Waar komen de koralen die we in de winkel kunnen kopen vandaan ?

Zeewater garnalenaquaria.
Plaats reactie
Lore*
Crevetje

Waar komen de koralen die we in de winkel kunnen kopen vandaan ?

Bericht door Lore* » 31 mei 2012, 09:50

Ik vraag me af...
Van waar haal je die koralen en dieren dan eigelijk? En hoe weet je dat het geen (illegale) wildvang is? Zijn daar bepaalde controles op en dan met etiketten of zo van waar het komt? Of moet je enkel geloven wat de verkopers zeggen?

Want bij koralen is het zelfs verboden een stukje dat op het strand aangespoeld ligt, mee te nemen... Je mag het wel oprapen en naar kijken, maar je moet het terug leggen.

Van mijn vuurtjes mag ik wel zeker zijn dat ze afkomstig zijn van de kweek en geen wildvang :D maar bij andere dieren is dat toch niet zo simpel? En als het dan geweten is dat het wildvang is... Wordt er dan melding gedaan van op welke manier het is gevangen?

Tropische vissen die in koraalriffen leven, worden gevangen door explosieven in het koraal te stoppen. Dat ontploft en is totaal vernield in een omtrek van ik weet niet hoeveel meters, de vissen komen dan aan het wateroppervlak liggen door de schok van het water, ze worden verzameld en meegenomen... Zo'n vangstmethoden is echter nefast voor het hele ecosysteem, wetende dat de koralen er al zo slecht aan toe zijn :(

Dus hoe kan je dat weten? Dit zijn ook maar zaken die ik als biologiestudent krijg voorgeschoteld als leerstof, mss weten/denken jullie andere dingen? Of wordt daar geen rekening mee gehouden?

Johan
Admin
Contacteer:

Re: Waar komen de koralen die we in de winkel kunnen kopen v

Bericht door Johan » 02 jun 2012, 21:57

Ben nog een heel erg groentje in de zeewater wereld, dus ik kan momenteel ze nog maar spreken van een beperkte waarneming. :mrgreen:

Volgens mij zijn er telkens 3 mogelijkheden waar de diertjes van afkomstig zijn.
-Wildvang en dan is de afkomst normaal via de winkelier te achterhalen.
-Koralen worden ook door te stekken opgekweekt, je hebt koralen kwekerijen.
-Ook door mede hobbyisten kan je makkelijk aan stekjes geraken, daarvoor is een forum weer super handig, en zo kan je als je wil je bakje vullen met diertjes die nooit een zee hebben gezien. ;)

BioTek
Citroentje

Bericht door BioTek » 02 jun 2012, 22:14

niet echt koraal gerelateerd, maar dit geeft je een idee hoe wildvang van vis gebeurd :

http://www.youtube.com/watch?v=ilnitMs1LRk

veel koraal wordt ook gekweekt, er bestaan immers ook coral farms

http://www.youtube.com/watch?v=yxDZj39YFGQ

dit filmpje toont de techniek vanaf 3min ongeveer

http://www.youtube.com/watch?v=Sb2t-SXx ... re=related

Johan
Admin
Contacteer:

Bericht door Johan » 02 jun 2012, 22:21

Vandaag bij een webwinkel van zeematerialen geweest, de man is een ingewijde zeewater liefhebber.
Daar heb ik hem de boven genoemde vraag eens voorgelegd, het meeste van de geïmporteerde koralen komen uit Indonesië waar ze in grote Coral farms worden gekweekt, dat zijn eigenlijk ondiepe velden in de zee, waar dat ze de koraal opkweken net als wij hier boomkwekers hebben,of bloemkool telen ,telen ze daar koraal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eens op afbeeldingen googlen met de term Coral farm brengt wel wat duidelijkheid.

-mich-
Vuurtje

Bericht door -mich- » 03 jun 2012, 14:35

me zijn croxskes in de zee haha :D
Heel wat gehuwde mannen bouwen zich een aquarium, omdat ze iemand in de buurt willen die ook niks te zeggen heeft

Plaats reactie