aquariums waar een deel water verdampt is.
dus telkens verrijkt osmose water van 130 ppm gaat er in.
Dit zijn mijn richtwaardes, het kan goed zijn dat ze op een lagere geleidbaarheid kunnen, dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Of zo een meter een must is, ik denk het wel,
zeker voor de moeilijkere soorten gaande van crystal red tot pinto ... tot gaande weg alle soorten Sulawesi garnalen die graag op wat harder water vertoeven en het risico bestaat dat ze niet goed zitten op kraanwater door de te vele fosfaten, nitraten ed.
Als ik jou was Nuri zou ik zeker een GH druppeltest en een geleidbaarheidsmeter kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 15:53 
larfje

ik merk dat jullie informatiever antwoord geven, zouden jullie dit door willen lezen en wat een feit is aangeven en wat een fabeltje is.............

had hetzelfde gevraagd bij een andere forum en kreeg paar 'aparte' antwoorden.

http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewt ... 06&t=22000

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 16:50 
Babaulti Blauw

@kempvis:
Dat is dus precies wat ik zeg of bedoelde.
Wanneer je werkt met osmosewater is een tds meter of microsiemensmeter een onmisbaar instrument om je juiste en vooral noodzakelijke hoeveelheix gh+ in hetwater te meten. Vooral bij het aanmaken van nieuw water voor een waterwissel is het belangrijk dat je het osmose water aanrijkt met mi eralen tot de waarde die je handhaafd.

Idd nooit enkel waterwissels doen met puur omsose water. Wanneer een ppm waarde te hoog is zal deze zo het snelst zakken, maar pak je idd het probleem niet aan. Dus ook hier ook altijd wissels doen met aangerijkt osmose water!

Wat ik echter wel doe is om de twee dagen het verdampte water bijvullen met osmose water omdat ik ervan uit ga dat mineralen niet mee verdampen.

Laatst bijgewerkt door dela vega op vr 02 okt 2015, 18:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 18:39 
Babaulti Blauw

en idd een tds meter meet het totaal aantal opgeloste stoffen in het water en dus niet alleen je mineralen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2015, 09:22 
White Pearl

Nuri wat betreft het topic op dat andere forum:
TWB zijn wat betreft dat vieze water (hogere geleidbaarheid) meer fragiel ivm eventuele hogere waardes in (amonia), nitrieten, nitraten, fosfaten, ...
terwijl andere caridina soorten daar wel ietsje meer van kunnen verdragen.
Of een geleidbaarheidsmeter een "verkooppraatje" is geworden
dat na verloop van tijd "belangrijk" is geworden wil ik echter niet zeggen
en vindt ik nogal kort door de bocht.
Of je die nu nodig hebt voor 1 aquarium moet je voor jezelf gaan uitmaken.
Maar als je eenmaal de materie snapt ga je wel overtuigd zijn.
Hier zijn tal van hobbyisten die net zoals mezelf niet 1 aquarium hebben
maar zelfs een gehele kamer benutten voor hun hobby,
als je telkens voor elk aquarium de gh moet gaan meten met een druppeltest
dan gaat dat ook een dure bedoening worden op jaarbasis
en heb je dat geleidbaarheidsmetertje al snel terug verdient.
en niet wat jij gebruikt want die Jbl proscan blijft nog steeds een teststrip.
Deze zijn absoluut niet vertrouwbaar.
Velen onder ons zijn ook met de TWB-soorten begonnen toen ze nog relatief nieuw waren en die prijzen van toen kan je al lang niet meer vergelijken met die van nu.
Weet jij of je aangekocht osmose water wel echt osmose is?
Of dat de winkelier zijn toestel nog goed is?
Zelf weet ik dat wel omdat ik ook telkens mijn aangemaakt osmose test met die meter zo weet ik of dat mijn membranen nog goed zijn of dat ik mag gaan kijken voor een nieuw toestel.
Daar kan het dus al grondig mis gaan.
Slakken groot of klein kunnen soms ook al eens sterven zonder dat je dat zelf gezien hebt kunnen ook je bak tijdelijk vies maken.
Dat metertje gebruik ik dus zo goed als dagelijks,
ik meet er gewoon meer door.
Het is voor mij een "soort van" Gh meter die alle andere "viezigheden" ook mee meet.
De andere druppeltests heb ik ook en gebruik ik ook,
alleen een heel stuk minder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2015, 09:32 
larfje

ik ben van plan om een metertje te kopen,
ben langs de enige ´speciaalzaak´ geweest en ze verkochten het voor 99 euro :|
heb ook bij aliexpress gekeken en het varieert van 5 euro tot enkele tientjes?

maar welke ´merk´ metertje gebruiken jullie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2015, 14:50 
Beheerder

Ik denk dat de meesten hier op het forum een HM digital tds metertje hebben. :D

Die komen van hier : http://www.aquarush.be/a-26608905/hm-di ... s-3-meter/

staat nog eens in promotie ook ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2015, 18:41 
larfje

ik zit te twijfelen tussen deze 2

tds meter

of

ec meter

welke is better/handiger? welke moet ik kopen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2015, 19:46 
Beheerder

De tds meter lees je af in ppm (parts per million), dat is wat de meesten hier op het forum gebruiken. De EC meter leest af in µs (microsiemens) .
Ik geef je hierbij een handige link met meer info(is wel in engels ): http://www.tdsmeter.com/what-is

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2015, 17:29 
larfje

ok bedankt.

ik heb zaterdag een groep taiwan/f1/pinto garnalen gekocht en toegevoegd aan mijn aquairum.
nu 2 dagen later heb ik een dode red wine gevonden...... hoelang duurt het voordat ik uit de dangerzone ben en geen uitval meer heb ?

ik meet 260 microsiemens en bij de kweker zaten ze op 300 en mijn waterwaarden zijn prima

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 06 okt 2015, 16:06 
White Pearl

Hoe en hoe lang is het aquarium ingedraaid en wat zijn momenteel de waterwaarden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 06 okt 2015, 19:03 
larfje

aquarium heeft een maand ingedraaid met een ingedraaide filter die al paar maanden in mijn andere bak zat.

waterwaarden zoals gh/ph etc zijn vrijwel hetzelfde als de kweker wat beetje uitwijkt is dat hij het op 300 microsiemens heeft en ik op 285.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2015, 02:25 
Pinokio Garnaal

Nuri , één garnaaltje kan altijd wel sterven , al was het maar door de stress van het transport.
Uiteraard is het nu zaak van goed op te volgen of er nog meer garnalen ziek worden /sterven.
Mogelijke oorzaken van sterfte :
- aangeschafte garnalen zijn drager van ziekte of parasieten
- transport ( temperatuur tijdens transport , duurtijd transport , stress)
- transportwater te snel aangelengd met aquariumwater en garnalen te snel uitgezet.
- te veel voeren (let hier als beginner zeker voor op !!!!!) Het voer moet binnen de zes uur op zijn.
- problemen met het water ( één enkele afwijking kan soms al volstaan)
- te hoge temperatuur in de zomer
Als je nog meer sterfte hebt en je denkt dat het aan het water ligt , dan plaats je best alle waterwaardes die je kan meten even in een berichtje zodat we allemaal kunnen meedenken.
Eens alles goed zit en je bent consequent in de verzorging moet je geen grote problemen meer verwachten en met wat geluk heb je over enige tijd een rits jonkies rondhuppelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2015, 15:59 
larfje

vandaag een dode panda eruit gevist :(
zal de waterwaarden meten en zo spoedig mogelijk hierop zetten

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 02:50 
Garnaaltje

Ikzelf gebruik geen tds meter of ec, het zegt gewoon iets over de geleidbaarheid van het water, maar zegt helemaal welke stoffen erin zitten en hoeveel % van elks...voorlopig gebruik ik het niet.

Eerste punt dat opvalt, je praat over een ingedraaide bak met een ingedraaide filter..

Ik ga da int antwerps proberen uit te leggen he.

Stel u voor gij se de filter, en de bacterien is de hoeveelheid eten da gij elke dag binnewerkt, laten we zeggen per dag eten gij 2kg friet.

Nu ga ik u ergens anders plaatsen, ik zet u in een frituur, alleen in da frituur is er nog niks geleverd van vlees en fritten. Dus na 8uur gade wss wel honger hebben(omdak u heb vastgebonden op nen stoel kunde gij ni weg) na 16u begint uw lichaam signalen te geven, na 32u moogde wss al blij zijn da ge nog uw ogen kunt opendoen, gewoon door de schok van uw lichaam, van elke dag eten(2kg) naar ineens 0kg =hard

Dus de vraag is...wa zit er in uw aquarium van levende organismen da eigenlijk kaka en pipi veroorzaakt zodat gij als filter genoeg kunt eten? UW maag ga krimpen he makker als gij van 2kg per dag naar 0kg ga en dan mss uiteindelijk 1kg om uiteindelijk terug richting 2kg te gaan.

2de punt, verhaal van de mayas, er waren eens mayas in de jungle, en op nen dag kwamen er in die jungle oost europeanen aan om het zo te zeggen, beiden hebben andere immuunsysteem opgebouwd in hun eigen leefomgeving..wanneer die 2 groepen bijeen komen, gaat er iemand sterven. Flubenol wordt gebruikt wanneer men 2 groepen of verschillende soorten garnalen bij elkaar zet.

Vb uwe kweker kweekt red wine apart in bak 1, en mss pinto in bak 2, zelfde verhaal als hier boven.

Heeft die gast naar u verzonden en die apart in zakjes gedaan of allemaal in 1 zak.

En individueel falen van garnalen is ook een optie=niks aan te doen

Ik heb mijn garnalenbak pas 6 weken, en heb die garnalen na week 1 erin gedaan, geen 1 gestorven. dus ivm met water verversen kan ik alleen dit zeggen.

Als het gewoon om bij te vullen is(door verdamping)=gebruik ik regenwater zonder gh+ toevoeging.
verdamping=concentratie wordt hoger dus uw geleidbaarheid ga stijgen dit counter ik door puur regenwater.

ALs ik 30% water eruit haal , doe ik in die nieuwe 30% wel gh+ en ook biotopol C
hier op de verpakking staat 3g op 20 liter bezorgt mij een gh van 6.

En zo reken ik da wa uit he, 30% van 20 liter is ongeveer 6.33 liter, dus ik pak gewoon 6.33 liter en doe er 1g van die GH bij.

en zo proberen altijd hetzelfde te doen, maar voorlopig nog geen tds meter moeten kopen enz.
Weet niet of dit belangrijk is, kan goe zijn dat da fabelpraat is om tds meters te verkopen.

Sommigen mensen hebben een vochtigheidsmeter nodig voor hun planten, anders geven ze ofwel teveel of te weinig water, anderen doen het op gevoel , en nog andere teren op hun ervaring.

zal met die TDS ook zo zijn veronderstel ik. Pakt gewoon een waarde da ge wilt vb gh 6, en rekent gewoon uit hoeveel gram enz per hoeveel liter. bij mijn GH potjes lijkt het niet of het egaal geheel is, kzie groffe stukken en witte stukken enz, precies verschillende stoffen... mensen praten veel over geleidbaarheid, jammer dat ze niet weten wat de echte inhoudelijke verdeling van stoffen in hun GH potje zit.

Maar wete das mijne stijl, misschien kunde beter uw eigenstijl ontwikkelen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 19:09 
Babaulti Blauw

een tds meter geeft idd niet aan welke stoffen er opgelost zijn in je water.
maar het is wel een handig instrument om je waterwaarden in het oog te houden. stijgt de ppm snel of ligt deze veel hoger dan de waarde die je in je bak aanhoudt weet je dat er iets mis. Dan kan je vervolgens uitpluizen door de verschillende waarden te testen/ meten met specifieke testsets.

Daarnaast gebruik ik het ook om mijn water aan te maken waar ik mee ververs. Super handig!

om het op zijn heists te zeggen:
10% water uit mijne bak, 10% osmose water in mijn emmerke, tds meter in mijn emmerke (theoretisch gezien zou deze een waarde van 0 moeten aangeven), dan beetje bij beetje mineralen toevoegen, meten, roeren en toevoegen tot ik aan mijn gewenst waarde zit.

Je kan het ook berekenen, maar met mijn tds meter zie ik visueel welke waarde ik wil.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]