Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hout in de bak: welke soorten kunnen
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010, 17:35 
Cristal Red A grade

Ben druk bezig met 1 van de grote bakken in de stelling in te richten voor een koppeltje kreeften (welke is nog niet helemaal zeker) van de grotere soort, bak is toch 1.5m lang.
Nu is mijn vraag:
Buiten het traditionele kienhout uit de winkel, wat kan je dan nog gebruiken.
Is het mogelijk om bv eikentakken in de bak te doen?
Hoe moet je die voorbehandelen? Afkoken zal moeilijk gaan omdat ik echt grote takken wil hebben in de bak.
Maar laat de ideen maar komen.

tnx

Profiel  

Berichttitel: Re: hout in de bak: welke soorten kunnen
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010, 17:48 
Kreeftenmoderator

Het is altijd riskant om gewone takken in het aquarium te leggen. Ze zullen hoe dan ook beginnen rotten en je water sterk vervuilen. Sommige houtsoorten geven mogelijk giftige stoffen af aan het water...

Ik gebruik steeds kienhout in m'n aquaria. Spiderwood is moeilijker te vinden, maar vind ik wel een goed alternatief voor wie echt takken in het aquarium wilt.

Voordracht rivierkreeften in het aquarium: klik hier voor info en data

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010, 17:55 
Cristal Red A grade

Spiderwood heb ik momenteel in 1 kreeften nano liggen, is opzich wel mooi, maar is meer een wortel dan echt takken

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010, 18:36 
Admin

Ik heb er zelf geen ervaring met uit de natuur gewonnen hout, maar ik denk dat het zeker is te overwegen.

Hier een stukje dat er over spreekt, op Miroschaki heeft een collega aquariaan het uit het engels vertaald voor ons :P

Net als met stenen kunt u uw eigen drijfhout gaan zoeken. Het hout dat u in een aquarium zaak kunt kopen is vaak duur of ze hebben soms alleen maar hout dat geen natuurlijke uitstralig heeft. Dan kunt u natuurlijk zelf opzoek gaan naar hout voor in het aquarium, en geheel gratis! Zal proberen een aantal zaken uit te leggen waar u op moet letten.

Hout bevat ook tannine, zorgt er voor dat uw water bruin en zuur word. Het hout zal uiteindelijk allemaal wegrotten in het water. Sommige soorten zullen sneller verrotten dan andere soorten, maar in het algemeen,hoe harder het hout, hoe langer het meegaat. Bij de hardste hout soorten kan het wel honderden jaren duren onderwater (zoals eik), maar het zachtere hout kan binnen enkel weken al gaan rotten. Zolang u geen zacht hout kiest zit u goed!

Mooi plaats om aan gratis drijfhout te komen is rechtstreeks vanuit een meer of rivier u drijfhout te halen, dit zal ook nog eens erg natuurlijk eruit zien omdat het al tijdje in het water heeft gelegen. Het is dan al doorweekt en tannine zal er al beetje uit zijn, en u weet dat het niet zo snel zal rotten. Alleen moet u het hout wel even steriliseren door het tijdje te koken.

Drijfhout

Kies een soort hout dat hard is, zoals eik, esdoorn, es of iep.
Was het hout goed en ontschors uw hout als dat van toepassing is.
Kook uw hout 2-3 uren. Dit zal ervoor zorgen dat uw hout steriel word en ongewenste gasten gedood worden, het zal ook het proces van het volzuigen met water wat versnellen.
Laat het hout nu een tijdje in een ton met water staan zodat het zinkt, dit kan een tijdje duren voordat het zinkt, je kan er bijvoorbeeld een steen aanvast binden om het hout geheel onderwater te krijgen.

Zo, u heeft weer wat euro's bespaart, klein stukje hout kost al gauw tuseen de 5 en de 10 euro per stuk en grote stukken kost vaak veel meer, dus er valt wel wat te besparen, en ook als de speciaalzaak geen of niet zo mooi hout heeft is dit ook zeker een goede optie. Veel plezier met het zoeken!

Bron

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2015, 10:27 
larfje

Is er in de afgelopen jaren niets veranderd in deze visie?
Ik heb namelijk een keiharde eikenhouten tak in mijn bakje en volgens een ander garnalenforum zou eiken of beukenhout absoluut niet met garnalen samen kunnen. Ze konden dit niet onderbouwen met eigen ervaring, (alleen de opmerking "dat gaat rotten", nou eikenhout kan 100 jaar mee :D ), maar voor de zekerheid vraag ik toch maar of hier negatieve ervaringen zijn geweest? Uit eigen ervaring weet ik, dat vuurgarnalen er absoluut geen probleem mee hebben, ik had er honderden in mijn aquaria met takken, maar misschien andere garnalensoorten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2015, 12:43 
Admin

Ik snap helemaal niet waar ze dat halen , eikenhout en beuk kan perfect het hoeven zeker niet altijd exotische wortels uit een lfs te zijn waarvan de afkomst dikwijls al helemaal een raadsel is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2015, 14:30 
larfje

Ik begreep het ook niet, maar dacht dat ik misschien iets gemist had.
Geen van mijn visjes of vuurgarnalen hadden een probleem met eiken- of beukentakken, maar nu ging ik twijfelen of ik hem eruit moest halen. De enige reden voor mij zou zijn als mijn PH teveel zou dalen, voor Sulawesi moet ik die natuurlijk hoog genoeg houden. Ik meet elke paar dagen of er iets veranderd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]