Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wanneer is je aquarium klaar voor garnalen?
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:46 
Admin

Kustom Koen schreef:
Ik ga hier niet nutteloos blijven discusieren.

Lees volgend topic ook door en vooral de reactie van jose en ralph.
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=8279&p=131129&hilit=indraaien#p131129

Iedereen zijn eigen opvatting hierover.

Dat topic ken ik , maar ik zie er niets in wat mijn argumenten tegenspreekt.
Eerder ondersteunt

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:53 
Citroentje

Re: Nieuw aquarium 3 weken indraaien te kort?
Nu ga ik eens iets leuks maar ook risicovols inbrengen..

Zeer recent heb ik veel contact met een echte aquarium rot. Al ruim 30 jaar ervaring, en contacten over de hele wereld in de aquariumwereld.

Hij zegt... het verhaal over indraaien van aquaria huist eigenlijk alleen maar rond in Nederland, Belgie en Duitsland..!
Omdat ik toch wel heel zeker van mijn zaak was over het indraaien, heb ik eens op mijn hoofd gekrabbeld en hem gevraagd waarom hij dus beweert dat een aquarium helemaal niet hoeft worden ingedraaid.
Hij zegt.. ik heb nog nooit van mijn leven een aquarium langer ingedraaid dan een week. Maar over het algemeen gaan er al dieren in zijn aquaria na drie dagen, de tijd die hij het geeft om het residu te laten zakken van evt. grind en dergelijke.
Omdat ik dit wel interressant vond, ben ik hierover in discussie gegaan.

Hij zegt.. nitriet ontstaan door afbraak van organische stoffen. Ja.. zover ging mijn kennis ook.
Hoe kan er in een aquarium met nieuwe planten sprake zijn van afbraak van stoffen.
Dus ik...
Ja.. maar die planten hebben het moeilijk in het begin, er vallen bladeren af, die vergaan en voilla! Nitriet!

volgens hem kan dit proces nooit zo snel gaan, en als je de plantresten tijdig verwijderd is er niets aan de hand.
Zijn manier van een aquarium opstarten, en niet alleen die van hem, maar van naar zijn zeggen heel zweden en de rest van de wereld (dat laatste meer komisch bedoeld) is de volgende..

Heel klein beetje voedingsbodem, liefst geen humus achtig iets. Behoorlijke laag grind of zand. Planten erin, plantenvoeding in het water. Filtering met zo mogelijk nog overcapaciteit en veel zuurstof.
Even een aantal dagen wachten tot het water mooi helder is. Licht goed afstellen, liefst met een tussenpauze op het warmste van de dag. Bij voorkeur een beetje ingedraaid water of filter, maar niet noodzakelijk
Dan na een dag of drie vier kunnen de eerste dieren erin.. maar... steeds een klein aantal dieren tegelijk toevoegen. dus als je meerdere soorten vissen erin wilt, 1 school per soort tegelijk, het aantal in de school afhankelijk van de afmeting van het aquarium uiteraard.
Gedurende een aantal maanden (weet niet meer hoeveel precies, zouden er twee kunnen zijn) vul je je aquarium met andere dieren. Het liefst de meest schuwe soorten als eerste, die weten dan de schuilplekjes.
Uiteraard heel spaarzaam voeren, tot het aquairum na een maand of drie stabiel is.

Hij beweert dat dat altijd goed gaat, nooit nitriet. Heeft het vele malen gemeten, maar nog nooit nitriet in zijn bakken geconstateerd met het opstarten van een nieuwe bak, en vele personen met hem.

Nu zijn we eens op onderzoek uitgegaan. Het blijkt, dat in het begin van de aquariumgeschiedenis in nederland al snel de Hollandse plantenbakken de favoriet was. Enorm veel planten, die voeding nodig hebben. In die tijd was 'synthetische' voedingsbodem nog niet in de maak en werden de humusrijkebodems gebruikt vanuit 'het oerwoud' en uit turfbodems.
Zijn theorie...
In die humusrijke bodems zit dus wel organisch materiaal, die vaak al in afbraak is, en dat proces wordt versneld zodra het weer vochtig wordt.. de voedingsbodems gaan door lekken naar het water, en dat is de oorzaak van de Nitriet.

Eigenwijs als ik ben... ik ga het tegendeel beweren.. want ik denk.. kleine bakjes.. die moeten ingedraaid worden. Maar nu heb ik dus al een paar keer een cube opnieuw opgestart. Vers grind, verse stenen, planten, beetje ingedraaid water en een vers filter. Direct garnalen erin.. en wachten..
Ze doen het allen verbazingwekkend goed.. en geen nitriet gezien!

Nu ga ik natuurlijk niet meteen adviseren om niet meer in te draaien, want ik heb dit getest met regenboogjes, white pearls en bijtjes. Ik draai de bakken voor mijn cr en blauwe tijgers ook braaf een aantal weken in.. maar toch zet dit me wel aan het denken!
En wat zit er dan in de voedingsbodem die speciaal voor CR's is.. Zijn dat niet van die kleikorrels?? en is klein niet organisch materiaal?

Een nadenkertje en ik ben heel benieuwd naar ieders mening!!

Jose

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:56 
Admin

Mats schreef:
Ik vind opstarten ook héél belangrijk!
Zo denk ik erover:
-Na het inrichten, kun je best een beetje voer/ een beuken bladje of ... toevoegen. Op die mannier is er "iets" om bacteriën op te starten en te voeden...
-Na een weekje is een indraai visje (bv een paar guppy's) heel handig, maar je moet ze achteraf wel op een verantwoorde mannier kwijt kunnen! Lukt dit niet draai dan langer in bv 6 weken :lol:
-Indraaien is bij garnalen & kreeften echt wel nodig, is het niet voor de water waarden, dan is het om voldoende voedsel ed. te voorzien (mulm) voor de diertjes & zeker kleintjes!
-Door het indraaien zal je minder uitval hebben (tot geen) bij het plaatsen van de diertjes.
-Voor gevoelige soorten is een 6tal maanden echt wel goed.
-Voor vuurtjes, citroentjes white pearls,... is 6 maanden niet nodig, maar toch zou ik min. een 3 tal weken aanhouden. Al is het maar voor hun welzijn.

tenslotte ga ik op mijn gevoel en mijn neus af :lol:.

en idd, in sommige andere landen zijn ze er zo niet mee bezig.
Maar wat doen ze daar over het algemeen:
-ze richten in
-wachten een paar dagen
-voegen een paar (lees weinig) sterkere vissen toe -> deze vissen draaien de bak in!= indraai periode ;) dus in principe is er wel degelijk een indraai periode.-Voeren héél spaarzaaam
-Voegen geen 10 vissen/ week toe (+ garnalen zijn véél gevoeliger voor nitriet)
-Wachten met moeilijkere (lees gevoeliger bv. garnalen) dieren totdat de water waarden stabiel zijn.-Mensen die intensief met garnalen bezig zijn zullen wel degelijk een opstart fase maken. Omwille van stabiele waterwaarden, genoeg mulm,....

Ik ben blij voor jou dat het tot nu toe altijd goed is gegaan. Ik hoop voor jou diertjes dat het dat ook altijd zal blijven doen.
Maar toch hoop ik dat deze reacties je tot denken zetten

Al de elementen die jij aanduid vind je volgens mij terug in mijn tekstje ?

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:03 
Citroentje

als er over indraai periode van 3 a 4 tal weken tot 6 zonder vis . dat is een indraai dan.en dan niet echt nut
maar 3 dagen das gewoon opbouwe van bacterien en natuurlijk geen 10 vissen bijvoegen .
telkens een paar . het kraanwater zit hier toch vrij goed enkel de gh niet die is 1tje te laag. heeft het dan een indraai nodig ,toch niet zo lang dan volgens mij .
ma swat meer ga ik hier ook niet over uitspreken .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:04 
Cristal Red A grade

Kustom Koen schreef:
Ik lees overal over indraaien enzo.
nu het rare is, dat ik nog NOOIT heb laten indraaien. En ik ben het ook niet van plan.
En ook nog NOOIT problemen heb gehad.

Hoe kan een bak nu opstarten als je er niets inzet? Dan kan je hem wel 10 weken indraaien, dan kan je nog een piek krijgen als je dan alles erin zet (en nee 10 of 20 garnalen gaan geen nitrietpeik ofzo veroorzaken).
Bacterien die in de filter (en overal elders) moeten komen te zitten moeten zich voeden en kunnen vermenigvuldigen, dus moet je er iets bijzetten.
Gelijdelijk aan je bestand opbouwen is in mijn ogen veel beter.
Bak opstarten is bij mij:
-bak inrichten
-water op temp brengen
-paar kleine visjes erin
-na een week garnalen erin en wat extra visjes
-matig voeren gedurende de eerste 2 weken

-de boel laten draaien en genieten

Ik vind het raar dat ik blijkbaar tegen elke wet inga die wordt beschreven om garnalen te houden of te kweken en de beestjes doen het bij mij supergoed.
Zelfs mijn blue tigers van 15euro per stuk heb ik zo behandeld.
binnenkort sulawesis proberen, iedereen zegt dat het niet lukt omdat ze veel gevoeliger zijn. Ik zeg dat het te doen is.

Tja dan draai ik mijn bakken ook in eh mats. Einde discussie zou ik dan zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:07 
Admin

Kustom Koen schreef:
Kustom Koen schreef:
Ik lees overal over indraaien enzo.
nu het rare is, dat ik nog NOOIT heb laten indraaien. En ik ben het ook niet van plan.
En ook nog NOOIT problemen heb gehad.

Hoe kan een bak nu opstarten als je er niets inzet? Dan kan je hem wel 10 weken indraaien, dan kan je nog een piek krijgen als je dan alles erin zet (en nee 10 of 20 garnalen gaan geen nitrietpeik ofzo veroorzaken).
Bacterien die in de filter (en overal elders) moeten komen te zitten moeten zich voeden en kunnen vermenigvuldigen, dus moet je er iets bijzetten.
Gelijdelijk aan je bestand opbouwen is in mijn ogen veel beter.
Bak opstarten is bij mij:
-bak inrichten
-water op temp brengen
-paar kleine visjes erin
-na een week garnalen erin en wat extra visjes
-matig voeren gedurende de eerste 2 weken

-de boel laten draaien en genieten

Ik vind het raar dat ik blijkbaar tegen elke wet inga die wordt beschreven om garnalen te houden of te kweken en de beestjes doen het bij mij supergoed.
Zelfs mijn blue tigers van 15euro per stuk heb ik zo behandeld.
binnenkort sulawesis proberen, iedereen zegt dat het niet lukt omdat ze veel gevoeliger zijn. Ik zeg dat het te doen is.

Tja dan draai ik mijn bakken ook in eh mats. Einde discussie zou ik dan zeggen.

Neen, jij doet direct er garnalen in.

Ik spreek over enkele sterke indraaivissen te gebruiken. én dan na verloop van tijd garnalen toetevoegen. Dus eer dat de garnalen er in komen is de bak wel degelijk ingedraait. Bij jou niet

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:10 
Cristal Red A grade

Mats, jij leest wat je wil lezen volgens mij.
bij mij gaan er eerst ook een week visjes in, voor er garnalen in gaan.

Soit ik stop hier met discusieren, het haalt toch niet uit. Kan even goed tegen mijn hond dit proberen te verklaren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:13 
Admin

co2ke schreef:
als er over indraai periode van 3 a 4 tal weken tot 6 zonder vis . dat is een indraai dan.en dan niet echt nut

Volgens mij wel degelijk van nut, om een stabiel systeem te bekomen met voldoende natuurlijke voeding. Maar ik ben voorstander van "indraaivissen" voor de garnaaltjes te plaatsen.

co2ke schreef:
maar 3 dagen das gewoon opbouwe van bacterien en natuurlijk geen 10 vissen bijvoegen . telkens een paar .

Op 3 dagen krijg je nooit een bacterie systeem opgebouwd. In de tekst van josé word ook duidelijk gesproken van enkele maanden voor gevoelige vissen. Waarom? om dat dan pas de bak stabiel draait.

co2ke schreef:
het kraanwater zit hier toch vrij goed enkel de gh niet die is 1tje te laag. heeft het dan een indraai nodig ,toch niet zo lang dan volgens mij .
ma swat meer ga ik hier ook niet over uitspreken

Uiteraard je doet nogaltijd wat je wil, ik schrijf gewoon mijn mening neer.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:15 
Admin

Kustom Koen schreef:

Soit ik stop hier met discusieren, het haalt toch niet uit. Kan even goed tegen mijn hond dit proberen te verklaren.

Bedankt om mij een dommer dan een hond te noemen.

Al een geluk ben ik met mijn 18 jaar volwassener , en respecteer ik jou mening.
Ik schrijf enkel mijn mening neer.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:23 
Beheerder

Als er nog persoonlijke aanvallen volgen in dit topic of elders op het forum gaat het topic dicht , alsjeblief seg das de 2de keer in 2 weken !!!!!!

Blijf bij de discussie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:23 
Cristal Red A grade

Mats schreef:
Kustom Koen schreef:

Bedankt om mij een dommer dan een hond te noemen.

Al een geluk ben ik met mijn 18 jaar volwassener , en respecteer ik jou mening.
Ik schrijf enkel mijn mening neer.

En weer lees je wat je wil lezen, ik noem jouw nergens dommer dan mijn hond. Ik zeg dat het discusieren hier geen zin heeft.

Ik schrijf hier mijn mening ook neer, en wordt daarop aangevallen. So be it, daar dient een forum voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:26 
Admin

Ik voel mij uiteraard aangespoken.

Ik discussier vaak en graag, maar hou het altijd beleefd.
Dergelijke uitspraken kunnen naar mijn mening in een discussie niet.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:35 
Beheerder

Ik vind deze discussie best interessant ,zolang we niet persoonlijk gaan :twisted: , kustomkoen lees dit topis eens , niet eens visjes in de bak .......hoe verklaar jij dit ? .....denk je niet een beetje van oei dit kan mij ook overkomen ?

http://www.garnalenforum.be/viewtopic.php?f=70&t=407

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:01 
Cristal Red A grade

Rushman, tuurlijk lees ik ook her en der van die verhalen.
En ja het zou mij best kunnen overkomen, maar waarom is het me dan nog niet overkomen? Zo kan je ook eens gaan redeneren ipv direct te zeggen dat ik een nitrietpiek ga hebben.
Ik heb tot nu toe hier 9 bakken zo opgestart, een paar daarvan al een paar keer en nog nergens iets gehad van piek.
Ik meet op regelmaat de waarden van de nieuwe bakken om te kijken of er niets misgaat, tot 2 maal per week.

Ik doe in een nieuwe bak van die pipetten met bacterien in (altijd een hogere dosis dan voorgeschreven), alsook toxivec en dit direct in het koude water als het gevuld is. Dat is het dan ook, verder niets. De dag of 2 dagen nadien, als het water opgewarmd is, gaan er een paar visjes in.
Dan een week nadien wat garnalen erbij (hooguit groepje van 10). en zo blijft het vis/garnaal bestand meestal de eerste maand (behalve als de garnalen een grote sexdrift hebben :) )
Na 2 weken wordt er een 5 liter van de 60 liter eruit gehaald en koud water bijgedaan.

Een kleine bak stabiel krijgen en houden is zowiezo moeilijker dan een grote bak. Mijn bakken zijn allemaal minimum 60 liter op 1 na.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:10 
Admin

Holala.. hier wordt stevig uit den hoek gekomen, ik kon ni volgen mee lezen :lol:

Het gesprekje gaat hier eigenlijk over een een natuurlijke kringloop , waar niemand wat kan aan veranderen in een In een gerijpte bak zullen de Nitrobacter bacterie in staat zijn om de produktie van ammoniak bij te houden en om te zetten naar nitraat :arrow: voeding voor de plantjes.
Maar deze Nitrobacter bacterie zijn in leiding water niet aanwezig.

Wat gebeurd er als je een aquarium start ?

De eerste bacteriën die in actie komt zijn de Nitrosomonas bacteriën. Deze bacteriën halen al hun energie die ze nodig hebben om te groeien en zich te vermenigvuldingen uit het omzetten van ammoniak( kunnen we toevoegen door een beetje visvoer te geven) in giftig nitriet.

Dan de volgende stap De Nitrobacter bacterie, deze bacterien beginnen het filter te kolonoseren en voeden zich met de nitriet (NO2) Ze zetten het nitriet om in Nitraat (NO3) wat veel minder schadelijk is voor de vissen en andere dieren. Bij het omzetten van de stoffen gaan ook de Nitrobacter zich vermenigvuldigen totdat er een balans is , en dan spreken we van een gerijpte bak. ;)
Dit alles heeft een zeker tijd nodig , hangt af van de aanwezige voeding, temperatuur en zelfs ph van het water , deze parameters gaan ook bepalen hoe sterk de aanwezigheid van Nitriet is.

Van een ding kan je op aan bij een vers opgestarte bak krijg je nitriet, daarom niet in dodelijk dosis.

Iedere moet zich afvragen of hij zijn dieren aan dit gif lichte of zware dosis wil blootstellen.
Vele dieren overleven dit wel , zoals hier bewezen wordt, maar mogelijkst zijn ze verzwakt en eventueel later vatbaar voor ziektes.

Dat dit fenomeen allen de lage landen bezighoud , dat denk ik niet ze hebben er zelfs een term voor googel maar eens op " new tank syndrome"

Door een opstart te doen met hoofdzakelijk gerijpt aquariumwater en een filter die gevuld is met gerijpt filtermedium uit een draaiende bak, kan men NO2 ook vermijden.
Maar dan nog is meten aangewezen.

Ook met producten kan je deze cyclus versnellen,maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. :mrgreen:

Groetjes
Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:18 
Admin

Johan schreef:
Holala.. hier wordt stevig uit den hoek gekomen, ik kon ni volgen mee lezen :lol:

Sorry, ik discussiër altijd op het scherp van de snede :lol: . En een weerwoord is er ook meestal snel :lol:

duidelijk en intressant stukje trouwens ;)

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:22 
Cristal Red A grade

interessant stuk ja, maar dat toont niet aan waarom ik geen pieken heb.
En ik meet 2 keer per week, dus moet ik ze zien als ze er zijn. Een nitrietpiek is niet ineens daar en de volgende dag weer weg.
Of ik zal de uitzondering op de regel zijn dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:30 
Erelid

een nitrietpiek kan enkele uren duren en dan gewoon weer verdwijnen. dat hangt ervan af..
maar als je al één had gehad dan had je dat wel aan je garnalen gezien.
het kan zijn dat een nitrietpiek erg lang uitblijft ..
ik ben allesinds blij dat er nog nooit wat is fout gegaan.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:34 
Cristal Red A grade

Als het zo goed zichtbaar is aan de garnalen en vissen dan had ik dat wel gezien, ik kom er per dag wel een paar keer voorbij, en kan het nooit laten om met mijn neus tegen het glas te gaan hangen. Ook co2ke hangt met zijn neus tegen het glas als hij hier is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:36 
Admin

Dat kan natuurlijk verschillende factoren hebben, waarom je deze niet meet ? De juiste omstandig heden zijn moeilijk in te schatten. Toxivec haalt Nitriet uit het water. Ook de starters bacteriën kunnen de rede zijn.

Ik geloof dat je met een goed gebruik van producten een Nitrietloze opstart kan krijgen. Maar de meesten starten liever op de natuurlijk manier op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:37 
Erelid

inderdaad, vandaar dat ik zeg dat je geen hebt gehad. anders zou je het direct zien. dan vallen ze als vliegen (ik heb het éénmaal gehad) met gerijpt aquariumwater toch een nieuwe bak opgestart, het duurde niet lang eer ze gingen hemelen.
gelukkig heb ik het grootste deel toen kunnen redden door ze te verzetten naar een andere bak in de stelling.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 23:38 
Admin

Kustom Koen schreef:
Als het zo goed zichtbaar is aan de garnalen en vissen dan had ik dat wel gezien, ik kom er per dag wel een paar keer voorbij, en kan het nooit laten om met mijn neus tegen het glas te gaan hangen. Ook co2ke hangt met zijn neus tegen het glas als hij hier is.

Ik denk ook wel dat je het zou zien dan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 04:32 
Moderator

Heb dit topic even doorgelezen en ik moet toegeven dat ik in de meer dan 30 jaar dat ik aquarium hou nog nooit een bak ingedraaid heb.

Een lege bak kan je indraaien tot Sint Juttemis. Er gebeurt niks mee. Met een lege bak bedoel ik dan een bak zonder vissen of garnalen.

Ja , je kan er wat voeder of rommel of een rotte mossel of wat ook inkieperen, zelfs een scheutje amoniak. Je zal dan je verwachte nitrietpiek krijgen. Maar, dan moet je er wel heel de indraaiperiode rommel blijven inkieperen of je bacteriënkolonies gaan terug inkrimpen naar de quasi nul stand. Die beestjes hebben voeding nodig of die gaan binnen no time ter ziele van de honger. Bekwame vishandelaars druppelen daarom amoniak in hun tijdelijk leegstaande bakken. Anders hebben die sowieso terug een nitrietpiek als er een lading vissen wordt in geplaatst.

Wees nu even redelijk. Wat kan er aan vervuiling optreden in een garnalenbakje. De enige die er vervuiling kan aanrichten is het baasje zelf die maar staat te schudden met het etenspotje uit ongeduld om zijn garnalen te zien eten. Maar de eerste week komen die beestjes toch niet eten, dus dat voer ligt daar maar te rotten.

Wel, in een ingedraaide bak, zoals jullie dat plachten te noemen loopt dat meestal ook verkeerd af. En als je pH >7 is dan dien je niet te wachten tot er een nitrietpiek komt. Dan zijn je garnalen al gaan hemelen door de vorming van ammoniak.

Greetz,

Marc

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 08:29 
Erelid

dit zou wel eens gestest kunnen worden .
stel .
nieuwe bak filter nieuw leiding water .
nieuwe bak met aquarium water en filter wat bestaande filter .
dit geeft toch een verschil .
als ik opstart is het de laatste versie .
dit altijd met veel planten .

neem een vat stilstaand water op zich niks mis mee(200liter).
doe hier een scheut melk in .
na een week kan je het niet meer harden van de stank.

laat me niet te veel afwijken van het onderwerp .
ervaren aquarianen moet niet verteld worden hoe een bak indraaien .
maar beginnende geef ik de raad om toch maar in tedraaien .met een goede fitering en veel planten
is altijd veiliger
als ik in de winkels zie ben ik al blij dat ze niet met roze steentjes buiten gaan en een zak vol vis .
die niet samen hoort .
wat ik mee geef is dat er heus wel een test stripje mag gebruikt worden .
er moet niet een heel labo meegegeven worden .

zit er nog een groot verschil in de aqua winkels gaat het tegen woordig computer gestuurt.
toch dit zijn er weinig als dan de waarden hier en thuis niet evenredig zijn .

men geeft deze kennis en raad wat mee en het liefst doe ik dat in gewone taal .
heb al menig bak genezen .
dit omdat de mensen niet wisten van kleine details.

wat indraaien vind ik heus geen luxe .
en kan nog leuk zijn ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 14:53 
Cristal Red A grade

je moet er uiteraard het geduld ook voor hebben, en dat heb ik helaas niet.
Ondertussen draait hier een dikke 2200 liter aan bakken, nooit ingedraaid (toch niet volgens de regels die je overal leest) en uitval heb ik ook nog niet gehad.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende