Safe of niet?

Plaats reactie
FdeBAqua
eitje

Safe of niet?

Bericht door FdeBAqua » 16 jan 2020, 12:18

Tetra en de andere merken hebben allemaal een soort van kraanwater beveiliger/neutraliseerder als AquaSafe e.d.

Is dat nu (echt) nodig? Gebruik jij het en wat zijn je ervaringen?
Mag dat wel bij gevoelige garnalen en kreeftjes??

Mats
Moderator

Re: Safe of niet?

Bericht door Mats » 16 jan 2020, 15:53

Hier in België zit er nog wel eens wat chloor in het water, dergelijke watervoorbereiders neutraliseren dat.
Je kan dit ook verwijderen door de emmer water met een bruispompje te beluchten voor 24u.

Daarnaast claimen ze ook metalen en andere schadelijke stoffen en zware metalen te neutraliseren, in hoeverre die in ons kraanwater voorkomen weet ik niet.

Bij mijn weten zijn ze veilig voor gebruik bij garnalen, het enige wat je moet opletten in dat een aantal watervoorbereiders nitriet en dergelijke ook neutraliseren.
Als je dan overdoseert kan er een zuurstof tekort optreden door het chemisch proces dat plaatsvindt.
Seachem prime is zo eentje bijvoorbeeld, maar dit staat dan ook duidelijk aangegeven in de handleiding.

Als laatste wordt er bij gevoeliger garnalen zoals bijvoorbeeld taiwan bee's vaak osmose water toegepast, daarbij is volgens mij het gebruik van zo'n product niet nodig.
Groetjes, matthias

Huidige bakjes: 60cm gezelschaps aquarium|Lido 200 (geen garnalen)
Oude bakjes: Aqua 60| nature evolution

Dimitry
Moderator
Contacteer:

Re: Safe of niet?

Bericht door Dimitry » 06 mei 2020, 23:10

Blijft de eeuwige discussie tussen 2 keuzes he.

1. je ziet wat aquariumwater je (makkelijk) kunt behalen en past je bewoners daar aan aan…
2. je kiest een soort die je wil houden en past je waterwaardes daar aan aan.

Ik heb voor de 2de optie gekozen en werk dus met osmosewater, zodat je van "nul" begint en via allerlei mineralen en toevoegingen tot de gewenste waterwaardes ideaal zijn voor de bewoners die ik wil.
Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag.

Plaats reactie