Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Herfstblad
BerichtGeplaatst: za 04 sep 2010, 23:48 
Admin

Hey,

Ik ben hier weer met een vraagje ;));
Ik vraag me namelijk af waarom we altijd herfstblad geven?
Ik heb altijd mooi in de herfst bladjes gaan verzamelen in de herfst zoals men mij het geleerd heeft, maar waarom eigelijk precies in de herfst?
Wat is er mis met lente/zomer blad?

Zo dat was het vraagje...

Iemand een idee? :D

Groetjes, matthias

Profiel  

Berichttitel: Re: Herfstblad
BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 10:26 
Moderator

In de herst zijn de blaadjes afgevallen van de bomen en bruin van kleur. Gedroogd.
In de lente en zomer zijn diezelfde blaadjes groen van kleur. Dus vol leven en vol sappen. Wat onze diertjes waarschijnlijk niet lusten. ( Dit is wat ik erover denk)
Kan nog een andere reden hebben ook hoor

-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 17:27 
Admin

Ik vind het wel een goed vraag Mats, volgens mij zijn er wel bladeren die er groen in mogen,zoals frisse groene beuken blaadjes ,van andere groene bladen zullen ze misschien krampjes krijgen als ze die groen eten.
En daarom zullen ze waarschijnlijk zeggen dat ze dan maar allemaal kurkdroog moeten zijn.
In droge bladeren zitten dan ook heilzame stoffen (humuszuren) die in groene niet zitten.

In de natuur zijn het ook ,de bladen waar in de herfst het sap van onttrokken is, die afvallen en in het (garnalen)water terecht komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 18:42 
Admin

Het zal idd wel zo zijn dat dorre bladeren bepaalde stoffen niet meer bevatten.Ik vermoed dat de regel herfst bladeren vanuit die gedachte in ontstaan.

Fiona zei dat ze er nog stukken van had laten staan, dus miss kan zij enkele stoffen bovenhalen :mrgreen:

Ik weet wel dat wij bv ook jonge beukenbladjes mogen eten (en ze zijn nog lekker ook :lol: ).

maar bv sla en andere bladgroenten geven we ook vers.
hazelnoot eten de citroentjes hier ook gewoon vers van de struik. Nu toch al enkele vervellingen geleden.
maar citroentjes zijn ntrl ook wel sterk...

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 18:55 
Glas garnaal

Een aanverwante vraag dan : zijn de blaadjes van de beuk ( beukenootjes) hetzelfde als van mijn beukenhaag?? Kunnen beiden gebruikt worden?? Gedroogd of vers, of beiden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 19:05 
Admin

viewtopic.php?f=66&t=1024

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 19:07 
Glas garnaal

Bedankt voor de link!! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010, 19:09 
Admin

graaggedaan :mrgreen:

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010, 12:16 
Citroentje

een kennies van me plukt in de lente en zomer haar bladeren en legt ze te drogen tussen een telefoonboek ,omdat volgens haar er minder ongedierte op de verse blaadjes zitten dan de gevallen bladeren in de herfst , ik leg ze ook te drogen tussen telefoonboeken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010, 13:03 
Admin

Ik laat ze gewoon op een handdoek drogen, dan drogen ze niet zo plat

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010, 21:11 
Zwarte tijger

tussen telefoonboeken drogen is dit niet giftig ivm met de inkt?
mss beter in de micro wave drogen....zijn ineens bacteriën en ongedierte ook dood.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010, 21:17 
Admin

als de inkt niet afgaat lijkt het me veilig, als de inkt is afgegaan daarentegen :?

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010, 20:19 
Admin

Het blijkt dat je walnoot bladeren en hazelaar mag voeden recht van de boom.

Vandaar dat de diertjes hier geen last hadden van de hazelaar

Het word afgeraden,omdat groenblad dus zoals jullie zeiden sappen bevat.
De sappen kunnen slecht zijn dus uit voorzorg word dit aangeraden.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010, 20:23 
Moderator

Interessant om het te weten.

-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010, 20:28 
Admin

Fiona had er nog artikels over staan, maar voorlopig is haar harde schijf kaduuk :D .

Miss dat daar uit komt welke bladeren niet en waarom of zo

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010, 22:06 
Zwarte tijger

@Mats over de hazelnoten....geef je die gepeld of ongepeld / rijp of onrijp?? en mag je ook eikels/beuken nootjes voeren aangezien de bladeren ook een gunstig effect hebben?
Hier eten ze het liefst gekookt brandnetelblad.....is binnen de korste keren totaal weg!!

greets,
Dani

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010, 22:16 
Admin

Ik had het over hazelaar bladeren :P

Hier zijn ervaringen met noten te vinden: viewtopic.php?f=68&t=1017

Voor de nootjes zou ik ze zoizo uit hun harde omhulsel halen. ;)
en gewoon het witte gedeelte geven.

met eikels ofbeuken nootjes heb ik geen ervaring.

eikels weet ik niet (voor sommige dieren zijn ze giftig), dus ik heb geen idee hoe garnalen en kreeften er op reageren.
Ook ven beuken nootjes heb ik ook geen idee.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 jan 2011, 00:18 
larfje

Het belang van het gebruik van herftsbladeren is nog onderkent.
Eerst en vooral zijn dit ook de bladeren die in de natuur van de bomen vallen en in de biotopen van onze garnalen terechtkomen. Levend blad is waardevol voor de plant en bevat vaak chemische verdedigingsmechanismen. Wanneer een blad sterft worden deze stoffen gerecupereerd door de plant samen met veel andere bruikbare proteïnes. Dood blad is dus veiliger maar voor wie snel conclusies trekt ook minder voedzaam.

Het tegendeel is echter waar! Dood blad is erg voedzaam en een bron voor proteïnes. De verklaring gaat de meeste mensen toch een beetje te kijken zetten: schimmels! Dood blad wordt snel gekoloniseerd door schimmels die de lignine en cellulose in het blad afbreken en omzetten in eigen, proteïne-rijk, weefsel. Zodra een dood blad, reeds gekoloniseerd door schimmels in het water terecht komt wordt de afbraaktaak voortgezet door waterschimmel (de witte troebele massa op hout onder water is er een voorbeeld van). Deze schimmels zijn de voornaamste bron van voedingsstoffen voor invertebraten die leven van dood plantenmateriaal, dus ook voor onze garnalen.

Over deze materie is nog niet veel bekent maar sinds kort wordt dit wetenschappelijk onderzocht. Eén van de onderzoeken heeft aangetoond dat waterslakken een duidelijke voorkeur hebben voor beschimmeld blad wanneer ze in een proefopstelling de keuze hebben uit verschillende opties. Het hoge proteïne-gehalte was hier een belangrijke factor.

Om deze redenen kook ik mijn dood blad nooit. Ik spoel het gewoon af. Ook voeg ik nooit veel bladeren toe. Deze gaan immers schimmelen (wat de bedoeling is) en schimmel is een aeroob organisme en kan dus veel zuurstof verbruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 maart 2013, 12:38 
Pinokio Garnaal

Steven Gielis schreef:
Eerst en vooral zijn dit ook de bladeren die in de natuur van de bomen vallen en in de biotopen van onze garnalen terechtkomen. Levend blad is waardevol voor de plant en bevat vaak chemische verdedigingsmechanismen. Wanneer een blad sterft worden deze stoffen gerecupereerd door de plant samen met veel andere bruikbare proteïnes. Dood blad is dus veiliger maar voor wie snel conclusies trekt ook minder voedzaam.

Het tegendeel is echter waar! Dood blad is erg voedzaam en een bron voor proteïnes. De verklaring gaat de meeste mensen toch een beetje te kijken zetten: schimmels! Dood blad wordt snel gekoloniseerd door schimmels die de lignine en cellulose in het blad afbreken en omzetten in eigen, proteïne-rijk, weefsel. Zodra een dood blad, reeds gekoloniseerd door schimmels in het water terecht komt wordt de afbraaktaak voortgezet door waterschimmel (de witte troebele massa op hout onder water is er een voorbeeld van). Deze schimmels zijn de voornaamste bron van voedingsstoffen voor invertebraten die leven van dood plantenmateriaal, dus ook voor onze garnalen.

Over deze materie is nog niet veel bekent maar sinds kort wordt dit wetenschappelijk onderzocht. Eén van de onderzoeken heeft aangetoond dat waterslakken een duidelijke voorkeur hebben voor beschimmeld blad wanneer ze in een proefopstelling de keuze hebben uit verschillende opties. Het hoge proteïne-gehalte was hier een belangrijke factor.

Om deze redenen kook ik mijn dood blad nooit. Ik spoel het gewoon af. Ook voeg ik nooit veel bladeren toe. Deze gaan immers schimmelen (wat de bedoeling is) en schimmel is een aeroob organisme en kan dus veel zuurstof verbruiken.

Prachtige uitleg ,velen denken dat groen blad beter is ,maar niets is minder waar!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 maart 2013, 14:28 
Admin

Interessante uitleg, bedankt voor de toevoeging.

Citaat:
Eerst en vooral zijn dit ook de bladeren die in de natuur van de bomen vallen en in de biotopen van onze garnalen terechtkomen.

Wel ik denk dat vooral afhankelijk is van het seizoen, er zal in de herfst inderdaad hoofdzakelijk 'herfstbladeren' vallen. Stellen dat uitsluitend bruin blad in de biotoop van onze diertjes terechtkomt is volgen mij wel erg kort door de bocht.
In de lente wanner de stroompjes en poeltjes worden gevuld en buiten hun oevers treden met smeltwater, zal er ongetwijfeld een deel groene 'verse' vegetatie in hun watertjes terecht komen.
Daarnaast valt er natuurlijk ook regelmatig vers plantaardig materiaal in die watertjes.

Citaat:
Levend blad is waardevol voor de plant en bevat vaak chemische verdedigingsmechanismen. Wanneer een blad sterft worden deze stoffen gerecupereerd door de plant samen met veel andere bruikbare proteïnes. Dood blad is dus veiliger maar voor wie snel conclusies trekt ook minder voedzaam.

Klopt, bomen onttrekken aan hun bladeren een hele hoop voor hen waardevolle voedingsstoffen.
Wat er in het blad achterblijft zijn (al dan niet schadelijke) afvalstoffen of rest-stoffen voor de plant, die op die manier uit 'hun' systeem verwijderd worden, daarvan is ook de kleur van het herfstblad afhankelijk.
Als ik dan op de zelfde manier redeneer of conclusies trek al jij, zou dat willen zeggen dat groene bladeren veiliger zijn...

Stellen dat herfstblad veiliger is op basis van het terugtrekken van voedingsstoffen lijkt mij dus niet op te gaan, aangezien herfstblad meer afvalstoffen zou bevatten dan groen blad.
http://www.scientias.nl/waarom-verlieze ... eren/18506

Wat die het beschimmelen van de bladeren betreft, daar kan ik volgen. Maar een groen blad gaat na een tijd in het water evengoed beschimmelen.

Volgens mij krijgen onze garnaaltjes in het wild hoofdzakelijk dood plantaardig materiaal te verwerken, vandaar dat ik zelf overwegend herfstblad, takjes en propjes geef en af en toe wat groene walnoot, hazelaar of brandnetel.
Maar die angst voor groene bladeren lijkt mij -voorlopig allesinds- nog steeds ongefundeerd.

Groetjes, matthias

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 18:35 
Wine red taiwan bee

Zou het ook niet zijn dat lenteblad vers in water gaat rotten, wat weer schadelijk is voor je waterwaardes?

ps brandnetelblad doe ik er wel vers in en dat gaat prima!

Nobody said it was ieSie

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]