Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw project
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 22:30 
Crevetje

Ik heb de hobby helemaal te bakken.
Omdat ik mijn garnalen deftig wil gaan uitselecteren zal er een tweede bakje moet bijkomen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een dennerle nanocube 30l. Deze meet 30x30x35. Nu heb ik zojuist al een mooie steen besteld maar vraag mij af hoe je dit er veilig kan in leggen?

Misschien wat filterspons/schuim op maat snijden en de steen hierop positioneren?

Bovendien zit ik nu met het dillemma hoeveel bodem ik nodig. Ik weet dat de regel is 30x30x5 maar met die steen (25x8) vraag ik mij af of ik niet toe kom met een zak van 3l?

Het gaat om deze steen:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Vooraan komt wat micranthemum monte carlo (die ik momenteel emers aan het kweken ben). In de achtergrond komt ludwigia mini sp red om de verwarming te verbergen (ook zelf gekweekt) De achterwand ga ik proberen te bekleden met fissidens fontanus hier en daar zal ook nog wat riccardia graeffei komen te staan.

Tips zijn altijd welkom ook wat betreft het aquarium zelf want ik heb deze nog niet gekocht.

Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuw project
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 15:30 
larfje

Yu, ik heb zelf een aquatic nature 20liter dus das 25x25x30 gekocht voor 22€ ofzoiets.

In ieder geval ik heb zelf 5cm to 7cm Dennerle Kristal Kwartsgrind of iets in die aard(afgeronde korrels)

Daarbovenop 3 tot 4cm aquatic nature schrimp soil (heb een zakje gebruikt van 1.5liter)

Dus ik heb een bodem van +/- 10 (achterkant light ongeveer 4cm meer soort van helling om diepte te creëren)

Als je me vraagt waarom niet alles in ph verlagende bodem? Voor mij is het simpel, ik gebruik regenwater, dus ik heb niet zoveel ph bodemsoil nodig mits ph van regenwater al laag ligt tov kraantjeswater. En ik wou eens testen of zo'n bodem werkt. Als je voorbeeld water gebruikt met ph +7 en je gebruikt zo'n ph verlagende soil...ga je veel sneller je bodem uitputten en in dit geval raad ik een volledige ph bodem ipv 20% aangevuld met kwartsgrind.

Met regenwater+aquatic nature shrimp soil kom ik op stabiele ph van 5.5.

Persoonlijk vind ik veel bodem mooi, daarom heb ik 1/3 van mijn bak=bodem
Meer bodem is ook makkelijker te werken met stenen enz ivm grip zeker als een steen rechtop moet staan, liefst toch 1/3 van de steen in de bodem....of de steen zelf nog eens ondersteunen met een andere steen die platligt of iet dergelijk. (constructie maken)

Ga je stenen plat leggen, dan denk ik niet dat je echt veel bodem nodig hebt.
genoeg bodem zodat de steen het glas niet kan raken is genoeg.

Wil je de steen direct op het glas kan je idd wat spons of iet dergelijk eronder leggen om plaats te winnen.

Omdat ik aquascape gebruik ik een bepaalde formule, google gewoon aquascape golden ratio en klik op afbeeldingen en je zal het wel snappen...

ik heb zelf in totaal iets van een 5-6 liter bodem in een bakje van 25x25x30

Ik heb ook geen idee wat voor concept je wil...

Ik kan u alleen dit meegeven. Veel bodem=veel buffer(als dit ph verlagende bodem is)
Zelf kijken wat water je gebruikt, en je aanpassingen hierop baseren.

In theorie als voorbeeld : 5cm ph verlagende bodem met water ph 6.5=> word bijvoorbeeld ph 6.0
(Gaat 2 jaar mee bijvoorbeeld mits genoeg buffer)

5cm ph verlagende bodem met water ph 7=> wordt bijvoorbeeld ph 6.0
(Gaat 1.5 jaar mee bijvoorbeeld omdat die meer moet werk moet verrichten)
5cm ph verlagende bodem met water ph8=> wordt bijvoorbeeld ph 6.0
(Gaat 1 jaar mee bijvoorbeeld)

Je snapt het punt wel, ik ben zelf niet op de hoogte van die korrels of dat ze na een jaar beginnen uiteen te vallen en dergelijk...dus aan de hand van de kwaliteit van het bodemmateriaal +water moet je mss sneller vervangen.

Btw is da nen Seiryu steen? Als da zo is, weet dan dat die als ik het goed heb de KH gaat beinvloeden...met andere woorden die gaat het water harder maken..

Wij in een garnalenbak houden KH 0-1 aan , dus als je ooit eens ineens KH 5 hebt==> is het door die steen. en al zeker als je kijkt naar volume tov je watervolume van je bak. (sommigen ph bodems helpen ook kh naar beneden te halen zoek zo een bodem dan ga je zeker minder last hebben)

Je snapt dat 50gram steen minder invloed gaat hebben op 30 liter dan vb 200 gram steen in hetzelfde water. Om die reden gebruik ik geen Seiryu steen in mijn garnalen aquariums maar ohko rock of dragonstone die hebben geen invloed op mijn water parameters.

Ohja die steen zal ook wel zorgen dat je bodem nog sneller uitput, omdat die langzaam aan je ph heel de tijd wil doen stijgen en ook je kh. dus je bodem zal continu wat meer werk moeten verrichten dan in aquariums waar geen kalkstenen in zitten.

Kalk zorgt ervoor dat ph stijgt...minder kalk=zuurder water of zachter.

Laat u niet afschrikken, maar als je kalkstenen gebruikt, ga je mss net iets meer moeten opletten op je waardes vooral ph en kh in het oog houden. in zo'n geval gewoon veel bodem gebruiken(veel buffer) dus dan miss 6 liter ipv 3 liter ph verlagende bodem. om hetzelde resultaat te behouden als iemand zonder kalkstenen.

Want zodra uw bodem is uitgewerkt of uitgeput, gade snel merken dat uw ph omhoog gaat samen met uw kh als er ineens garnalen sterven of zich niet willen voortplanten...dan wete wa ge moet checken in uw setup)
Balance is everything

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 16:13 
Crevetje

Bedankt voor de info, hier ga ik zeker wat mee kunnen doen. Ik heb momenteel een 54l bak staan met ph verlagende bodem van HELP. Ik gebruik momenteel gewoon kraanwater omdat deze hier best meevalt (redelijk zacht). Hierop heb ik blue fairy garnalen zitten en deze heb eigenlijk geen nood aan de bodem.

De waterwaarden van deze bak zijn:
Ph 7-7,5
Kh 2
Gh 6
Ppm 300

In mijn nieuw bakje wil ik nog eerst even uitselecteren want uit de blue fairy komen heel wat exemplaren die rode vlekken hebben. Ik zal ook in de nieuwe bak werken met ph verlagende bodem omdat ik dat nu eenmaal mooier vind. Evenals gebruik van kraanwater.

Ik was aan het denken om de steen ( geen seiryu) plat te leggen maar toch iets te kanteken omdat bovenaan mooiere groeven zitten. Ik heb de steen getest op kalk en dat geeft hij niet af. In het water is hij ook wel donkerder dan op foto.

Optie 1:
De steen komt centraal te staan omdat het nu eenmaal niet anders gaat. Ik ben aan het twijfelen hoe ik da planten ga zetten. Ik dacht ludwigia sp te gebruiken om de techniek wat weg te werken en de achterwand te bekleden met fissidens fontanus. Voorgrond komt monte carlo. En er komt nog wat riccardia graffei vooraan en tegen de steen.

Optie 2:
De steen schuiner in de bak. Voorgrond "tapijt" van fissidens. Hier en daar riccardia graffei. En nog steeds ludwigia om de verwarming weg ge steken. De achterwand zal dan niet bekleed worden maar gewoon doorzichtig of een soort van "lucht". Eventueel nog wat spiderwood erbij.

De bodem wil ik laten oplopen bij optie 1 en vlakker bij optie 2. Hij zal wel wat dikker leggen komen te liggen.

Er komen ook ledstrips boven. Programmeerbare rgb en wit. Het bakje komt ofwel op de kast ofwel onderin de kast waar mijn andere opstaat.

Een foto van de hardscape (als ik mijn bakje heb) volgt nog maar heb momenteel examens dus niet zoveel tijd. Heb jij misschien nog tips voor de scape zelf?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 16:24 
larfje

tips..wat ik merk is dat de mensen hun hardscape maken..een foto op forum ofzo plaatsen. En de mensen komen kijken en bepaalde aspecten belichten die jij zelf mss niet hebt opgemerkt...

Dus wij wachten op een foto en dan stap per stap. Op het moment hebben wij geen beeld , we hebben alleen 1 zijde van uw steen gezien in 2D dan nog wel...

Dus we wachten wel op de foto, dan kunnen wij mensen tips geven zoals meer naar boven of links of recht of kantelen enz.

Zet het zoals jij het ongeveer wilt hebben. Dan kunnen we tweaken als er mss verbeteringen kunnen gedaan worden aan jouw scape/setup.

Als je dieptezicht wilt, wordt er meestal een paar stenen gebruikt. en niveauverschillen van bodem komt hier goed van pas. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is om met 1 steen dieptezicht te maken maar het zal heeeeeeeeel moeilijk zijn.

Diepte zicht zijn de objecten die zich op 1 denkbeeldige lijn (voorkant aquarium tot achterkant) op verschillende niveaus bevinden.

Gewoon een kamer met spullen is een voorbeeld. een lege kamer geeft eerder een vals gevoel van diepte,

maar zet in die kamer stoelen en andere objecten, zal uw oog eerst die objecten zien, en dan uiteindelijk de muur...Dat is het principe van dieptezicht in een aquarium..het oog proberen te leiden naar iets dat op de voorgrond is en dan stapgewijs naar achter..of van achter naar voor..(de hardscape dus)

Lege kamer=direct oog op muur gefocused..net zoals een leeg aquarium, tuurlijk is er een diepte aanwezig..maar die is niet zo geaccentueerd als wanneer wij deze gaan vullen met objecten in een bepaalde functie en rol. maw een diepte in een diepte maken :D

Niet alleen dit maar ook de grootte van de objecten is cruciaal.. Als ik allemaal mini versie meubelen ga gebruiken, gaat het lijken alsof mijn kamer KEI groot is ten opzichte van die objecten...

Dus veel stijlen en technieken en er staat niets vast. je kan combineren met je creativiteit zoang je maar ergens tussen die lijnen wandelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 17:10 
larfje

Hier is mijn nano, er zijn verbeteringen toe te passen, vooral voorste rechter steen(eigenlijk net te lang of ik moet die iets schuiner zetten) maar ik ben geen piet precies.

Mijn bedoeling was ' focus punt is de lange rechtopstaande' steen..dus mijn principe was van achter naar voor (dieptezicht) Dus je start met kijken achter naar voor(in reallife is het altijd beter dan foto) 3d vs 2d en de hoek waarin ge uwe foto trekt speelt ook nen rol :D

voorkant

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zijkant

Afbeelding

Hangon filter met goei stuff erin

Afbeelding

Normaal steekt er geen verwarming in, gewoon op kamertemperatuur chauffage aan, afdekfglas erop +22°, hoe minder onnatuurlijke zaken in de bak hoe natuurlijker :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 17:43 
Crevetje

Je bakje mag er anders wel wezen! Als de voorste plantjes nog wat groeien zal het er nog beter uitzien.

Ik ga nog wat zoeken achter wat kleinere stenen die erbij passen en waar ik geen fortuin aan kwijt ben.

Wat is dat voor filter?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 18:03 
larfje

Eigenlijk is dit zo een breeding box, mijne is van europet-bernina ofzoiets staat op de doos, maar ik weet dat superfish ook zoiets hebben.

Dus eigenlijk gewoon een breedingbox volgestopt met verschillende soorten filtermateriaal wel van hoge kwaliteit...vb niet keramische pijpjes van glas gemaakt ofzoiets..maar die van eheim :D

Heb ik genoeg capaciteit en ben ik zeker dat ik goede buffer heb. wil namelijk proberen zo weinig mogelijk water te verversen. een soort mini eco systeem.

Als er 1 ding dat ik opnieuw zou doen of 1 'fout' is dat ik mss ook nog wat filtermateriaal in de bodem heb moeten stoppen om nog meer buffer te hebben(vooral voor de bacterien te kweken die geen zuurstof nodig hebben) maar dat is voor mijn 2de bakje hihi.

aan die breedingbox zit een pompje(geen lucht) ontzettend stil vind ik zelf staat op mijn kamer dus dat zegt wel iets. maar die zorgt wel voor zuurstof in die 'omgebouwde' breedingbox, daarom wat angst dat ik mss achterloop op de anaerobe bacterie in de toekomst, dus heb ik van die witte balletjes gekocht speciaal voor die soort bacterien. in de kern van die bolletjes zullen die bacterien zitten die ik wil tov keramische pijpjes...is mss eerder voor aerobe bacterien.

Wat voor filter ga jiij gebruiken? intern of extern? en heb je specifieke eisen aan je filter? vb stil

Breedingbox kost mij 16€ , meeste filtermateriaal had ik al liggen. heeft meer capacititeit dan die hang on filter van eheim(waarvan de sterkste hier bij ons in de winkel 40€ kost...) zal het wel zelf maken, is beter pracktischer en ik kan mijn filter checken voor slib enz. Ik heb ook micro organisme in mijn filter gestoken (copepods en detrius worm) zaten mss in mijn regenwater..geen idee vanwaar ze ineens komen maar ik maak er gebruik van.

zoals ik zeg een mini eco systeem met leven. ipv puur garnalen.
eens kijken of zonder water verversen kan.

Mijn theorie is als mijn nitriet ammonium and nitraat tegen de 0 hangen, moet ik niet zoveel water verversen.

Mensen verversen alleen water om die nitraat eruit te halen=>dit counter ik met drijfplanten..als het vol is, gewoon een deel in de vuilbak.zo blijft het in balans.

En hopelijk nooit water verversen tenzij van verdampen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 18:38 
Crevetje

Ik probeer ook zo weinig mogelijk chemisch product, medicijnen enzovoort erin te kappen. Mijn huidige bak draait op 2 dubbele sponsfilters 1 grote en 1 kleine maar die kleine gaat er binnenkort uit. Spons wordt niet echt vuil daar zorgen de garnalen wel voor en de 2 neritina slakken ruimen de rest wel op.

Mijn nieuwe bak wil ik graag een buitenfilter of hang on want wil een mooi plantenbakje.
Hang on gaat het niet worden denk ik want dan hangt deze aan de bak en als hij dan op mijn kast komt verstoort dat een beetje her zicht (puur esthetisch). Momenteel gaat het ook wel goed met de planten maar veel co2 wordt verdreven door de spons. Luchtpompje steekt in een houten kist met geluidisolatie en dubbele wand. (Beetje knutselen kan geen kwaad) --> stil staat er dan bij de beschrijving van een luchtpomp. Verkoopspraatjes.

Het wordt dus waarschijnlijk een eheim of eden buitenfilter. Ben er nog niet uit welke. Filtermateriaal ga ik ook zelf kiezen. Zoveel mogelijk materiaal voor de bacteriecultuur. Voor de nitraat weg te werken zorgt mijn plantenbos met de killers (riccia fluitans) wel voor.

Ik ververs niet wekelijks. Ik heb het idee dat die 30-60 garnalen in mijn bak nu nog niet zoveel mest maken dat mijn filter/planten het niet verwerkt krijgen.

Heb ook al eens gekeken om een buitenfilter zelf te maken maar dat kost je bijna evenveel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 20:52 
larfje

Ik heb het idee dat die 30-60 garnalen in mijn bak nu nog niet zoveel mest maken dat mijn filter/planten het niet verwerkt krijgen.

Serieus..als ik zie wa slierten eruit mijn klein garnalen komen..denk ik dat de meeste zwaar de bal mislagen als ze zeggen dat garnalen weinig vervuilend zijn...mijne taiwan bee was gisteren aant zwemme me nen sliert van nen cm of meer uit zijn p**p.

en dan maal 30-60 :D gij hevelt uw bodem af zekers? Of gij hebt veel planten :D

Luchtpompje steekt in een houten kist met geluidisolatie en dubbele wand. (Beetje knutselen kan geen kwaad) --> stil staat er dan bij de beschrijving van een luchtpomp. Verkoopspraatjes.

Mss dat ze da aan nen dove hebben gevraagd..hoorde gij iet? dove knikt 'nee' (liplezen)

Op het moment zelf geen luchtpomp ivm geluid en bubbels(uitzicht)
Mss als ik problemen krijg dat ik zo'n oxydator ofzo aanschaf, maja dan hangde weer aan vloeistof en extra kosten , ma dan hedde wel een rustig beeld in uw aquarium. Wikken en wegen.

Bij mij merk ik in mijn nanobakje, dat de klein garnaaltjes geen weerstand kunnen bieden tegen de stroming(das zoals een blad vs tornado)..en kheb gewoon een pompje van 3watt. de grote die kunnen wel er zich door heen worstelen maar ook met moeite.

Ik weet zelf ni wa mensen bedoelen met garnalen houden van sterke stroming...bedoelen die dan zoals een soort pretpark ofwa. Beetje zoals zweefvuil, waar de stroming gaat daar ga ik ook.

Momenteel gaat het ook wel goed met de planten maar veel co2 wordt verdreven door de spons.

ja stroming(oppervlak rimpeling) en co2 zijn geen vrienden. In mijn nanobakje gebruik ik die vloeibare koolstof van easylife. Gewoon als test..als het goed gaat ga ik geen co2 op mijn Grote bak aansluiten en wel om deze punten.

Het gaat hier bij mij wel over nen 500 liter bak

1) duur in aanschaf(en hervullen)(als je automatisch wilt regelen enz)
2) ph niet stabiel wanneer men co2 injecteert (schommelingen' dag en nacht' risky voor garnalen naart schijnt)
3) stroming moet ervoor zorgen dat die co2 overal in de bak kan geraken
4) dezelfde stroming 'kan' ervoor zorgen dat co2 snel je aquarium ook verlaat
5) een aquarium opstarten met co2 is ook altijd co2 gebruiken anders valt heel uw 'ecosysteem' in elkaar(want de planten gaan hun balanceren aan de hand van de co2, als je ermee stopt..kan het misschien een onbalans veroorzaken vb ineens algen explosie enz.

Maar als ge toch voor co2 gaat, raad ik u zo'n externe co2 reactor aan ipv diffusors in uw aquarium. zo'n reactor is ook vele malen efficienter die mixed het water met de co2 voordat die het aquarium wordt ingespoten. betere spreiding van de co2 tov diffusors(bellen principe)

Ooit al eens met een sump gewerkt? Is eerder voor grote bakken, ma hey het is de werking die telt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 21:31 
Crevetje

Het zijn 19 volwassen garnaaltjes de rest zijn allemaal kleintjes. Momenteel nog 5 zwangere waarvan er 2 bijna moeten "bevallen". Dus nu valt het nog mee. En ja ik hevel en ververs tegelijk.

Ik heb toch wel wat planten:
- 3 javavarens
- windlelov
- tapijt monte carlo
- bocopa monieri
- ludwigia sp mini super red
- riccia fluitans
- christmas mos
-mosbollen
- fissidens fontanus
- lilaelopsis novolandizae
- en nog gewoon mos

Stroming valt mee bij mij. Ze zwemmen er wel niet graag in.

Co2 installatie komt er niet. Misschien bij de opstart wat bio co2 maar meer niet. Bio co2 komt wel op de kweekbak van de planten. Ik hoef geen gasfles op mijn kamer ook al is het co2 en geen o2 of wat dan ook :). Ik gebruik ook easycarbo en profito.

Wel al van een sump gehoord maar al die dingen verbruiken ook een hoop stroom en zijn groot en ben wel bezig met energie efficiëntie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016, 22:55 
Crevetje

Vandaag mijn bakje gaan halen. (Nanocube 30l)

Hieronder een poging/idee van hoe ik de steen geplaatst heb. Tips zijn zeer welkom!!! In het echt is er wel een veel beter dieptezicht. Vanachter ligt de bodem wel bijna 10cm hoog.

Verkleinde Afbeelding

De buitenfilter (Eden 501) licht momenteel klaar om in te draaien.

Het licht is nog niet optimaal. Ik ben momenteel bezig met het verzamelen van het materiaal voor de verlichting. Momenteel heb ik in de ikea een kledingrek gekocht. Dit ga ik kleiner maken en dan komt daar een aluminiumprofiel(en) onder te hangen waarin een ledstrip zit.

Verkleinde Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 16:56 
larfje

Niks echt op aan te merken. Gewoon hier en daar nog wat items.

'Levend schilderen' met steentjes of plantjes.

Benieuwd naar volgende fase.

Gade gij voor een tapijtje? vb gras of iet dergelijk. of gewoon planten met 'kale' bodem

En mss nen foto schuin van boven. 45° zodat ik achter de steen kan zien 'ruimte'

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2016, 19:17 
Crevetje

Even geleden dat er nog een update is geweest. Heb het heel druk gehad met school maar toch eindelijk wat tijd gevonden.
- Onderstel voor aquarium gemaakt
- Lampen erboven gehangen.

De lampen zijn eigenlijk aluminium u-profielen die ik op maat heb gezaagd en hierin een ledstrip geplaatst (smd 5630 koud wit en warm wit (35 cm)). De u-profielen hangen aan metalen ophangsysteem. Elektriciteit door het ikea kledingrek getrokken en vanonder op iedere strip een controller aangebracht. De verlichting staat momenteel op 50% van het vermogen heb schrik om het hoger te zetten want vorige strip is doorgebrand omdat hij te warm werd.
De verlichting ga ik nog wat aanpassen (ziet er wat amateuristisch uit) en hoogst waarschijnlijk nog wat strips voor de zekerheid bijbestellen.

Er staan enkele stekjes in maar de rest van de planten moet ik nog halen en dan zal er nog een update komen.
Tips zijn altijd welkom!!!

Huidige situatie:
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 maart 2016, 17:28 
Beheerder

IS wat kaal , maar komt wel goed ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 00:04 
Crevetje

Rushman schreef:
IS wat kaal , maar komt wel goed ;)

Ik heb de planten ontvangen en al wat ingericht maar ben er nog niet zo tevreden over. Ook heb ik wat problemen met de verlichting die ik eerst zal moeten oplossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 08:48 
Babaulti Blauw

Oei wat voor problemen met de verlichting?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 10:28 
Pinokio Garnaal

Gelukkig heb je al alu profielen gebruikt, zou eigenlijk standaard moeten zijn ;)
Heb je 12 of 24 volt? Er worden namelijk verschillende uitvoeringen aangeboden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 21:11 
Crevetje

dela vega schreef:
Oei wat voor problemen met de verlichting?

De verlichting bestaat uit een 12v 6A adapter die 2 losstaande circuits aanstuurt. Elk circuit heeft een aparte dimmer en smd 5630 leds. Nu is het probleem dat 1ste keer de leds zijn doorgebrand ofwel door de warmte ofwel door het feit dat ik de lichtintensiteit op de dimmer heb verhoogd want toen begonnen de leds te flikkeren en vielen 1 voor 1 uit en werken dus niet meer. Heb dan een 2de keer geprobeerd maar toen zijn de leds ook gesneuveld misschien door het feit dat ik ze koud op de strip geplakt heb en ze dus uitzetten met kapotte verbindingen tot gevolg.

Ik weet niet echt wat het probleem is. Iemand die tips heeft? Heb nu nieuwe strips en andere dimmer bestelt, hopelijk is het dan opgelost.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]