Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opstarten garnaal- en of kreeft aqua.
BerichtGeplaatst: za 19 apr 2014, 15:39 
eitje

Hallo, :D

Ben nieuw op dit forum en ben bezig om een garnaal- en of kreeft aqua op te starten (nu nog een kleintje 25L).
Maar je leest zoveel op het internet dat je door het bos de bomen niet meer ziet.
Op dit ogenblik heb ik nu nog een discus aqua (250L) staan, maar de interesse is weg (geen activiteit). Daarom wil ik overschakelen naar een garnaal- of kreeft aqua.
Daarom had ik graag jullie tips and trics gehoord. :D
Bodem, planten, waterwaarden, temperatuur, hoeveel per liter, voeding, enz...
Dus eigenlijk alles die ze nodig hebben om optimaal te zitten

Profiel  

Berichttitel: Re: Opstarten garnaal- en of kreeft aqua.
BerichtGeplaatst: za 19 apr 2014, 17:23 
Babaulti Groen

Senneke schreef:
Hallo, :D

Ben nieuw op dit forum en ben bezig om een garnaal- en of kreeft aqua op te starten (nu nog een kleintje 25L).
Maar je leest zoveel op het internet dat je door het bos de bomen niet meer ziet.
Op dit ogenblik heb ik nu nog een discus aqua (250L) staan, maar de interesse is weg (geen activiteit). Daarom wil ik overschakelen naar een garnaal- of kreeft aqua.
Daarom had ik graag jullie tips and trics gehoord. :D
Bodem, planten, waterwaarden, temperatuur, hoeveel per liter, voeding, enz...
Dus eigenlijk alles die ze nodig hebben om optimaal te zitten

bodem hangt af van de soort garnaal of kreeft
planten is snelgroeiers belangrijjk, liefst geen cambomba, kan slakkengif hebben
waterwaarden hangt van de soort af die je wil houden
temperatuur net hetzelfde qua soort
bezetting van garnalen maakt niet veel uit, ze zullen nooit je filter overbelasten. Bij kreeften moet je een beetje de territoriums per soort in het oog houden, de een kan al wat beter met elkaar opschieten dan de andere
Voeding is onbeperkt, van natuurlijke produkten naar groenten en fruit, of natuurlijk speciaalvoer voor deze jongens

Je moet eerst eens kijken wat je juist wil en dan verder kijken, want nu kan niemand je juiste tips geven.

Ik zou ofwel kreeften ofwel garnalen doen.

Kreeftenbak vanaf 40L voor 3-5 dwergkreeftjes en zo'n 80-100L voor de grotere soorten per koppel.

Garnalen kunnen vanaf 10L, maar ik zou toch voor minimaal 20L opteren.

Ik gebruik liefst sponsfilters op lucht, daar kunnen de baby's niet in en vinden ze veel voedsel op.

Wat belangrijk is is om je bak minimaal 6weken laten in te draaien voor je garnalen of kreeften uitzet.

Bedenkt ook dat vele soorten osmosewater nodig hebben, speciale bodems om ze in leven te kunnen houden.

Qua garnalen zijn de Neocaradina soorten de makkelijkske, vuurtjes/citroentjes/blue fairy enz
de cardinia's zijn de wat moeilijkere, omdat die specifieke waarden nodig hebben, dit zijn dan de bijengarnalen en de tijgergarnalen, met uitzondering van de japonica garnaal, die kan ook op gewoon kraanwater, maar kweekt niet in zoet water.

Kwa kreeftjes kan je vanaf 2cm beginnen, dat is de carambellus dimitus. een mooie is de CPO maar deze is de aggressiefste dwergkreeft.

Wat je ook doet, koop GEEN marmerkreeftjes, die kunnen solitair voortplanten en die kweken als konijnen, en je krijgt ze aan de straatstenen niet kwijt.

L144-L181-L183-Red fire ancistrus

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]