Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nano Reef startershandleiding.
BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2013, 00:16 
Admin

Een Nano Reef opstarten.

1 Nadat je de nodige kennis en materiaal hebt verzameld komt de tijd er aan dat je klaar bent voor de eigenlijke opstart.
Waarschijnlijk zal je bij je nazoekwerk verschillende methoden vinden,er zijn zoals gewoonlijk meerdere wegen naar Rome, de werkwijze die nu wordt besproken heb ik zelf toegepast.

2 Als je een goed plekje in huis hebt gevonden waar jou Nano Reefje komt te staan, dan is het een goed idee om alles eens uit te testen met kraanwater (proefdraaien) en kan je de techniek installeren liefst zo weinig mogelijk in het zicht.

Enkele eigenschappen van een goede plek voor het aquarium zijn :

- Een plaats waar je het aquarium zo veel mogelijk kan zien.
- Een rustige plek, waar je goed bij kan.
- Donkere plaats, dan komt de aquarium beter tot zijn recht.
- Koele plaats ,een beetje opwarmen is makkelijker dan koelen.
- Ver weg van een zonnig raam, direct zonlicht geeft kans op algengroei, en wordt te warm.
- Een stevige stabiele ondergrond en mooi waterpas.
- In de buurt van stroomvoorziening.

Als je opstart met zelf aangemaakt zeewater, denk er dan aan dat dit 24 u op voorhand moet aangemaakt worden.
Een ander optie is starten met vers zeewater .Als je daar ergens aan kan geraken is dit voor een nieuwe opstart zeker een aanrader.

3 Is alles getest en het bakje heeft een goed plaatsje gevonden, dan kan het gevuld worden met zeewater.

4 Vervolgens de techniek definitief plaatsen,verwarming, stromingspomp als het water op temperatuur (25°c) is ,meet dan nog eens het zoutgehalte (35 ‰) met een refractometer en pas zo nodig nog wat aan.

Wat ik zelf ook nog gebruik is een hang-one filtertje met watten om de ronddwalende deeltjes eruit te filteren, ook zou er indien nodig ,actieve kool,fosfaat-absorbers en dergelijke kunnen ingedaan worden.

Thermometer.

Afbeelding

Een refractometer om op de meest snelle ,eenvoudige en nauwkeurige manier de Saliniteit (zoutgehalte) te meten.

5 Als alles oké is mag de levende steen geplaatst worden en kan het scapen beginnen.

Afbeelding

Zorg dat alles goed stevig en stabiel staat , laat je fantasie werken ,denk aan plaats voor je koraaltjes, schuilplaatsen voor je diertjes, maak er iets spannend van, zoek eventueel inspiratie op het web.

Er bestaan verschillende producten (2 componenten) waarmee je onderwater van alles kan hechten en lijmen , ook colsonbandje kunnen een goede hulp zijn om stenen aan elkaar te strippen.

5 In Principe zou nu ook het levende zand mogen ingebracht worden (1 -2 cm is voldoende) . Dat is een eigen keuze .Sommigen wachten daar nog enkele maanden mee omdat anders het vuil dat uit de stenen komt zich met het zand gaat mengen .Ik heb het zand er na een dag in gedaan zodat het ook direct mee kon opstarten ,vuil wordt het uiteindelijk toch.

6 De techniek staat te draaien, rustig de verlichting opbouwen, zodat het leven op de stenen zich kan ontwikkelen en het bakje kan beginnen rijpen.

Nu komt er een boeiende tijd van geduld en ontdekken.

7 Net als bij een zoetwater aquarium zal je ook hier een nitrietpiek krijgen.
Als de nitraat en fosfaat sterk gaan stijgen (door alles wat uit de levende steen komt) is het aangeraden om regelmatig een grote waterwissel te doen zodat de nitraat en fosfaat niet wordt geabsorbeerd door de levende stenen, en later weer voor problemen zal zorgen door vrij te komen.

Meestal is het na een 6 tot 8 tal weken dat de eerste koralen ingebracht worden ,wanneer de waterwaardes een twee tal weken stabiel gebleven zijn.

8 Het is aangeraden voorzichtig te beginnen met makkelijke koralen, die gaan helpen om het water mee te stabiliseren, ze verarmen je bakje omdat ze verbruiken. Verder kan ook een opruimploegje nuttig zijn om de algen mee onder controle te houden.

9 Nu is het de kunst om een evenwicht te vinden tussen verbruikers en vervuilers, te hoge nitraat en fosfaat in combinatie met veel licht gaan resulteren in algen.

10 Het is van belang nitraat en fosfaat zo laag mogelijk te houden, dan zullen de koralen zich van hun mooiste kant laten zien.

Succes.

Een veel gestelde vraag: En geen eiwit-afschuimer ? Het doel van een eiwit-afschuimer is om de afvalstoffen uit het water te halen voordat deze zich bacterieel kunnen omzetten naar nitraat en fosfaat en dergelijke....
Door in een nanobakje een heel lage bezetting van van vervuilers te plaatsen, en het accent te leggen op verbruikers samen met een wekelijkse waterverversing, kan een nanobakje prima zonder eiwitafschuimer.

Van de moment dat er diertjes worden ingeplaatst die sterk vervuilen , of lastige eters die veel voeding nodig hebben (dus ook veel voer dat achterblijft) zal een eiwitafschuimer wel nodig zijn.

Profiel  

Berichttitel: Re: Nano Reef startershandleiding.
BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2013, 18:53 
Blue Pearl

En vergeet vooral geen stromingspompje te hangen,wat toch wel belangrijk is ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2013, 19:16 
Erelid

Mooi uiteengezet Johan,

wordt er dan niet gefilterd ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2013, 20:32 
Citroentje

uw levende steen vormt al een grote filter op zijn eigen maar extra is altijd beter voor zover ik het al versta

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 feb 2013, 01:18 
Admin

eek a schreef:
Mooi uiteengezet Johan,

wordt er dan niet gefilterd ?

Mijn opstelling is gebaseerd op de Berlin Methode , die wordt tegenwoordig het meeste gebruikt.
De onderdelen voor deze methode zijn voldoende levend steen, verlichting, stroming en een eiwit afschuimer.

Gezien de nano een lage bezetting heeft, en elke week een verversing krijgt , kan een eiwit afschuimer achterwegen worden gelaten, minder techniek, minder plek, en dikwijls ook minder geluid.

Meestal wordt filtering zoals wij dat kennen in het zoetwater met filtermedium afgeraden , daar deze als ze vervuilen nitraat kunnen gaan afgeven en dat willen we ten alle tijden vermijden, sommige gebruiken wel een potfilter ,maar deze moet dan heel regelmatig worden gereinigd.

Zo als Biotek al zei is de (poreuze) levende steen het filtermedium, samen met het zand en de stromingspomp zorgen die dus voor de biologische filtering.

Bij mij hangt er ook nog hang one filtertje aan , met filterwatten die het zweefvuil eruit halen. deze watten vervang ik gewoonlijk 2 maal per week. dat was ik in het start topic er vergeten bij te zetten , zal ik nog doen. ;)

Dat filtertje is niet nodig voor de goede werking van de bak, maar ik heb gewoon liever dat rond vliegende deeltjes er worden uitgehaald.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]