Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voedingsbodem
BerichtGeplaatst: za 05 aug 2017, 10:34 
larfje

Ik heb 2 57l bakjes allebei met voedingsbodem voor planten en daarop zwarte steentjes. Nu verteld iemand mij dat mijn garnalen 1 voor 1 zullen sterven met tijd omdat dat bodemrot gaat geven en stoffen afgeeft waar garnalen niet tegen kunnen. Mijn citroengarnalen hebben niet overleefd maar ik dacht dat het door het warme weer was, aquarium had bijna 28 graden. Moet ik alles eruit halen? Ik heb in de ene blue dream zitten en in de andere vuurgarnalen.
https://youtu.be/6pfBV25DkI4

Profiel  

Berichttitel: Re: Voedingsbodem
BerichtGeplaatst: za 05 aug 2017, 18:27 
Wine red taiwan bee

Interessante kwestie.

De temperatuur is niet de oorzaak, nagezien ik citroenen heb gehad in een bak die zelfs warmer werd, mits het niet van 18 ineens naar de 28 toe ging natuurlijk.

Over een voedingbodem is al heel vaak een discussie geweest, de aquariumwinkel zegt je moet deze hebben vanwege voeding van je plantjes.
Meeste aquaria bezitters zullen zeggen dat je het niet nodig hebt mits (bijv co2 gebruik, vloeibare plantenvoeding, en eventueel het gebruik van kleibolletjes)
En garnalen bezitters zullen het waarschijnlijk vervloeken.

Het probleem met een voedingsbodem is, het geeft stoffen af die je niet bij je garnalen wilt hebben.
Vooral als er geen doorstroming is (wat meestal het geval is) zal de bodem na een tijd gaan rotten/schimmelen.
Daarbij komen stoffen vrij die direct dodelijk zijn voor garnalen, en vaak ook schadelijk zijn voor vissen.

Ik raad je aan om de bak helemaal leeg te maken, en hem opnieuw op te bouwen maar dan zonder voedingsbodem.
Spoel de planten die er nu in zitten wel goed uit vooral de wortels, en beste is om een nieuwe bodem te nemen.
En om je planten in conditie te houden, kan je het beste vloeibare voeding gebruiken (en met mate) en bij sommige behoevende planten eventueel een kleibol/voedingstablet.

Nobody said it was ieSie

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2017, 10:30 
larfje

Dank voor je reactie. Ik ben gisteren idd naar de winkel geweest om een klein bakje om de overblijvende blue velvets in te steken. Beginnen leeghalen en vandaag de rest. Ik heb geen voedingsbodem meer meegebracht, Steven zei dat dit niet nodig is dat planten voeding krijgen via het water. Ik denk niet dat ik nog veel planten zal bijdoen naast javamos, ze zitten nu in het bakje met enkel mos en nu zie ik ze steeds zitten. Anders zag je ze nooit. Heb Dennerle garnalenkiezel meegebracht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2017, 20:48 
Wine red taiwan bee

zelf had ik vaak hout met mos en dan 1 soort crypto in de bodem van mijn garnalenbakken.
Meestal Cryptocoryne wendtii.
Had het zelfde probleem als ik in plantenbakken garnalen deed, dan zag je ze bijna niet.
Is dan ook heel lastig in te schatten hoeveel garnalen je ongeveer heb rond huppelen :)

Maar ook mos kan aardig verbergen, dus ga je mos plukken leg dit altijd even in een bakje water om er zeker van te zijn dat je geen kleine garnaaltjes weg gooit :mrgreen:

Nobody said it was ieSie

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 18:17 
Admin

voedingsbodems kan je inderdaad best achterwegen laten. Ze zorgen vaak meer voor problemen als iets anders. Als je bijvoorbeeld bij een gewone voedingsbodem, zoals je gebruikte, een plant uittrekt kunnen er plots veel te veel voedingsstoffen in het water terecht komen, met alle gevolgen vandien.

Een veel veiligere en beter controleerbare manier is vloeibare plantenbemesting, bv Profito van Easy-life, uit ervaring weet ik dat deze garnalen-safe is, maar er zijn natuurlijk ook vele andere merken. Ook voor planten die hoofdzakelijk voeding opnemen via hun wortels zoals bv Crypto's kan je altijd een voedings-stickje plaatsen tussen de wortels van die specifieke plant.

Als je een bodem wilt die goed is voor zowel garnalen als planten kan je ook altijd kiezen voor een 'actieve' bodem. Vrijwel ieder groot merk heeft wel een variant.
Dit zijn bodems die het water licht zuur en zacht maken, en afhankelijk van de soort plantenvoeding bevatten. Echter wordt die voeding trager en meer gecontroleerd afgegeven, en heb je niet de vermeldde problemen van een gewone voedingsbodem.

Maar voor Javamos is dit alles zeker niet nodig, dat groeit doorgaans de bak uit als je niet oppast :D

Groetjes, matthias

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]