Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wanneer is je aquarium klaar voor garnalen?
BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 21:36 
Hommeltje

maar volgens neos uitleg zou dit niet kunnen
ik begrijp er dus niets van

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 00:14 
Moderator

wozzyke schreef:
maar volgens neos uitleg zou dit niet kunnen
ik begrijp er dus niets van

schreef ik, niet,

Citaat:
De eerste stap in de stikstofkringloop is ammoniak/ammonium. Hoe geraak je daar aan in een bak die geen vissen of garnalen bevat?
Nooit, tenzij je pluk javamos de geest geeft.

Hoogst waarschijnlijk is er in jouw bak toen redelijk wat plantenafval geweest.

greetz,

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 03:48 
Moderator

blijkbaar iets misgelopen, sorry

Laatst bijgewerkt door Neos op za 14 aug 2010, 04:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 04:13 
Moderator

Mats schreef:
marc wederom draagt je reactie niets bij, we hebben het niet over léég indraaien!

Mijn beste Matthias,

Dit topic draait hier met de wind. De ene moderator spreekt over leeg indraaien, de andere over niet leeg indraaien.

En dan citeer ik even je woorden:

Citaat:
-Na een weekje is een indraai visje (bv een paar guppy's) heel handig, maar je moet ze achteraf wel op een verantwoorde mannier kwijt kunnen! Lukt dit niet draai dan langer in bv 6 weken :lol:

hier zet je je eigen zeilen naar de wind. Draai je nu leeg in of niet? Heb je geen guppen om als proefkonijn te dienen, wacht dan maar 6 weken....6 weken leeg draaien dus, of is er een andere manier om dit te interpreteren ?

Citaat:
-Indraaien is bij garnalen & kreeften echt wel nodig, is het niet voor de water waarden, dan is het om voldoende voedsel ed. te voorzien (mulm) voor de diertjes & zeker kleintjes!

Als het niet voor het één goed is, dan maar voor het andere...potjes eten zijn nog niet uitgevonden, blijkbaar.

Citaat:
-Door het indraaien zal je minder uitval hebben (tot geen) bij het plaatsen van de diertjes.

Minder als wat? Hoeveel verlies heb je bij niet indraaien? Hoeveel winst in aantal heb je bij wel indraaien. Ik moet hier alles staven met getallen en bewijzen.. Nu is het jouw beurt, Matthias.

Citaat:
-Voor gevoelige soorten is een 6tal maanden echt wel goed.

Waar ligt het criterium volgens jou tussen gevoelige en niet gevoelige soorten? Waarom is een soort gevoelig aan een tijdsgebonden indraaien en een ander niet? Waarmee staaf je dit? En vertel me dan eens haarfijn vanwaar die 6 maanden indraai komen, Matthias? Waarom geen jaar, waarom geen week? Hier spreek je van 6 maanden, maar 3 citaten hoger spreek je van 6 weken. Wel een groot vershil. Maar daar zal je ook wel een keihard sluitend bewijs voor hebben, zeker.

Citaat:
-Voor vuurtjes, citroentjes white pearls,... is 6 maanden niet nodig, maar toch zou ik min. een 3 tal weken aanhouden. Al is het maar voor hun welzijn.

Waarom is 6 maanden niet nodig voor vuurtjes, citroentjes, en white pearls , Matthias? Staaf het met keiharde bewijzen zoals je dat telkens van mij ook verlangt.

Citaat:
Tenslotte ga ik op mijn gevoel en mijn neus af :lol:.

Waarom is je gevoel en neus zekerder dan wetenschap, Matthias?

Neem me niet kwalijk Matthias dat ik je vraag om al die uitspraken te staven. Jij hebt het me meermaals voorgedaan.

Greetz,

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 07:54 
Erelid

lijkt me handig al deze informatie eens samen te vatten .
zo dat hier een heldere kijk op komt
;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 08:32 
Cristal Red A grade

wozzyke schreef:
dan vraag ik mij toch af waarom bij het opstarten van mijn aquarium ( water + bodem + planten) ik na 3 weken draaien ik een zeer mooie nitrietpiek had, en dit alles zonder beesten of voederen....

Ja komt voor, maar een beginneling (ik zeg niet dat jij dat bent), hoe zet die zijn planten in zijn aquarium? Inderdaad, recht uit het potje de bak in. hij gaat niet eerst de rotte / slechte blaadjes van de plant doen en dan pas planten. Als je rottende bladeren hebt dan heb je het begin van je cyclus op gang gezet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 10:21 
Admin

Citaat:
Neem me niet kwalijk Matthias dat ik je vraag om al die uitspraken te staven. Jij hebt het me meermaals voorgedaan.

Dat neem ik je uiteraard niet kwalijk, en op die manier komen we ergens ;) ...

Citaat:
Citaat:
-Na een weekje is een indraai visje (bv een paar guppy's) heel handig, maar je moet ze achteraf wel op een verantwoorde mannier kwijt kunnen! Lukt dit niet draai dan langer in bv 6 weken

hier zet je je eigen zeilen naar de wind. Draai je nu leeg in of niet? Heb je geen guppen om als proefkonijn te dienen, wacht dan maar 6 weken....6 weken leeg draaien dus, of is er een andere manier om dit te interpreteren ?

Ik raad niet aan om 6 weken leeg in te draaien, ik raad aan om 6 weken in te draaien met een redelijke belasting, doormiddel van voer en dode bladeren.
Dan heb je een basis aan bacteriën.
Nu misschien ben ik in dat stukje niet volledig genoeg geschreven.
Daar heb jij volledig gelijk in, ik zou moeten schrijven dat ik zorg dat er bladeren genoeg zijn, en ook regelmatig wat voer. Dan heb je eigelijk zo'n flesje bacteriën in je aquarium zitten.
Op deze manier krijg je geen piek.
(en bij garnalen is een groep van 10 diertjes in je aquarium zetten niet zo'n extreme belasting)

Neos schreef:
Als het niet voor het één goed is, dan maar voor het andere...potjes eten zijn nog niet uitgevonden, blijkbaar.

haha, hier snap ik even het nut niet van...
Je schrijft zelf ook op je site dat een vuile bak goed is voor je dieren. Awel daar ben ik ook van overtuigd. Ik beschouw garnalen voer al bijvoedering, mulm is hun natuurlijke dieet.
Nu zit in mulm ook niet alles in, vandaar dat ik ook regelmatig een paar korreltjes garnalen voer geef. Bij kreeften is dat dan weer helemaal anders, die hebben meer dan garnalen nood aan eiwit.

Neos schreef:
Minder als wat? Hoeveel verlies heb je bij niet indraaien? Hoeveel winst in aantal heb je bij wel indraaien. Ik moet hier alles staven met getallen en bewijzen.. Nu is het jouw beurt, Matthias.

Je moet van mij zeker niet alles staven met getallen, ik zie ook nergens getallen van jou staat.
Draai je niet in, en je voert onverstandig of maakt de bak onverstandig schoon, je voegt te veel dieren in 1 keer toe,...
En er treed een ammoniak en nitriet piek op, dan zal je hoogst waarschijnlijk iets rond de 100% verlies hebben. ;)
En dat wil ik voorkomen bij mensen die beginnen, want het zijn juist zij die de voerfouten de bezettings fouten maken. Als je goed indraait dan speel je op veilig.

Ik zal niet ontkennen dat iemand die weet wat hij doet, een nitriet piek zal kunnen voorkomen.
maar zelfs dan kan er nog iets misgaan...

Neos schreef:
Waar ligt het criterium volgens jou tussen gevoelige en niet gevoelige soorten? Waarom is een soort gevoelig aan een tijdsgebonden indraaien en een ander niet? Waarmee staaf je dit? En vertel me dan eens haarfijn vanwaar die 6 maanden indraai komen, Matthias? Waarom geen jaar, waarom geen week? Hier spreek je van 6 maanden, maar 3 citaten hoger spreek je van 6 weken. Wel een groot vershil. Maar daar zal je ook wel een keihard sluitend bewijs voor hebben, zeker.

oh nee ik heb nergens een keihard sluitend bewijs voor, ik ben geen chemicus en weet veel minder dan jij over de waterwaarden. Ik spreek gewoon vanuit mijn mening en gevoel.
Wat ieder recht op heeft, heb je daarmee een probleem dan wil ik dat graag in een pb gesprek van je horen. Dan kan het allemaal even opgehelderd worden, want volgens mij zit je ergens mee...

Bij gevoelige soorten spreek ik over de hoge gradaties CRS, blauwe, zwarte en rode tijgers, tiger bees, sow white's,... je begrijpt het wel.

Vaak is het heel moeilijk om deze dieren te kweken, De jongen worden zelden groot.
In een bak die 6 maanden met wat vissen heeft gedraaid zal het veel beter gaan.
Omdat er dan blijkbaar genoeg onmisbare voedingstoffen zijn, door gans de bak verspreid.
De pas geboren jongen gaan immers niet actief opzoek naar voedsel.
Helaas blijkt ook dat het dan zelfs de laatste tijd niet meer goed gaat, de reden hebben we al besproken in een anders topic ;).
bovendien is een bak die al lang draait ook veel stabieler, iets wat de gevoeligere soorten zeker waarderen.

Neos schreef:
Waarom is 6 maanden niet nodig voor vuurtjes, citroentjes, en white pearls , Matthias? Staaf het met keiharde bewijzen zoals je dat telkens van mij ook verlangt.

Wil je aub even citeren in een pb waar ik vraag om keiharde bewijzen...
Dan kunnen we daar je probleem bespreken, hier is daarvoor niet de geschikte plek.

vuurtjes, citroentjes, white pearls en blue pearls zijn veel toleranter
Vuurtjes overleven in vijvers, en zelf brak water. Die overleven in vaak extreme omstandigheden.
Dus hier is een korte indraai periode voldoende, Hun verwanten zijn miss niet zo extreem tolerant, maar ze zijn veel sterker dan de standaard CRS.

Ik heb een gevoelige neus, als ik niet verkouden ben :lol:.
Als het water in mijn aquarium te sterk belast is ruik ik dat meteen. Ieder aquarium hier in huis heeft zijn eigen geur. Wijkt deze af van de normale geur, dan ruik ik het. En weet ik dat ik de waterwaarden moet na meten.
(Etenswaar dat vervallen is of niet goed meer is ruik ik meteen, en dan lachen de mensen als ik niet mee eet. Tot de volgende dag, of zelfs de zelfde avond/nacht nog ze allemaal boven het wc hangen of er boven op zitten en er niet meer vanaf geraken :lol: )

marc ik stuur je even een PB'tje dan kan je even zeggen wat er op je lever ligt, dan kunnen we samen bekijken wat we er aan kunnen doen. Want hier op het forum moet het gezellig blijven :D.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 15:48 
Beheerder

Ik hoop dat Mats en Neos via PB er kunnen uitgeraken . Een aquarium indraaien is goed , dat lees je in de qoute van Johan en dan ga je op een veilige en verantwoorde manier te werk . Ga je niet indraaien , dan stel je het leven van je dieren op het spel en neem je een risico op nitrietpiek en sterke uitval .
Wat Johan schrijft is wetenschappelijk bewezen. De bedoeling van dit forum is beginnende aquarianen goede raad geven . Je geeft geen goede raad door te zeggen dat indraaien niet nodig is . Wil je zelf dit risico dragen , dat maakt iedereen voor zichzelf uit . Maar als dierenliefhebber vind ik het een groot risico en onverantwoord.
Bij sommigen loopt niet indraaien goed , bij anderen gaat het helemaal verkeerd.
Voor mezelf en mijn dieren neem ik dat risico niet .
Johan schreef:
Holala.. hier wordt stevig uit den hoek gekomen, ik kon ni volgen mee lezen :lol:

Het gesprekje gaat hier eigenlijk over een een natuurlijke kringloop , waar niemand wat kan aan veranderen in een In een gerijpte bak zullen de Nitrobacter bacterie in staat zijn om de produktie van ammoniak bij te houden en om te zetten naar nitraat :arrow: voeding voor de plantjes.
Maar deze Nitrobacter bacterie zijn in leiding water niet aanwezig.

Wat gebeurd er als je een aquarium start ?

De eerste bacteriën die in actie komt zijn de Nitrosomonas bacteriën. Deze bacteriën halen al hun energie die ze nodig hebben om te groeien en zich te vermenigvuldingen uit het omzetten van ammoniak( kunnen we toevoegen door een beetje visvoer te geven) in giftig nitriet.

Dan de volgende stap De Nitrobacter bacterie, deze bacterien beginnen het filter te kolonoseren en voeden zich met de nitriet (NO2) Ze zetten het nitriet om in Nitraat (NO3) wat veel minder schadelijk is voor de vissen en andere dieren. Bij het omzetten van de stoffen gaan ook de Nitrobacter zich vermenigvuldigen totdat er een balans is , en dan spreken we van een gerijpte bak. ;)
Dit alles heeft een zeker tijd nodig , hangt af van de aanwezige voeding, temperatuur en zelfs ph van het water , deze parameters gaan ook bepalen hoe sterk de aanwezigheid van Nitriet is.

Van een ding kan je op aan bij een vers opgestarte bak krijg je nitriet, daarom niet in dodelijk dosis.

Iedere moet zich afvragen of hij zijn dieren aan dit gif lichte of zware dosis wil blootstellen.
Vele dieren overleven dit wel , zoals hier bewezen wordt, maar mogelijkst zijn ze verzwakt en eventueel later vatbaar voor ziektes.

Dat dit fenomeen allen de lage landen bezighoud , dat denk ik niet ze hebben er zelfs een term voor googel maar eens op " new tank syndrome"

Door een opstart te doen met hoofdzakelijk gerijpt aquariumwater en een filter die gevuld is met gerijpt filtermedium uit een draaiende bak, kan men NO2 ook vermijden.
Maar dan nog is meten aangewezen.

Ook met producten kan je deze cyclus versnellen,maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. :mrgreen:

Groetjes
Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 17:15 
Cristal Red A grade

Feit is dat iedereen een andere opvatting heeft over het indraaien van een bak. daarom blijft hier gewoon discussie over.

Uiteindelijk komen we toch allemaal op hetzelfde neer:
Je kan niet vanaf dag 1 alles in de bak gooien, je moet bepaalde stappen volgen. Hoe lang die stappen zijn zal altijd de discussie blijven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 17:21 
Beheerder

Kustom Koen schreef:
Feit is dat iedereen een andere opvatting heeft over het indraaien van een bak. daarom blijft hier gewoon discussie over.

Uiteindelijk komen we toch allemaal op hetzelfde neer:
Je kan niet vanaf dag 1 alles in de bak gooien, je moet bepaalde stappen volgen. Hoe lang die stappen zijn zal altijd de discussie blijven.

Inderdaad Koen.
Iemand mét ervaring in de aquaristiek zal vlugger een bak opgestart krijgen in goede condities dan 6 weken laten indraaien. Maar iedereen laat een bak indraaien , je kan niet anders......

Het is hier vooral de bedoeling dat we startende mensen goed op weg helpen en dan moet je als een beginnend fietser , eerst je evenwicht zoeken , daarna snel leren fietsen, en uiteindelijk kan je zonder handen fietsen ...zonder te vallen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 19:08 
Admin

Zo verwoord rush mooi mijn beweegredenen :)

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 aug 2010, 19:55 
Moderator

Ik ga hier niet meer pleiten voor of tegen indraaien, maar wil toch enkele raadgevingen meegeven.

Citaat:
Door een opstart te doen met hoofdzakelijk gerijpt aquariumwater en een filter die gevuld is met gerijpt filtermedium uit een draaiende bak, kan men NO2 ook vermijden.

Gerijpt aquariumwater zal niet veel bijdragen, hoor, aangezien het aantal nitrificerende baccies zeer laag is in het water zelf.

Trouwens, als dat niet zo moest zijn, dan had ik in mijn Malawi bakken geen nitrificerende bacterien, aangezien alle water door een UV-c lamp gestuurd wordt.

Filtermedium uit een goed draaiende bak zal ongetwijfeld wel helpen. Maar voeg dit dan wel op de juiste moment in. Namelijk als er al behoorlijk wat ammoniak/ammonium gevormd is, anders sterven die baccies gewoon af van de honger en hou je enkel een vieze kaamlaag over.

Voor hen die garnalen gaan houden die zacht zuur water verlangen, het volgende:

Ik vindt het beetje griezelig om guppen als proefkonijnen te gebruiken. Denk dat bijvoorbeeld een betta hier zich beter toe leent. Dat is een labyrintvis en kan zuurstof halen uit de lucht.

Dan nog een waarschuwing bij het gebruik van guppen Deze leven in vrij hard, iets alkalisch water.

Ga je nadien je bakje aanzuren en ontharden, dan valt heel je bacteriëncultuur plat en de nitrietpiek komt dus hard terug.

Ook een reden dus om beter een betta te nemen, die voelt zich beter in zacht zuur water en kan je dus ineens met zacht zuur water opstarten.

In zacht/zuur water zijn het andere bacteriën die voor de nitrificatie zorgen dan in harder alkalischer water.

Groetjes

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 01:07 
Garnaaltje

Even mijn duit in het zakje doen.

Heb voor het eerst een garnaal bakje opgestart voor taiwan bees op regenwater aangevuld met GH+ , ph 5.5 kh 0-1 en gh 5-6.

Nano 20 liter bakje met ph verlagende bodem en hang on filter gevuld met van die keramische pijpjes en nog wat filterwatten.

week 1= opstart zonder dieren , zonder ph verlagende bodem, zonder planten met tetra filteractive en nitrivec van sera

vanaf dag 1 paar korreltjes eten in de filter gedaan(voor de amonium op gang te zetten)

ph op 7 en temperatuur op 25° met 12 uur beluchting per dag gedurende 7 dagen.

(de bacterien die amonium omzetten naar nitritiet zijn zo makkelijk te groeien tegenover de bacterien die nitriet naar nitraat omzetten, daarom dat ik op ph7 en 25° +beluchting draai ivm Nitrobacter die zich sneller vermenigvuldigen tov kouder en zuur water)

Week 2=direct op dag 8 Ph verlagende bodem=>dan de planten 3 stuks=>amandelblad erbij=>schepje bacter AE voor een biofilm te starten=> en garnalen erbij

Vanaf week 2 tot en met week 4 heb ik dagelijks +/- 20% water moeten verversen zelfde temperatuur .
Nitriet max gemeten was 1.0 mg/L doorheen deze cyclus, meestal rond de 0.5mg/L

Begin week 5 =amonium =0 , nitriet=0, nitraat +/-10mg/L
Begin week 6= drijfplantjes erbij gedaan, nitraat +/- 5mg/L

ALLES leeft nog , alles gaat GOET zegt di rupio

Eerste nano bakje 20Liter, de dag vandaag draait deze stabiel(hoor vaak kleine bakjes zijn moeilijker stabiel te houden...mss klopt dit als een waarheid wanneer je zo van die binnenfiltertjes gebruikt met weinig tot geen capaciteit om te bufferen tov mijn hangonfilter met kwaliteit filtermateriaal.

Maar nog niet veel van gemerkt ivm schommelingen.

Ook veel micro organismen in mijn bak zoals copepods en detriusworm. mini eco syteem

Hopelijk moet ik nooit meer water vervangen hihi

Mijn ervaring is, alles kan zolang je maar weet waar je mee bezig bent en op moet letten.

Kortzichtigheid is koning denk ik wanneer het komt ivm gevoeligheid van garnalen, apen apen echt elkaar na?

Beste voorbeeld ik kan geven, sommigen van ons hebben tijdens onze jeugd klop gehad van de ouders en het heeft ons goed gedaan, bij anderen het tegenovergestelde.

Kortzichtigheid stelt dat alle garnalen hetzelfde zijn

Ik stel voor dat we garnalen bekijken als individuele beestjes die behoren tot de groep garnalen, onderverdeeld in individuele beestjes met hun eigen immuunsysteem of tolerantie om met stress om te gaan.

Je kan een bepamper beleid voeren zodat je heel steriele beestjes hebt en zuiver water enz
Of je kan tegen je garnaaltjes zeggen , kweekt eens wa immuunsysteem gasten, wast u eens wa minder, hoe meer ge u wast, hoe minder goe ge ga functioneren in niet perfect water...

Mensen begrijp toch dat er context is met ruimte voor fouten , net zoals bij mensen, sommigen wonen in vervuilde gebieden qua lucht en leven tot ze oud worden(CHINA). Wetende dat de ideale situatie voor mensen misschien 'propere' lucht is. Wij mensen kunnen ook wel iets aan, zo gaat da ook in het dierenrijk. Maar ik zie niemand op straat komen ivm met de luchtvervuiling....maar ohwee als het garnaaltjes zijn he!!! We zouden ons moeten schamen om meer te geven om de waterkwaliteit van garnalen dan van onze luchtkwaliteit voor eigen kinderen en ons eigen ras.

Wat gebeurt er als wij mensen niet meer kunnen ademen..dan stopt alles...

Mijn persoonlijk bewijs is garnaaltjes taiwan bee kunnen perfect in 0.5mg/L tot 1mg/L leven tijdens de opstart. zolang dit maar geen maanden is. een paar weken moet kunnen.

Of ik dit aanraad? Ik zou zeggen kijk naar je eigen ervaring+kennis, heb respect voor de dieren en je komt er wel.

Ah and last but not least als uw ph onder 7 is zoals bij elke garnalenbak bijna....

Bij ph<7 Heb je amonium=totaal niet zo gevaarlijk tegenover ammoniak veeeel gevaarlijker ==> die komt vanaf als je een ph> 7 hebt.

Toch wel belangrijk.

Je hebt moeders die niet willen dat hun kinderen vuil worden, en je hebt moeders die dat hun kinderen wel gunnen. zo is dat ook met aquarianen. Raar volkje die aquarianen en moeders.

Vele wegen leiden naar Brussel, zolang dat je er maar geraakt dat is het belangrijkste zou ik zeggen.

May the intellect be on your side, peace

P.S : Bij vissen ben ik zelfs nog erger, water erin, vissen erin en klaar, nog nooit niks gestorven bij opstart..heb ik zoveel geluk of is het mede door kennis en ervaring ivm met deze werkwijze. Tegenover een leek die vissen dood omdat die niet weet waarop hij moet letten noch hebben die water testjes in huis, noch weten ze wa voor water uit hunne kraan komt..voor hun is water =water...ja dan gade idd van die verhalen hebben van, dooie vissen en garnalen tijdens indraaien.

stopt gij maar eens nen vis die ph 6 nodig hebt in water van ph 8 bij wijze van spreken zonder da ge da eigenlijk door hebt..moete ni verschieten dat die diertjes in shock gaan door onwetendheid van de nieuwe aquariaan, meestal pas als de vis dood is, beginnen ze te onderzoeken waarom die dood is gegaan.

Simpel= weet welke vis ge koopt, weet welk water dat die nodig heeft en de rest ga vanzelf.

Ooit al eens een klein kind een bokaal met een goudvisje gegeven? daar zit zelfs gene filter in :D laat staat zuurstofpomp. 1 plantje 1 goudvis, en elke week 50% water ofzo verversen of wanneer het stinkt :D en groeien dat die dingen doen hihi.

Tropisch vis is mss gevoeliger..net zoals sommigen mannen gevoelig zijn en sommigen ongevoelig maw 2 richtingverkeer ipv 1 richtingverkeer denken=vooruitgang

Typisch voorbeeld van een boer eet niet wat hem niet kent, ik zou zeggen tegen die boer, maateke ge mist vanalles zenne, der is nog meer dan wortelstoemp en worst in de wereld. Ooit al eens gehoord van Sushi? Boer: Sushi? da kennik ni zenne, moetik niks van hebben. Vetrouw ik ni, kzal het wel bij mijne stoemp houden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4