Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: poelslakken en slaketende slak
BerichtGeplaatst: do 20 feb 2014, 16:35 
eitje

Hoi,

Ik ben sinds kort begonnen met het houden van garnaaltjes en nu heb ik in mijn bak een poelslakken plaag. Ik ben vandaag begonnen met het uitvangen van de slakjes en heb in 15 minuten en zo'n 100 uit gevangen.
Deze heb ik in een apart aquarium gedaan en daar komen volgende week slaketende slakken bij.

Is er behalve het wegvangen nog een andere goede oplossing om poelslakken uit je bak te krijgen ( in ieder geval voor een groot gedeelte)

Kan ik slaketende slakken uitzetten bij mijn garnalen om de plaag binnen de perken te houden?

m.v.g.
Christiaan

Profiel  

Berichttitel: Re: poelslakken en slaketende slak
BerichtGeplaatst: do 20 feb 2014, 16:40 
King Kong

Als je je garnalen niet te overvloedig voert en je bak verder schoon houdt wat betreft plantenafval en ontlasting (goede filtering dus), dan zullen je slakken een evenwicht vinden waarbij ze je juist ter hulp komen. slakken zijn uitstekende opruimers namelijk, ze reduceren de hoeveelheid afval met ruim de helft. Daarnaast houden ze je planten schoon van rottende delen. Want in tegenstelling tot wat mensen denken, eten slakken vrijwel geen planten maar alleen de zachte (rottende) delen.

De Anentome helena is niet altijd de oplossing, ik hoor daarvoor te veel mensen die er spijt van hebben deze slak in hun aquaria gezet te hebben. Ook zijn er ervaringen dat deze slakken zelfs goede gezonden garnalen kunnen pakken. Ze zijn misschien niet zo snel als een garnaal maar wel slim ;)

Maak je niet te druk over de slakken, deze vinden bijna vanzelf een goed evenwicht als je je bak zelf ook goed verzorgd.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 feb 2014, 16:56 
White Pearl

ik heb 2 helena's bij mijn high grade CR zitten, er zit zelfs nog een appelslak bij... de helena zit er bijna een jaar bij, heb nog nooit problemen gehad dat hij een garnaaltje of zelfs de appelslak wilde aanvallen... ze nemen genoegen met restafval en het klein grut van de slakjes die er nog in zitten.

super crystal red 'santa'
ghost bee
yellow king kong
aura blue
steel blue
deep blue tiger
tangerine tiger
red tiger
galaxy tiger
Bloody mary
tangtibee
skunk bee
PRL Benibachi
PRL M-line

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 feb 2014, 17:19 
King Kong

En toch zou ik oppassen met de appelslak, ook dit is een slak hè :mrgreen:
De helena's kunnen deze slak niet meteen doden, daarvoor is hij in priciepe te groot, maar ze kunnen hem wel telkenmale verwonden en de slak zo heel langzaam doden.
Natuurlijk is er wel een verschil, of je 1 helena hebt of 3 of meer. Dat spreekt voor zich.

Maar een appelslak trekt zich bij een verwonding terug in zijn schelp om te herstellen. Dit kan soms een dag en soms zelfs enkele dagen duren. Je kunt je voorstellen dat wanneer de slak hierna weer op zoek gaat naar voedsel en weer verwond wordt door de helena's de slak langzaam van honger zal sterven. De helena's zijn dan niet meteen de directe veroorzakers van de dood van de appelslak maar wel indirect. Eén ding is zeker een fijn leven zal de appelslak niet hebben met helena's in dezelfde bak :P ;)

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]