Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aan het denken om te starten met een garnalen aqua
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 19:18 
eitje

Hoi
indertijd ben ik nog bezig geweest met aquarium en dan met namen een gezelschaps bak van 300l en een kweek stelling voor guppy's.
Na een tijdje werd dit te tijd rovend en ook was de goesting wat weg nu ben ik aan het denken om toch terug van start te gaan met een aquarium en dan met namen met garnalen vind dit facinerend al dikwijls eens gezien ook vroeger in men gezelschapsbak japonica's gehad.

Heb nu momenteel een 80l bak ter beschikking die ik nog staan heb wel is de verlichting stuk dus deze moet opnieuw gemaakt worden ook de boven kap is ervan weg.
Hou van zelfbouw dus dat komt wel goed.
als filter zit er een filter compartiment in de zij kant met 3 vakken eentje die aan zuigd en waar een termostaat in kan en die dan overloopt in 2 andere vakken waar filter media in komt en dan door middel van een pompje of lucht terug de bak in gepompt word.
Zal dit lukken met deze filter?

Ook heb ik hier nog zand liggen voor de bodem die ik gekocht had is zand die ze gebruiken in discus bakken van dat geel korrelig zand dit zou men bodem worden.

Heb ook nog wat stenen liggen van inder tijd die al dienst hebben gedaan en zo een tempel beeld.

wel is de bak nu nog door zichtig en zou als achter wand eventueel een natuurlijke willen maken met mos en planten.
Mos heb ik hier nog van in de vijver is er die vroeger nog in de bak had gezeten en die ik na ledig maken heb gepland in de planten vijver, heb er wat binnen genomen nu en aan het raam gezet waar het warm is om te zien of het terug mooi groen zal worden uiteraard onder water nu is het roestig omdat de vijver koud is en dit deels afsterft maar ieder jaar na de winter komt dit terug.
Hoe kan ik het beste een wand bouwen omp dit erop te laten groeien.

Als garnalen heb ik nog geen idee wat zou goed uit komen op de gelere grond een rode garnaal denk ikzelf en is ook eerder favoriet.

moet ik op de aqua een glas plaat voorzien zodat de garnalen er niet uit kunnen of hoe doen jullie dit.

Welke lamp moet ik voorzien tl ? wattage en kleur en is het aangeraden om bv over te gaan naar een blauw licht s'nachts.

zo de bak vullen met regen water waar dan op te letten ph 6a7
temp zou ik rond te 20a22°c willen hebben. is de kamer temp over winter van de ruimte waar hij zou komen te staan.

wie heeft er tips

Mvg pedro

Profiel  

Berichttitel: Re: Aan het denken om te starten met een garnalen aqua
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 20:37 
Babaulti Groen

Eerst kiezen welke garnalen je wil, en dan je water erop aanpassen, je moet geen neocaradina's op ph 6 gaan houden.

en geen caradinia's op ph 7.5 bv.

Eerst een keuze maken wat je wil en dan je aquarium erop aanpassen.

wand maken van mos - rvs of plastic netje en daar je mos opbinden en tegen de achterwand plaatsen.

Dekplaat is ni nodig, garnalen kruipen er normaal gezien niet uit.eerder eens toevallig., ik zelf nog nooit voorgehad.

Verlichting vind ik dat ze op 4000K beste uitkomen maar das goesting.

Je temp 22° is perfect.

Rode garnalen:
Vuurtjes - weinig rood
sakura - mooi rood
bloody mary - prachtig rood
Prijs is natuurlijk navenant, vuurtjes zijn 75cent en mary's 3-4€ per stuk
Deze garnalen moet je op een ph van 7-8 houden, eigenlijk is gewoon kraanwater het beste ervoor. Kweken zeer goed en zijn sterke beestjes, je moet wel de minder gekleurde er uit selecteren, anders gaan je dekking stilletjes aan achteruit van je groep.

Cristal red garnalen
Zeer mooie garnaaltjes, worden op ph 6-6.5 gehouden kh 2-4 is perfect, meestal op osmose of regenwater aangelengt tot een geleidbaarheid van 130-180ppm
Kweken moeilijker en zijn gevoeliger. heb je verschillende gradaties in kwa schoonheid, maar de standaard mooie zijn toch vanaf een 2-3€ per stuk te vinden.

Dan zijn er nog kardinaalgarnalen, maar die hebben zeer specifieke waarden nodig en niet echt om te beginnen.

Als je in een 80L garnalen zet, dan zou ik hem inrichten met veel planten en hout en stenen.
En toch met een groep van 25 minimaal beginnen.

Vergeet niet dat veel garnalen met elkaar kruisen, en de kwaliteit dan snel achteruit gaat.

L144-L181-L183-Red fire ancistrus

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 20:53 
eitje

welke kleur garnaal zou je aanraden op een gele ondergond?

De cristal red vind ik wel mooi zo ook BLUE – RED RILI.

mvg pedro

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 21:38 
Babaulti Groen

pedro koi schreef:
welke kleur garnaal zou je aanraden op een gele ondergond?

De cristal red vind ik wel mooi zo ook BLUE – RED RILI.

mvg pedro

Cristal red zijn moeilijekr dan de rilli's., de cristal reds ga je beter zien dan de rilli's. rilli's kweken beter.

L144-L181-L183-Red fire ancistrus

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 00:00 
eitje

En de red bee kweekt die beter en beter houdbaar dan de crystal red

en als er dan kweek komt hoe moet je dit aan pakken.

mvg pedro

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 16:26 
larfje

Crystal red zijn ook makkelijk te houden als je je bak ervoor voorziet.
Ze vragen een lage Ph waarde 5.5-6.8 dit ik makkelijk te bekomen door een goede Ph verlagende bodem.
Ik gebruik ada amazonia maar zijn er nog een hoop andere die ook heel goed zijn.
Deze houd je Ph constant op 6 en werkt als een buffer zodat je ook geen Ph val kan krijgen naar bv.4 wat zeer slecht is voor de garnalen.

Het 2de punt waar zeker op gelet moet worden is de ppm waarde.
Dit geeft de geleidbaarheid weer van het water.
Deze zou tussen de 120 en 200 moeten zitten dit is niet haalbaar met kraanwater aangezien deze waardes tussen de 200 en 800 liggen.
Ik werk hier met 80% regenwater 20% kraanwater.
Dit werkt perfect regenwater heeft een ppm van 10 en dit verhoog ik naar 90-100 met kraanwater en zo blijft de bak stabiel tussen de 140 en 160 ppm.

werk nu al geruime tijd op deze manier en moet zeggen dat ik hier niet veel werk heb met die " o zo moeilijke " crystal red's.
Ik test 2 maal per week mijn ppm waarde en ververs weekelijks 10-15% water.
Voor de rest test ik niets tenzij dat ik zie dat de garnalen niet hun normale gedrag vertonen.
Ph blijft constant op 6 door de bodem en de ppm is de maatstaf die je Gh en Kh vervangt.
Een ppm testertje heb je voor 30euro en is op 5sec. Gemeten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 17:20 
eitje

bedankt denk het de crystal word of de red bee.

mvg pedro

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 18:16 
eitje

Vandaag java mos binnen gehaald uit de tuin vijver staat tijdens de winter steeds bruin door de koude maar overleeft.
nu enkele plukken in een 12l bak gedaan en aan het raam gezet ook een zelfbouw co² instalatie erop gezet waarvan ik nu de bereiding aan het maken ben.

zelf heb ik hier nog een redox meter samen met ph meter ineen van op de vijver deze her kalibreren en kan hem gebruiken voor het aqua.

mvg pedro

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 19:47 
larfje

Even om een beeld te geven.

Dit is de bak en hier zitten momenteel prl cystal reds in.
eerste jongen worden tegen eind van de maand verwacht.
zo zie je dat het geen kale kweekbak hoeft te zijn kan ook in een dicht beplante bak.
zelf geeft ik dagelijks easycarbo, profito en weekelijks ferro en cappata extract.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Wat je zeker moet doen is brandnetels plukken de jonge nieuwe kopjes van de plant.
Deze even afspoelen en laten drogen dan gewoon in de bak leggen daar is elke garnaal gek van en het vervuild je water niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 20:17 
Wine red taiwan bee

Ik zou geen planten uit de vijver gebruiken, veel te veel kans op verkeerde bacterie...

Nobody said it was ieSie

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 23:25 
Babaulti Blauw

chriske99 schreef:
Even om een beeld te geven.

Dit is de bak en hier zitten momenteel prl cystal reds in.
eerste jongen worden tegen eind van de maand verwacht.
zo zie je dat het geen kale kweekbak hoeft te zijn kan ook in een dicht beplante bak.
zelf geeft ik dagelijks easycarbo, profito en weekelijks ferro en cappata extract.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Wat je zeker moet doen is brandnetels plukken de jonge nieuwe kopjes van de plant.
Deze even afspoelen en laten drogen dan gewoon in de bak leggen daar is elke garnaal gek van en het vervuild je water niet.

nice, hoe groot is deze bak? welke voeding gebruik je nog. Zelf heb ik maar weinig afwisseling voor mijn CR's. Ben is benieuwd wat anderen nog bijgeven

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2015, 08:25 
larfje

Ik geeft 7 verschillende voeder.
Allemaal voeder die je water bijna niet belasten.

3 maal per week biomax voor baby garnalen ( de grote eten hier ook van )
1 maal per week biozyme van biomax of genchem polytase. Dit zorgt voor een goede bacteriehuishouding wel toedienen als het licht uit is.
1 maal per week aminovita-p van biomax. Dit zijn vitaminen.
1 maal per week white pellets. Niet de aanbevolen dossis maar 1 stikje per 5 garnalen ongeveer. Dit helpt bij het verschalen en bevordert de witdekking.
1 maal per week ebi dama special. Hier zijn ze echt gek op. Ik doe meestal 1 blokje per 50 garnalen.

1 maal per maand astaxantnin. Dit bevordert de voortplanting en de rode kleur hier ben ik heel zuinig mee vandaar 1 maal per maand.

voor de rest zijn er permanent brandnetels ter beschikking en geef ik 10ml cappata extract op 100l per week.
Je moet niet veel voeren hoor als je van alles 1 pakje hebt zal je zien dat je voor 1 bak van 80l met ong. 100 garnalen echt super lang toe komt.
het is belangrijker van gevarieerd te voeren wij eten ook niet alle dagen hetzelfde.

De bak is 1m lang ongeveer 110l.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 18:09 
eitje

men bakje is gestart zi
als onder grond dus het zand gebruikt die indertijd bedoeld was voor discus vissen speciaal daarvoor gekocht licht gelig oranje van kleur.
enkele stenen erin en eerste plandjes erin
filter gevuld met sera seporax en draaid op lucht airlift methode.
water 20% stads water en 80% regen water
hier hebben we hoge waardes van 8.5ph en meer en 16gh en 10kh vandaar het regen water.
ook 3 schepjes shinji klei erbij gedaan die ik ook gebruik in de koi vijver
nu weekje laten draaien en dan eens water meten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 18:22 
Crevetje

pedro koi schreef:
men bakje is gestart zi
als onder grond dus het zand gebruikt die indertijd bedoeld was voor discus vissen speciaal daarvoor gekocht licht gelig oranje van kleur.
enkele stenen erin en eerste plandjes erin
filter gevuld met sera seporax en draaid op lucht airlift methode.
water 20% stads water en 80% regen water
hier hebben we hoge waardes van 8.5ph en meer en 16gh en 10kh vandaar het regen water.
ook 3 schepjes shinji klei erbij gedaan die ik ook gebruik in de koi vijver
nu weekje laten draaien en dan eens water meten.

hoe gaat het er nu mee :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]