Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wanneer is je aquarium klaar voor garnalen?
BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 21:25 
Admin

Neos schreef:
Heb dit topic even doorgelezen en ik moet toegeven dat ik in de meer dan 30 jaar dat ik aquarium hou nog nooit een bak ingedraaid heb.

Een lege bak kan je indraaien tot Sint Juttemis. Er gebeurt niks mee. Met een lege bak bedoel ik dan een bak zonder vissen of garnalen.

Ja , je kan er wat voeder of rommel of een rotte mossel of wat ook inkieperen, zelfs een scheutje amoniak. Je zal dan je verwachte nitrietpiek krijgen. Maar, dan moet je er wel heel de indraaiperiode rommel blijven inkieperen of je bacteriënkolonies gaan terug inkrimpen naar de quasi nul stand. Die beestjes hebben voeding nodig of die gaan binnen no time ter ziele van de honger. Bekwame vishandelaars druppelen daarom amoniak in hun tijdelijk leegstaande bakken. Anders hebben die sowieso terug een nitrietpiek als er een lading vissen wordt in geplaatst.

Wees nu even redelijk. Wat kan er aan vervuiling optreden in een garnalenbakje. De enige die er vervuiling kan aanrichten is het baasje zelf die maar staat te schudden met het etenspotje uit ongeduld om zijn garnalen te zien eten. Maar de eerste week komen die beestjes toch niet eten, dus dat voer ligt daar maar te rotten.

Wel, in een ingedraaide bak, zoals jullie dat plachten te noemen loopt dat meestal ook verkeerd af. En als je pH >7 is dan dien je niet te wachten tot er een nitrietpiek komt. Dan zijn je garnalen al gaan hemelen door de vorming van ammoniak.

Greetz,

Marc

Als je bv mij reacties goed had gelezen dan raad ik ook niet aan om een bak "leeg" te laten draaien, dus dan zijn veel van je opmerkingen niet meer relevant.
Ieder aquarium kan vervuild geraken zelfs een garnalen bak.
In een klein bakje kunnen enkele dooie slakjes al problemen geven wanneer je filter niet goed functioneert. zitten er dan ook garnalen in dan is de bal aan het rollen. Nieuwe dieren eten bij de volgende dag al rustig met de pot mee :D natuurlijk moet je in het begin ook bewust voederen. veel mensen (beginners) doen dit fout, gevol nitriet piek in hun pas opgestarte bak. daarom ik het zeker raadzaam om mensen die beginnen hun bak degelijk in te draaien.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 aug 2010, 08:39 
Moderator

Ik ben het eens met wat Mats hier verteld. Denk er net hetzelfde over en doe net hetzelfde

-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 aug 2010, 11:48 
Cristal Red A grade

Iedereen heeft ook een andere opvatting van een "ingedraaide bak".
Daarom lopen de discussies hier ook naast elkaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 aug 2010, 11:57 
Admin

Kustom Koen schreef:
Iedereen heeft ook een andere opvatting van een "ingedraaide bak".
Daarom lopen de discussies hier ook naast elkaar.

Dat denk ik niet, een ingedraaide bak is een bak die zijn evenwicht heeft gevonden.
Die goed en stabiel draait.

Iets anders kan je daar toch niet onder verstaan?

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 aug 2010, 12:22 
Vuurtje

ik heb mij lesje geleerd met mij eerste bakje en nitriet pik
nu laat ik bakje indraaien grts

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 aug 2010, 15:20 
Erelid

Neos schreef:
Heb dit topic even doorgelezen en ik moet toegeven dat ik in de meer dan 30 jaar dat ik aquarium hou nog nooit een bak ingedraaid heb.

wie had het hier over geduld in een ander topic :lol:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 15:41 
Moderator

Dat is hier geen kwestie van geduld. Dat is een kwestie van zin of onzin.

Greetz,

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 16:56 
Erelid

het opstarten van een bak en laten rijpen van een filter vind ik zeer nuttig .
das zeker geen onzin .

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 17:47 
Glas garnaal

Ik heb mijn aquarium(140 l) opgestart vorige vrijdag. Op zondag heb ik er een 10-tal kleine guppies ingedaan. Deze kregen 2 x daags een ietsiepietse voer( mini-granulaat, ong.3 korreltjes per gup). Vandaag gecontroleerd op nitriet. Helaas, nitrietpiek. Ik heb het nieuwe filtermedium vervangen door bestaand fiitermateriaal. De bedoeling is om begin september te starten met garnaaltjes. Ik hoop het water dan optimaal te hebben. De guppies zullen normaal verwijderd ( indien nodig) worden van zodra de garnaaltjes er zijn.
Met deze posting wil ik gewoon duidelijk maken dat indraaien volgens mij echt wel zijn nut heeft.
Deze methode wordt ook aangeraden en toegepast bij vijvers. Eerst starten met een minimum aan vissen (de kans op nitriet is altijd bestaande bij nieuwe opstart) en pas na geruime tijd je bestand gaan vermeerderen zodat filter en biologie de tijd krijgen om aan te slaan. De meesten mensen hebben het echt wel moeilijk om het geduld op te brengen die bufferperiode te doorspartelen. Geduld is een mooie zaak. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 23:35 
Moderator

Beste Wendy. Het is gewoon onmogelijk om op 6 dagen een nitrietpiek te krijgen.

Heb je wel goed gemeten of misschien met iets anders verward ?

Groetjes

marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 23:49 
Admin

Op wat baseer je deze uitspraak Neos?

Ok je zegt dat het niet kan, maar daar heeft ze niets aan. Als je een verklaring geeft dan is ze een stuk verder vooruit.

Een begrijpelijke uitleg, niet allerlei chemische termen, want dat gaat de meesten van ons (waaronder ik) te ver.

ik dacht dat het zo ging (ik heb alleen een kleine basis): Je hebt ammoniak, dit wordt omgezet in nitriet, dat weer in nitraat.
Van zodra er ammoniak is start langzaam het nitrificatie proces.
In een bak met een hogere ph en temp gaat het ook sneller.
Dus als je vanaf dag een redelijke hoeveelheid voer in je aquarium gooit, de visse nzijn nog wat stressig en maken ook wat meer vuil dan gewoonlijk, je bak is een graad of 25, een ph van 8.
Een ideaale situatie om snel tot nitrificatie te komen niet?

Naar mijn idee hangt de snelheid waarmee je nitrietpiek opkomt af van de manier waarop je,je bak opstart. Gooi je er vanaf dag 1 een pot voer in en een hele hoop vissen dan zal de piek niet lang uitblijven lijkt me.
@ wendy ik bedoel niet dat jij dit hebt gedaan he ;)

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010, 00:34 
Erelid

een nitriet piek kan wel vroeger vallen en ook later .
ik ga hier niet uitgebreid gaan typen .
maar je kan het hier nalezen.

http://www.tubanti.nl/opstarten.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010, 01:37 
Moderator

eek a garnaal schreef:
een nitriet piek kan wel vroeger vallen en ook later .
ik ga hier niet uitgebreid gaan typen .
maar je kan het hier nalezen.

http://www.tubanti.nl/opstarten.html

Ja, die kan vroeger of later vallen. Maar we spreken hier wel over de nitrietpiek. dus nooit na 6 dagen. Je kan zelfs na die 6 dagen geen nitriet meten.

De vorming van ammoniak is slechts begonnen bij het inzetten van de eerste vissen. Zondag, 3 dagen na de opstart.

Dus, eek a garnaal, geef jij het door aan het Guinness book of records , of doe ik het? ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010, 02:17 
Moderator

Mats schreef:

Ok je zegt dat het niet kan, maar daar heeft ze niets aan. Als je een verklaring geeft dan is ze een stuk verder vooruit.

Een begrijpelijke uitleg, niet allerlei chemische termen, want dat gaat de meesten van ons (waaronder ik) te ver.

ik dacht dat het zo ging (ik heb alleen een kleine basis): Je hebt ammoniak, dit wordt omgezet in nitriet, dat weer in nitraat.
Dus als je vanaf dag een redelijke hoeveelheid voer in je aquarium gooit, de visse nzijn nog wat stressig en maken ook wat meer vuil dan gewoonlijk, je bak is een graad of 25, een ph van 8.

Naar mijn idee hangt de snelheid waarmee je nitrietpiek opkomt af van de manier waarop je,je bak opstart. Gooi je er vanaf dag 1 een pot voer in en een hele hoop vissen dan zal de piek niet lang uitblijven lijkt me.

Wel, Matthias, ik ga dat hier proberen uit te leggen in Jan en Jippekestaal.

Wendy heeft vrijdags haar aquarium opgesteld, gevuld, beplant en noem maar op.

Zaterdag heeft dat bakje wat staan draaien en zondag heeft ze er enkele visjes in geplaatst.

Zondag is dus de eerste vervuiling begonnen.

Een beetje voer en een beetje 'poep' van die vissen.

Noch het voer , noch de poep van die vissen gaat, voor het de bodem maar kan raken al ammoniak vormen. Dus, reken hiervoor een kleine 24 uur voor dat proces begint. We gaan hier niet discuteren over 10 minuten meer of minder, hé.

Dan zijn we dus al maandag. Maar die poep en de rest gaat niet opeens wonderbaarlijk veranderen in ammoniak.

Dat is een geleidelijk proces. Een proces van dagen.

Er zit geen hele orde bacterien te wachten om die ammoniak om te zetten in nitriet. Ik zou echt niet weten van waar die baccies plots komen.

Dus, wat gebeurt er stilaan.? Je ammoniakgehalte verhoogt en je baccies beginnen langzaam aan zich te vermenigvuldigen. Maar aangezien je er maar weinig hebt, duurt die aankweek wel even.
Op een nachtje tijd lukt dit niet hoor. Je krijgt dus eerst je ammoniakpiek. In water met een pH van meer dan 7 is die ammoniak heel giftig. Zeker voor garnalen is die quasie dodelijk. In water
met een pH kleiner dan 7 vormt er zich ammonium. Dat is veel minder schadelijk. Daarom dat ik iedereen aanraad om garnalen in en bak met pH <7 t houden. Niet zozeer voor die garnalen maar vanwege die mogelijke ammoniakvergiftiging.

Heel langzaam gaan de baccies aangroeien en dus onze ammoniak/ammonium omzetten in nitriet.

Als je dit alles eens grondig leest, dan kan ieder mens met een klein beetje gezond verstand begrijpen, dat er onmogelijk op woensdag al een nietrietpeik is.

Soit, we gaan voort. Er zijn baccies die nitriet omzetten in nitraat, maar die groeien nog veel trager dan die nitriet-baccies. We kunnen zeggen dat ze mekaar niet kunnen volgen. En dan gebeurt het. De nitriet bacies hebben hun werk gedaan, ze hebben een hoop nitriet geprocuceerd, maar de nitraat baccies zijn er nog niet klaar voor. Vandaar die nitrietpiek. Er is teveel nitriet geproduceerd, die niet onmiddellijk kan omgezet worden naar nitraat.

Hopelijk heb ik hiermee een klein beetje meer duideliijkheid gebracht in heel die stikstofkringloop.

Laatst bijgewerkt door Neos op do 12 aug 2010, 06:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010, 02:32 
Moderator

En nu iets helemaal anders.

De website waar hier meermaals naar verwezen wordt : http://www.tubanti.nl is een site van Adriaan Briene.

Maar, helaas is Adriaan niet meer . Hij verdronk als een held, 14 dagen geleden.

http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium ... briene.htm

Meermaals heb ik met Adriaan gediscuteerd over waterwaarden en ben blij dat ik die man in mijn leven tegengekomen ben. Hij was mijn menthor in de aquariumchemie. Dank je Adriaan.

Ben er al 14 dagen heel stil van....Dat moest ik toch nog even kwijt...

Greetz,

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010, 13:26 
Erelid

eerst mijn innige deelneming marc. :cry:

graag niet te persoonlijk reageren daar komt niemand mee vooruit .
is trouwens ook niet leuk .

het is nu even gissen naar die nietriet piek .
als ik het zelf kon meten wist men meer natuurlijk .
met het kan vroeger bedoel ik dat er niet echt een data opstaat waneer die piek komt .

vg eeka

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010, 13:45 
Admin

Neos schreef:
Mats schreef:

Wel, Matthias, ik ga dat hier proberen uit te leggen in Jan en Jippekestaal.

Wendy heeft vrijdags haar aquarium opgesteld, gevuld, beplant en noem maar op.

Zaterdag heeft dat bakje wat staan draaien en zondag heeft ze er enkele visjes in geplaatst.

Zondag is dus de eerste vervuiling begonnen.

Een beetje voer en een beetje 'poep' van die vissen.

Noch het voer , noch de poep van die vissen gaat, voor het de bodem maar kan raken al ammoniak vormen. Dus, reken hiervoor een kleine 24 uur voor dat proces begint. We gaan hier niet discuteren over 10 minuten meer of minder, hé.

Dan zijn we dus al maandag. Maar die poep en de rest gaat niet opeens wonderbaarlijk veranderen in ammoniak.

Dat is een geleidelijk proces. Een proces van dagen.

Er zit geen hele orde bacterien te wachten om die ammoniak om te zetten in nitriet. Ik zou echt niet weten van waar die baccies plots komen.

Dus, wat gebeurt er stilaan.? Je ammoniakgehalte verhoogt en je baccies beginnen langzaam aan zich te vermenigvuldigen. Maar aangezien je er maar weinig hebt, duurt die aankweek wel even.
Op een nachtje tijd lukt dit niet hoor. Je krijgt dus eerst je ammoniakpiek. In water met een pH van meer dan 7 is die ammoniak heel giftig. Zeker voor garnalen is die quasie dodelijk. In water
met een pH kleiner dan 7 vormt er zich ammonium. Dat is veel minder schadelijk. Daarom dat ik iedereen aanraad om garnalen in en bak met pH <7 t houden. Niet zozeer voor die garnalen maar vanwege die mogelijke ammoniakvergiftiging.

Heel langzaam gaan de baccies aangroeien en dus onze ammoniak/ammonium omzetten in nitriet.

Als je dit alles eens grondig leest, dan kan ieder mens met een klein beetje gezond verstand begrijpen, dat er onmogelijk op woensdag al een nietrietpeik is.

Soit, we gaan voort. Er zijn baccies die nitriet omzetten in nitraat, maar die groeien nog veel trager dan die nitriet-baccies. We kunnen zeggen dat ze mekaar niet kunnen volgen. En dan gebeurt het. De nitriet bacies hebben hun werk gedaan, ze hebben een hoop nitriet geprocuceerd, maar de nitraat baccies zijn er nog niet klaar voor. Vandaar die nitrietpiek. Er is teveel nitriet geproduceerd, die niet onmiddellijk kan omgezet worden naar nitraat.

Hopelijk heb ik hiermee een klein beetje meer duideliijkheid gebracht in heel die stikstofkringloop.

Kijk dit is veel handiger om te lezen en nu hebben we ook inneens een verklaring voor wat je schrijft. En niet zomaar een opmerking vanuit het niets...
En dit is geen jip en jannekes taal, maar normaal geschreven. :lol:
Het meeste wist ik al, enkel heb ik geen idee van de tijden waarop alles kan plaatsvinden.
Ik kan hier ook een antwoord neerschrijven vol moeilijke woorden waar (bijna) niemand iets aan heeft, daar word het voor niemand duidelijker mee.

maarheu vissenpoep bevat toch gewoon ammoniak? Dat moet toch niet meer omgezet worden.

Ik denk zelf ook niet dat er echt een nitrietpiek, was zoals je kan lezen.
Maar als ik die site goed begrijp dan begint de vorming van nitriet ietsje later dan de Ammoniak vorming.

Dus ik denk wel dat er een nitriet verhoging kan geweest zijn.
En persoonlijk vind ik 3 korreltjes per gup 2x per dag nu niet echt spaarzaam voederen :lol:
Miss kan Wendy de nitriet en ammoniak waarde even hier neerschrijven?
En ook even haar leiding water testen op nitriet en ammoniak?

maar 1 ding snap ik niet, je bent goed op de hoogte van de stikstof kringloop maar je vind het niet nodig om in te draaien? Vreemd denk ik dan...

Een verlies is nooit leuk, en de man heeft veel intressante dingen geschreven, sterkte...

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 08:10 
Cristal Red A grade

Als ik de uitleg lees van marc dan zou ik zeggen dat er ALTIJD een nitriekpiek komt omdat de nitraat baccies de nitriet baccies in het begin nooit kunnen volgen. Of begrijp ik het dan weer verkeerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 12:52 
Admin

idd dat zou ik ook denken maar hij draait niet in...

Vreemd toch?

Alhoewel dat ik toch denk dat het te voorkomen valt

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 14:18 
Cristal Red A grade

Als ik het begrijp dan is het niet te voorkomen bij een compleet nieuw opgestart aquarium.
Hoewel ik het hier nog nooit heb voorgehad en indraaien van 6 weken ofzo doe ik ook niet. En ik heb ondertussen dikke 2200 liter hier draaien.

Hoe denk jij het te vermijden dan mats?
Ik doe wel toxivec en nitrivec in een opgestart aquarium na een paar dagen. Ja ik weet dat er veel tegenstanders zijn van zon producten, maar ik heb er nog geen zever met gehad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 15:05 
Admin

Die producten zijn niet slecht ,maar volgens koi mensen kunnen er geen bacteriën overleven in een potje.

Als je op de manier opstart die ik hier boven heb beschreven, is de kans klein lijkt me.
Van leeg indraaien ben ik ook geen fan dat haalt niets uit.

Citaat:
-Na het inrichten, kun je best een beetje voer/ een beuken bladje of ... toevoegen. Op die mannier is er "iets" om bacteriën op te starten en te voeden...
-Na een weekje is een indraai visje (bv een paar guppy's) heel handig, maar je moet ze achteraf wel op een verantwoorde manier kwijt kunnen! Lukt dit niet draai dan langer in bv 6 weken
-Indraaien is bij garnalen & kreeften echt wel nodig, is het niet voor de water waarden, dan is het om voldoende voedsel ed. te voorzien (mulm) voor de diertjes & zeker kleintjes!
-Door het indraaien zal je minder uitval hebben (tot geen) bij het plaatsen van de diertjes.
-Voor gevoelige soorten is een 6tal maanden echt wel goed.
-Voor vuurtjes, citroentjes white pearls,... is 6 maanden niet nodig, maar toch zou ik min. een 3 tal weken aanhouden. Al is het maar voor hun welzijn.

tenslotte ga ik op mijn gevoel en mijn neus af .

Dit doe ik ondertussen 6 jaar en nooit problemen mee gehad, als de guppen er een tijdje inzitten dan vervang ik ze voor andere vissen. Zijn dat grote vissen dan doe ik er bv eerst 5 en een paar weken later nog eens 5. Al heb ik niet de waterwaarden kennis van Neos, ik weet wat men bak aankan. En ruik direct problemen :lol:
Maar voor echte beginners, is indraaien gewoon op veilig spelen. Niet onverstandig lijkt me, aangezien garnalen en kreeften heel gevoelig zijn voor nitriet en ammoniak.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 18:47 
Moderator

Kustom Koen schreef:
Als ik de uitleg lees van marc dan zou ik zeggen dat er ALTIJD een nitriekpiek komt omdat de nitraat baccies de nitriet baccies in het begin nooit kunnen volgen. Of begrijp ik het dan weer verkeerd?

Neen, hoor, dat begrijp je niet verkeerd.

Ik ga hier een concreet voorbeeldje geven.

Je hebt en spiksplinternieuw nanobakje van laat ons zeggen 20 liter. Waarom neem ik nu zo'n kleine inhoud. Wel, omdat er veel zijn die met zo'n bakje beginnen garnaaltjes te houden. Heel de rage is gericht op die nanobakjes.

Je haalt in de winkel wat bodensubstraat. Bijvoorbeeld gebakken kleibolletjes (ik ga hier gen merk noemen) en een flinke pluk javamos.

Meestal bestaan die filtertjes uit een soort element, door de fabrikant voorzien.

Dus we zijn vertrokken. Bakje geplaatst, filtertje eraan en gevuld met water (bv uit de kraan)
Je laat dit bakje 24 uur draaien om de stkstof die als belletjes tegen de wand hangen terug op te lossen of het aquarium te verlaten en ook het chloorgas.

Garnaaltjes of visjes zet je er nog niet in.

En dan? Wachten, wachten, wachten? Waarop wacht je? Op een wonder?

De eerste stap in de stikstofkringloop is ammoniak/ammonium. Hoe geraak je daar aan in een bak
die geen vissen of garnalen bevat?

Nooit, tenzij je pluk javamos de geest geeft.

Mmm, ik hoor je al denken, en van die baccies uit een potje. Ik twijfel sterk aan die bacies uit een potje, maar dit terzijde.

Stel dat ik fout ben en er toch baccies in dat potje zitten. Waar gaan die baccies van eten om zich te vermenigvuldigen? Nergens van, uiteraard, want er is geen eten (lees ammoniak/ammonium)

Je kan wat ammoniak/ammonium gaan produceren om die baccies, of die nu uit en potje komen of gewoon uit de lucht vallen, te gaan voeden. Je kan er wat visseneten inkieperen. Niet teveel, maar dat moet je dan ook dagelijks doen.

Je baccies beginnen te groeien en vormen nitriet. Nu moet je wel goed blijven doorvoederen, anders vermindert die kolonie terug en gaat stilaan teug naar 0.

Dus je blijft voeren. Heel langzaam gaan de nitraatbaccies beginnen groeien en wordt er uit nitriet, nitraat gevormd. Maar je moet nog steeds blijven voeren. of alles zakt terug naar nul.

Met andere woorden, je dient ruim een maand, dagelijks voer te kieperen. Wie doet dat?

Tweede mogelijkheid is, datzelfde bakje een maand laten staan, zoals meestal beschreven staat,

maar dan zitten er evenveel nitrificerende baccies in als bij de eerste dag van de opstart.

Quasi nul dus.

Heeft dat laatste dan zin?

Conclusie, er zijn slechts zoveel baccies als er 'vervuiling' is.

Greetz,

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 19:01 
Admin

marc wederom draagt je reactie niets bij, we hebben het niet over léég indraaien!

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 20:54 
Hommeltje

dan vraag ik mij toch af waarom bij het opstarten van mijn aquarium ( water + bodem + planten) ik na 3 weken draaien ik een zeer mooie nitrietpiek had, en dit alles zonder beesten of voederen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 20:56 
Admin

tja idd dat komt zo vaak voor ...

Groetjes, matthias

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende