filter uitstroom: spraybar of niet?

Vragen over filter, verlichting, ......
Plaats reactie
dela vega
Japonica

filter uitstroom: spraybar of niet?

Bericht door dela vega » 27 dec 2016, 10:15

Beste aquarianen,
Ik heb een vraag betreffende de verschillende uitstroommogelijkheden die je hebt bij externe filters.
Momenteel heb ik op mijn bakjes een spraybar staan. Mijn externe filters zijn qua vermogen best groot waardoor ik best veel stroming heb in mijn bakjes. Omdat de spraybar net boven het wateroppervlak staat sproeit deze met best veel kracht het gefilterde water de bak in met als gevolg dat er voortdurend kleine luchtbelletjes door de bak zeven.
Mijn vraag is nu of deze grote hoeveelheid luchtbelletjes in combinatie met een oxidator kwaad kunnen voor de garnaaltjes en of teveel stroming kwaad kan voor de garnaaltjes?

Is het aan te raden om in plaats van een spraybar een eendenbek of een lilly pipe te gebruiken?
Grtz,
Dela Vega

Rushman
Admin
Contacteer:

Re: filter uitstroom: spraybar of niet?

Bericht door Rushman » 28 dec 2016, 20:02

Ze kunnen best tegen wat stroming hoor . Als je minder luchtbellen wil , hang je hem gewoon wat lager. Belangrijk is dat het oppervlak wat "kabbelt" , zo wordt je water zuurstofrijker ;)

dela vega
Japonica

Re: filter uitstroom: spraybar of niet?

Bericht door dela vega » 28 dec 2016, 20:28

Ondertussen heb ik het water niveau van de bakken opgetrokken zodat de gaatjes van de spraybar net onder water staan.
Weg luchtbelletjes en weg gekletter van het water dat de bak wordt ingesproeit. :D
De stroming zit wel goed denk ik. De mosjes zwiepen rustig heen en weer en de garnaaltjes kunnen nog zwemmen zonder dat ze met de stroming weggevoerd worden ;)
Grtz,
Dela Vega

Plaats reactie