Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wanneer is je aquarium klaar voor garnalen?
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2009, 22:34 
Crevetje

Je leest overal dat je aquarium X aantal tijd moet draaien voordat je er garnalen inzet. Heb het zelf ook al ondervonden. NU hoe bepaal je deze tijd, zijn hier bepaalde regels voor?

Het is vanzelfsprekend dat de waterwaardes een beetje stabiel moeten zijn, en dat je zeker geen nitriet en weinig nitraat mag hebben...

Graag iets meer uitleg als het kan :-)

Profiel  

Berichttitel: Re: Wanneer is je aquarium klaar voor garnalen?
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2009, 22:42 
Erelid

hoi green machien .
deze regel telt zeker voor garnalen .
minstens zes weken rijpen van de aqua .
nitriet is gevaarlijker voorgarnalen .
de waterwaarden moeten gunstig zijn .vrij van koper .
regenwater is soms ook vervuild door zinken daken en dergelijke .

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009, 18:31 
Moderator

Ik denk niet dat er een bepaalde manier is om dit te bepalen, maar het beste laat je het aquarium ongeveer 3 weken zonder garnalen of vissen staan

-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 okt 2009, 19:07 
Beheerder

iljas schreef:
Ik denk niet dat er een bepaalde manier is om dit te bepalen, maar het beste laat je het aquarium ongeveer 3 weken zonder garnalen of vissen staan

3 weken is volgens mij te kort tenzij je water en filtermateriaal uit een ander aquarium kan gebruiken . Een nieuwe opstart vraagt toch wel 6 weken tijd om zeker te zijn dat je geen nitrietpiek meer krijgt en je waardes wat stabiel worden. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2009, 11:31 
eitje

ik zou inderdaad 6 weken nemen bij een opstart vooraleer je garnalen toevoegt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2009, 11:39 
Glas garnaal

Kan het eigenlijk kwaad als je regenwater gebruikt voor verversing? Ik kook het altijd af en het komt uit een regenton. Allemaal plastic goten, zover ik weet komt het water niet met zink of zo in aanraking, enkel met metaal van kraan zelf.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2009, 19:37 
Erelid

toch maar niet doen hoor henry :s .. garnalen zijn erg gevoelig voor allerlei.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 13:44 
Cristal Red A grade

Ik lees overal over indraaien enzo.
nu het rare is, dat ik nog NOOIT heb laten indraaien. En ik ben het ook niet van plan.
En ook nog NOOIT problemen heb gehad.

Hoe kan een bak nu opstarten als je er niets inzet? Dan kan je hem wel 10 weken indraaien, dan kan je nog een piek krijgen als je dan alles erin zet (en nee 10 of 20 garnalen gaan geen nitrietpeik ofzo veroorzaken).
Bacterien die in de filter (en overal elders) moeten komen te zitten moeten zich voeden en kunnen vermenigvuldigen, dus moet je er iets bijzetten.
Gelijdelijk aan je bestand opbouwen is in mijn ogen veel beter.
Bak opstarten is bij mij:
-bak inrichten
-water op temp brengen
-paar kleine visjes erin
-na een week garnalen erin en wat extra visjes
-matig voeren gedurende de eerste 2 weken
-de boel laten draaien en genieten

Ik vind het raar dat ik blijkbaar tegen elke wet inga die wordt beschreven om garnalen te houden of te kweken en de beestjes doen het bij mij supergoed.
Zelfs mijn blue tigers van 15euro per stuk heb ik zo behandeld.
binnenkort sulawesis proberen, iedereen zegt dat het niet lukt omdat ze veel gevoeliger zijn. Ik zeg dat het te doen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 14:07 
Crevetje

Veel succes op die manier.... Er zijn er al vele die het zo geprobeerd hebben, en het deksel op de neus gekregen hebben.
Wij geven hier maar goede raad, als je die opvolgt mag je natuurlijk zelf kiezen.
Het aantal klanten, dat ik al heb moeten verder helpen, met nitriet problemen is al lang niet meer te tellen:-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 14:59 
Beheerder

Je krijgt bijna altijd een nitrietpiek , ook al zit er geen levend dier in. In een bak vol water zit na een uur geen bacteriecultuur en deze moet je opkweken gedurende 6 weken. Tijdens de opstart van 6 weken kan je zelfs een beetje vissenvoer in de bak doen om de bacterien te voeden. Planten kunnen er zeker al in , en slakjes doe ik er ook al in , maar GEEN vissen of garnalen.

Het kan goed zijn dat het goed is gegaan bij jou , maar ooit zal je droevig zijn dat je toch deze gouden regel niet hebt toegepast . Ik weet spijtig genoeg veel ervaringen waar het behoorlijk fout is gelopen......

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 15:08 
Cristal Red A grade

Tis niet dat dit 1 keer is goed gegaan eh.
Al de bakken die hier staan zijn zo gegaan, dan zou het toeval echt wel aan mijn kant staan denk ik.

Nitrietpieken kan je ook nog krijgen nadat je de bak volledig hebt laten indraaien, en als je bacteriecultuur al in volle bloei is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 15:16 
Cristal Red A grade

rushman schreef:
Het kan goed zijn dat het goed is gegaan bij jou , maar ooit zal je droevig zijn dat je toch deze gouden regel niet hebt toegepast .

Dit is hetzelfde als zeggen dat je nooit te hard mag rijden want OOIT wordt je dan wel een keer geflitst.
Als die 1 keer dat het fout gaat dan 1 op 50 keer (of zelfs minder) is, dan kan ik daar zeker met leven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 17:46 
Erelid

je hebt veel geluk gehad. maar ooit gaat het fout, ik ken ook mensen die bv .nooit hebben ververst. ooit gebeurd er toch wat vreselijks.

en bij het indraaien van de bakken, de mensen die het niet doen krijgen vaak pas erg laat last, na enkele maanden gaat het dan ineens mis.
bij jou gaat het vroeg of laat ook eens fout neem dat maar van mij aan en alle andere mensen.

ik vind trouwens als je tegen beter weten ingaat op anderen hun advies, zeker als het gaat over nitriet dat je wel nog altijd moet onthouden dat je met levende beestjes bezig bent dat je eigenlijk dus ook levende wezens hun leven op het spel hebt gehad,ookal heb je geluk gehad.

het is als russische roulette spelen. dat kan ook vaak goed gaan ;)

ps: als je zegt dat jij daar mee kan leven als het één keer op de 50 keer fout gaat, op welke manier ben je dan bezig met de hobby? elk dood dier of elk dier dat kans heeft om te sterven door risicogedrag vind ik niet goed te keuren. van mij krijg je allesinds nooit garnaaltjes mee of andere dieren daarvoor heb ik er zelf teveel moeite en liefde in gestoken. ;)
hopelijk begrijp e mijn standpunt daaromtrend wel.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 18:12 
Blue Pearl

sjah, ik sluit mij aan bij alle reacties die hier al gegeven zijn en vind het vooral zeer jammer als ik zo een dingen lees...overal op het internet vind je deze gouden regel en toch zijn er nog eigenzinnige mensen die gewoon hun zin doen. Als ik een forumlid zoiets zie verkondigen en er na alle reacties en goede raad nog geen verandering komt in zijn gedachtengang dan vraag ik mij af wat die hier komt doen want als er dan wel eens problemen de kop opsteken heb ik echt geen zin meer om met goede raad of oplossingen over de brug te komen. Ik ben wel blij dat je reeds zoveel geluk hebt gehad met je risicogedrag, niet voor jou maar wel voor de diertjes!

Sorry als deze reactie wat rechter voor de raap is maar ik vind dat hier geen plaats is voor eigenzinnige en roekeloze gedachten, ik zie liever verantwoorde aquaristiek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 18:18 
Cristal Red A grade

citroentje schreef:
je hebt veel geluk gehad. maar ooit gaat het fout, ik ken ook mensen die bv .nooit hebben ververst. ooit gebeurd er toch wat vreselijks.

en bij het indraaien van de bakken, de mensen die het niet doen krijgen vaak pas erg laat last, na enkele maanden gaat het dan ineens mis.
bij jou gaat het vroeg of laat ook eens fout neem dat maar van mij aan en alle andere mensen.

ik vind trouwens als je tegen beter weten ingaat op anderen hun advies, zeker als het gaat over nitriet dat je wel nog altijd moet onthouden dat je met levende beestjes bezig bent dat je eigenlijk dus ook levende wezens hun leven op het spel hebt gehad,ookal heb je geluk gehad.

het is als russische roulette spelen. dat kan ook vaak goed gaan ;)

ps: als je zegt dat jij daar mee kan leven als het één keer op de 50 keer fout gaat, op welke manier ben je dan bezig met de hobby? elk dood dier of elk dier dat kans heeft om te sterven door risicogedrag vind ik niet goed te keuren. van mij krijg je allesinds nooit garnaaltjes mee of andere dieren daarvoor heb ik er zelf teveel moeite en liefde in gestoken. ;)
hopelijk begrijp e mijn standpunt daaromtrend wel.

OF ik ermee kan leven of niet, het gebeurd toch ooit zeggen jullie. Ik heb het liever ook niet, maar tot nu toe zijn er bakken die al aardige tijd draaien en nog steeds geen problemen geven.
Ik test op regelmaat mijn waterwaarden.
En als je jouw stelling bekijkt met de plaats die de kreeftjes en garnaaltjes hebben om te kweken, of je gaat mijn bakken bekijken. dan hebben ze bij mij aardig meer plaats. Kweken om te kweken en te verkopen is ook niet echt diervriendelijk, maar beoordeel ik jouw daarop?
Jij kent mij totaal niet en gaat mij al beoordelen op 1 zin die ik zeg, sorry dat ik wreed kortzinnig van u.
En of jij er wil verkopen aan mij of niet, daar lig ik niet wakker van. Of ik 15 euro per garnaal bij u moet betalen of 25 of meer in de winkel, dat raakt mijn koude kleren niet.

Soit we gaan offtopic hier, als je nog commentaar hebt of gal wil spuwen, PB me gerust. Ik kan er tegen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 18:19 
Cristal Red A grade

caymanneke schreef:
sjah, ik sluit mij aan bij alle reacties die hier al gegeven zijn en vind het vooral zeer jammer als ik zo een dingen lees...overal op het internet vind je deze gouden regel en toch zijn er nog eigenzinnige mensen die gewoon hun zin doen. Als ik een forumlid zoiets zie verkondigen en er na alle reacties en goede raad nog geen verandering komt in zijn gedachtengang dan vraag ik mij af wat die hier komt doen want als er dan wel eens problemen de kop opsteken heb ik echt geen zin meer om met goede raad of oplossingen over de brug te komen. Ik ben wel blij dat je reeds zoveel geluk hebt gehad met je risicogedrag, niet voor jou maar wel voor de diertjes!

Sorry als deze reactie wat rechter voor de raap is maar ik vind dat hier geen plaats is voor eigenzinnige en roekeloze gedachten, ik zie liever verantwoorde aquaristiek.

Ik ben niet de enige die zoiets doet hoor, ook ervaren rotten in het vak geloven niet altijd in opstarten van een bak. Indraaien van een bak is iets dat in de lage landen nogal gelooft wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 20:51 
Crevetje

wat heeft het indraaien van een aquarium nu in godsnaam met geloven te maken :roll:

de bacteriën die je bij een opstart toevoegt, hebben eerst de tijd nodig om zich te nestelen en te vermenigvuldigen.. je moet je filter de tijd gunnen om dit rijpingsproces in gang te zetten.. vandaar die 6 weken opstart, om een vorm van stabiliteit in je filter te verkrijgen.. en idd je hebt oa een vorm van afval nodig om dit proces te bevorderen.. je kan dan bv een minieme hoeveelheid voeder in het aquarium doen, maar rotte bladeren van planten zorgen bv ook al voor afval.. dit ivm het filter..

ivm de zogenaamde nitrietpiek.. idd niet iedereen krijgt deze.. maar vaak is dit wel het geval, meestal treedt deze tijdens de 2de en 3de week van de opstart op.. het minste nitriet is dodelijk voor vissen.. ik vind het erg jammer om te lezen dat je eigenzinnigheid zich prefereert boven het welzijn van de vissen..

nog iets wat ik niet snap ivm de opstartprodecure die je hanteert is het feit dat je gelijk van de eerste dag al vissen plaatst.. hoe kan je nu op voorhand weten welke waterwaarden je gaat hebben en dan heb ik het niet alleen over NO2 en NO3, maar oa over KH, GH, PH,..

enneuh, ik zou maar niet te hard roepen dat jouw vissen meer plaats hebben.. als ik je fotoalbum bekijk zie ik bv neons en kegelvlekjes in een nano bakje :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 20:57 
Blue Pearl

een opstartfase is geen geloof maar een wetenschap!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:02 
Citroentje

wat is er mis met kegelvlekjes en neon in een nano 60?
dat is toch voldoende plaats zou ik denken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:03 
Erelid

Citaat:
En als je jouw stelling bekijkt met de plaats die de kreeftjes en garnaaltjes hebben om te kweken, of je gaat mijn bakken bekijken. dan hebben ze bij mij aardig meer plaats. Kweken om te kweken en te verkopen is ook niet echt diervriendelijk, maar beoordeel ik jouw daarop?

even rechtzetten dat ik al weken zeg dat ik de tussenschotten er van tussen ga halen om de dieren meer plaats te geven en dat ik de soorten aan het inkrimpen ben. ik ben momenteel op m'n bodem aan het wachten die ik via de internetshop heb besteld. Deze is nu al 3 weken onderweg, maar zodra ik die bodem heb worden de bakken in 2 verdeeld. (+- 2 X 60 liter bakken).
de leden hier weten dit.
ik was gestart met zulke kleine bakjes op basis van de nano's, dat is toch ook geen dierenmishandeling of wel? als het wel zo is dan hebben 90% va nde leden hier wel een groot probleem.
ik ben echt geschrokken dat je zoiets zegt :? want iemand die me kent die weet dat ik niet kweek om te kweken. Ik ben heel intensief bezig met de hobby omdat ik het leuk vind. en heb hele kleine kweekgroepen dus ik zou nooit kunnen kweken om te kweken en te verkopen. het is gewoon niet mogelijk. :? af en toe heb ik eens wat over ja.. en daar betaal ik m'n eigen hobby mee.. wat is er leuker dan je eigen hobby met je hobby te kunnen bekostigen (of toch een deeltje).

ik begrijp niet waarom je nu helemaal persoonlijk wordt..

over de opstart, waar het topic over gaat:
ik raad je aan op je eens lid te maken van shrimpnow.com en je ditzelfde verteld. het is een internationaal forum, dan zul je zien dat het niet enkel gaat over de lage landen die dit doen.
ik veroordeel je manier van werken niet, iedereen doet wat hij wilt en werkt hoe hij wilt.
ik ben niet akkoord met wat je zegt, maar iedereen mag z'n eigen mening nog wel hebben.
er zijn mensen die nooit verversen, dat vind ik ook niet oké, maar dat zijn mijn zaken niet.

Maar het probleem met zulke dingen is dat deze moeten geweerd worden van forums en zo omdat vele beginners dan gaan denken dat het geen kwaad kan, en ze zijn de eerste die de gevolgen moeten ondergaan.. kan je je daarin vinden?
de bedoeling is om lezers en al zeker beginnende garnalenhouders een goede basis mee te geven.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:04 
Erelid

co2ke schreef:
wat is er mis met kegelvlekjes en neon in een nano 60?
dat is toch voldoende plaats zou ik denken.

gaan we ontopic blijven (ps: dat is echt niet voldoende)

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:07 
Admin

Ik vind opstarten ook héél belangrijk!
Zo denk ik erover:
-Na het inrichten, kun je best een beetje voer/ een beuken bladje of ... toevoegen. Op die mannier is er "iets" om bacteriën op te starten en te voeden...
-Na een weekje is een indraai visje (bv een paar guppy's) heel handig, maar je moet ze achteraf wel op een verantwoorde mannier kwijt kunnen! Lukt dit niet draai dan langer in bv 6 weken :lol:
-Indraaien is bij garnalen & kreeften echt wel nodig, is het niet voor de water waarden, dan is het om voldoende voedsel ed. te voorzien (mulm) voor de diertjes & zeker kleintjes!
-Door het indraaien zal je minder uitval hebben (tot geen) bij het plaatsen van de diertjes.
-Voor gevoelige soorten is een 6tal maanden echt wel goed.
-Voor vuurtjes, citroentjes white pearls,... is 6 maanden niet nodig, maar toch zou ik min. een 3 tal weken aanhouden. Al is het maar voor hun welzijn.

tenslotte ga ik op mijn gevoel en mijn neus af :lol:.

en idd, in sommige andere landen zijn ze er zo niet mee bezig.
Maar wat doen ze daar over het algemeen:
-ze richten in
-wachten een paar dagen
-voegen een paar (lees weinig) sterkere vissen toe -> deze vissen draaien de bak in!= indraai periode ;) dus in principe is er wel degelijk een indraai periode.
-Voeren héél spaarzaaam
-Voegen geen 10 vissen/ week toe (+ garnalen zijn véél gevoeliger voor nitriet)
-Wachten met moeilijkere (lees gevoeliger bv. garnalen) dieren totdat de water waarden stabiel zijn.
-Mensen die intensief met garnalen bezig zijn zullen wel degelijk een opstart fase maken. Omwille van stabiele waterwaarden, genoeg mulm,....

Ik ben blij voor jou dat het tot nu toe altijd goed is gegaan. Ik hoop voor jou diertjes dat het dat ook altijd zal blijven doen.
Maar toch hoop ik dat deze reacties je tot denken zetten

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:14 
Moderator

Mats schreef:
Ik vind opstarten ook héél belangrijk!
Zo denk ik erover:
-Na het inrichten, kun je best een beetje voer/ een beuken bladje of ... toevoegen. Op die mannier is er "iets" om bacteriën op te starten en te voeden...
-Na een weekje is een indraai visje (bv een paar guppy's) heel handig, maar je moet ze achteraf wel op een verantwoorde mannier kwijt kunnen! Lukt dit niet draai dan langer in bv 6 weken :lol:
-Indraaien is bij garnalen & kreeften echt wel nodig, is het niet voor de water waarden, dan is het om voldoende voedsel ed. te voorzien (mulm) voor de diertjes & zeker kleintjes!
-Door het indraaien zal je minder uitval hebben (tot geen) bij het plaatsen van de diertjes.
-Voor gevoelige soorten is een 6tal maanden echt wel goed.
-Voor vuurtjes, citroentjes white pearls,... is 6 maanden niet nodig, maar toch zou ik min. een 3 tal weken aanhouden. Al is het maar voor hun welzijn.

tenslotte ga ik op mijn gevoel en mijn neus af :lol:.

en idd, in sommige andere landen zijn ze er zo niet mee bezig.
Maar wat doen ze daar over het algemeen:
-ze richten in
-wachten een paar dagen
-voegen een paar (lees weinig) sterkere vissen toe -> deze vissen draaien de bak in!= indraai periode ;) dus in principe is er wel degelijk een indraai periode.
-Voeren héél spaarzaaam
-Voegen geen 10 vissen/ week toe (+ garnalen zijn véél gevoeliger voor nitriet)
-Wachten met moeilijkere (lees gevoeliger bv. garnalen) dieren totdat de water waarden stabiel zijn.
-Mensen die intensief met garnalen bezig zijn zullen wel degelijk een opstart fase maken. Omwille van stabiele waterwaarden, genoeg mulm,....

Ik ben blij voor jou dat het tot nu toe altijd goed is gegaan. Ik hoop voor jou diertjes dat het dat ook altijd zal blijven doen.
Maar toch hoop ik dat deze reacties je tot denken zetten

Hier kan ik niets meer aan toevoegen, volledig akkoord met wat je zegt en ook met wat citroentje en caymanneke zeggen.
Opstarten, laten indraaien is zeer belangrijk!!!!!!! zeker doen!!!!!

-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:16 
Admin

Bedankt ;)

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:31 
Cristal Red A grade

Ik ga hier niet nutteloos blijven discusieren.

Lees volgend topic ook door en vooral de reactie van jose en ralph.
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=8279&p=131129&hilit=indraaien#p131129

Iedereen zijn eigen opvatting hierover.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende