Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opstart nieuwe aquarium
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 15:06 
Crevetje

ok zoals sommige op dit forum al gelezen hebben is mijn aquarium dus gebarsten , dus ik moet helemaal opnieuw beginnen , ik wil hiervan een speciaalbak voor garnalen maken dus shoot , geef me alles wat in jullie fantasie zit , ondergrond , licht , planten , pomp , versiering , geef me alles waar jullie aan denken. en dan zal ik proberen een fotoblog bij te houden met alle ideetjes die ik van jullie gebruik.
Als bewonertjes had ik graag Sakura's , F1 , CB en CR gehad.
ik dacht dat het wel leuk zou zijn om jullie hierin te betrekken dus kom maar op met jullie ideetjes.

Groetjes Steff

Laatst bijgewerkt door steff1991 op ma 31 dec 2012, 01:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Opstart nieuwe aquarium
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 15:17 
Moderator

Euhhh, ga je een nieuwe kopen ?

Nano, of groter ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 16:12 
Babaulti Groen

Kijk vooral eens op Kapaza of 2dehands. Er zijn er met hopen te koop.
Maar laat je niet in de luren leggen qua prijs want sommigen vragen zoveel als voor een nieuwe.
Voordat we je kunnen helpen zal je eerst zelf moeten uitkijken naar welke soort garnaaltjes je wil gaan houden. Dat kan heel wat verschil geven voor de inrichting van de bak.
Maar alle garnalenbakjes behoeven alleszins veel schuilplaatsen, wat snelgroeiende plantjes en mos en misschien toch ook wel een stukje hout.

CR & CB F1 en F2, TWB, Red Sakura, zwarte en donkerblauwe Tijgers, Kardinaaltjes, Roodscharen, CPO, Diminitus, Texanus,
RED SEA MAX 130D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 18:47 
Moderator

Idd, begin eerst al maar eens rond te kijken om te weten te komen welke garnaaltjes je wil huisvesten.

Bv Crystal Reds of Caridina Dennerli vragen een heel andere huisvesting en bodem, ......

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 01:07 
Crevetje

Spongebob schreef:
Euhhh, ga je een nieuwe kopen ?

Nano, of groter ?

ik ben niet zo thuis on het nano wezen , dus ik weet niet echt vanaf wanneer je van nano kan spreken maar het zal zo'n 20 liter zijn het gaat of de superfish aqua20.

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 01:15 
Crevetje

Toon VG schreef:
Kijk vooral eens op Kapaza of 2dehands. Er zijn er met hopen te koop.
Maar laat je niet in de luren leggen qua prijs want sommigen vragen zoveel als voor een nieuwe.
Voordat we je kunnen helpen zal je eerst zelf moeten uitkijken naar welke soort garnaaltjes je wil gaan houden. Dat kan heel wat verschil geven voor de inrichting van de bak.
Maar alle garnalenbakjes behoeven alleszins veel schuilplaatsen, wat snelgroeiende plantjes en mos en misschien toch ook wel een stukje hout.

Ik ben niet zo'n voorstander van 2de hands website's , ik heb er niets tegen , maar als ik kan koop ik ze liever nieuw.
Tenzij jullie hier op het forum mij kunnen helpen bij de aanschaf van een nieuwe aquarium , liefst niet te groot , max 50L.
Ik zou graag verder gaan met de sakura garnalen daar ik er nog enkele van heb overgehouden na de ramp van donderdag , dus deze hou ik , en dan zou ik willen uitbreiden met F1 garnalen en gewone crystal black en red's. en welke planten zie jij als snelgroeiend ? Heb zelf al waterpest en cabomba gehad en dat ging heel goed , maar wou toch wat anders vandaar mijn vraag. mos en stukje kienhout wist ik al en dat heb ik wel.
Alvast bedankt voor de reactie !

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 01:18 
Crevetje

Dimitry schreef:
Idd, begin eerst al maar eens rond te kijken om te weten te komen welke garnaaltjes je wil huisvesten.

Bv Crystal Reds of Caridina Dennerli vragen een heel andere huisvesting en bodem, ......

Ik zou graag willen verdergaan met de sakura's , en dan ook uitbreiden met F1 garnalen en zowel CR als CB garnalen , en als bak zou ik graag de superfish aqua20 hebben , indien u andere , betere kleine garnalenbakjes weet laat het me zeker weten , maar niet meer dan 50L indien mogelijk.
Alvast bedankt voor de reactie !

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 09:02 
White Pearl

Ik dacht dat onder de 40 liter je van Nano kan spreken, dus met die 20 liter zit je goed voor Nano. Ikzelf plan vb. een 30 liter (Superfish Home 25) ooit op te starten.

Ik zou zeggen: beslis eerst welke garnaaltjes je wil, lees je dan even in over hun behoeften en werk van daaruit. Eens je weet welke grond en filter enzo geschikt zijn voor je Nano en de garnaaltjes die je plant, kan je denken over een beetje scapen. Dat vind ik leuk, gewoon zorgen dat je bakje er een beetje natuurlijk uitziet (en liefst met toch wel genoeg schuilplekken en mossen). Dan water er in en 3 à 4 weekjes laten indraaien en dan de garnaaltjes er in (allé met gewenning natuurlijk). :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 09:59 
Cristal Red A grade

Ik heb nog eentje van 16L staan dat compleet klaar is en weg mag.
Met bodemfilter, aquaell circulator erop, aquaell led verlichting, verwarming, ingericht met plantjes en stenen en ph verlagende bodem. Draait nu een paar maanden, maar ik start binnenkort een andere op om in de winkel te zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 14:47 
Crevetje

BlackScorpion schreef:
Ik dacht dat onder de 40 liter je van Nano kan spreken, dus met die 20 liter zit je goed voor Nano. Ikzelf plan vb. een 30 liter (Superfish Home 25) ooit op te starten.

Ik zou zeggen: beslis eerst welke garnaaltjes je wil, lees je dan even in over hun behoeften en werk van daaruit. Eens je weet welke grond en filter enzo geschikt zijn voor je Nano en de garnaaltjes die je plant, kan je denken over een beetje scapen. Dat vind ik leuk, gewoon zorgen dat je bakje er een beetje natuurlijk uitziet (en liefst met toch wel genoeg schuilplekken en mossen). Dan water er in en 3 à 4 weekjes laten indraaien en dan de garnaaltjes er in (allé met gewenning natuurlijk). :)

Ok , dan kan je bij mij wel spreken van nano.
de garnaaltjes zijn al beslist , ik wil : de sakura's, F1 , CB en CR .
Welke inrichtingen raadt u me zoal aan , aquascaping vind ik heel mooi en leuk , maar ben er een beetje bang voor dat het te moeilijk is ? en het wennen van de garnaaltjes komt wel goed haha ;)

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 14:48 
Crevetje

Kustom Koen schreef:
Ik heb nog eentje van 16L staan dat compleet klaar is en weg mag.
Met bodemfilter, aquaell circulator erop, aquaell led verlichting, verwarming, ingericht met plantjes en stenen en ph verlagende bodem. Draait nu een paar maanden, maar ik start binnenkort een andere op om in de winkel te zetten.

Beste Kustom Koen ,

Is deze gratis ? anders kom ik die zeer graag ophalen en kan ik ook meteen wat garnaaltjes kopen ;) ..

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 15:01 
White Pearl

Bwa qua inrichting kan je gewoon eens internet-snuffelen op aquascaping en daar inspiratie uithalen. Ik zou het wel niet té moeilijk maken, maar gewoon een leuk uit laten zien. Als je aquascaping voorbeelden gaat bekijken, raakt je inspiratie nog gek soms ;).

Basically: een garnalenflat, wat naaldgras aan 1 kant, een hoog plantje om de filter en verwarming te verbergen eventueel, stukje leuk ogend hout waar je wat mos op vastbind en dan nog 1 of 2 plantjes die een beetje bodem bedekken en deels ook schuilmogelijkheden bieden en dan nog een mosballetje vb. Zoiets heb ik in gedachten voor mezelf :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 17:05 
Crevetje

BlackScorpion schreef:
Bwa qua inrichting kan je gewoon eens internet-snuffelen op aquascaping en daar inspiratie uithalen. Ik zou het wel niet té moeilijk maken, maar gewoon een leuk uit laten zien. Als je aquascaping voorbeelden gaat bekijken, raakt je inspiratie nog gek soms ;).

Basically: een garnalenflat, wat naaldgras aan 1 kant, een hoog plantje om de filter en verwarming te verbergen eventueel, stukje leuk ogend hout waar je wat mos op vastbind en dan nog 1 of 2 plantjes die een beetje bodem bedekken en deels ook schuilmogelijkheden bieden en dan nog een mosballetje vb. Zoiets heb ik in gedachten voor mezelf :)

waaw , das een hele boterham om te onthouden , en over welke planten heb je het dan ? javamos overwoekert heel snel heb ik gelezen , dus ik zou graag iets anders hebben dan javamos , mosballen en leuk stukje kienhout komen er zowiezo al in , naaldgras ook leuk ideetje , kende ik al maar had ik nog niet aan gedacht , en van grote plantjes had ik graag iets anders dan cabomba of waterpest , welke fijngebladerde kunnen er nog , en dan ook de ph verlagende bodem , wat is de naam daarvan ?
Alvast bedankt voor je supper reactie !

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 19:48 
White Pearl

Oh ja, ik was nog een klein drijfplantje vergeten om een beetje schaduw te geven. Als je geen javamos wil kan je eens rondkijken naar andere mossen. Christmas mos vb. groeit dacht ik minder snel. Voor de rest ken ik niet direct namen, ik heb zelf nog geen aqua maar ben gewoon wat aan het inlezen :-) Anubia vind ik vb. ook een leuk plantje, maar sommigen beweren dat die gevaarlijk zijn als er beschadigingen aan komen (giftig voor garnalen) en anderen beweren dat het totaal geen kwaad kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 23:45 
Crevetje

BlackScorpion schreef:
Oh ja, ik was nog een klein drijfplantje vergeten om een beetje schaduw te geven. Als je geen javamos wil kan je eens rondkijken naar andere mossen. Christmas mos vb. groeit dacht ik minder snel. Voor de rest ken ik niet direct namen, ik heb zelf nog geen aqua maar ben gewoon wat aan het inlezen :-) Anubia vind ik vb. ook een leuk plantje, maar sommigen beweren dat die gevaarlijk zijn als er beschadigingen aan komen (giftig voor garnalen) en anderen beweren dat het totaal geen kwaad kan.

Anubia ga ik me dan toch ook even over inlezen als het giftig zou zijn ... als drijfplant gebruik ik een gewone plant ! De naam is ceratopteris , groeit in hele mooie bosjes als je het gewoon laat drijven met dank aan mijn LFS bedankt voor de info !

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 01:55 
Crevetje

iemand nog ideen ?

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 07:54 
Moderator

Waterpest zou ik niet doen in zo'n klein bakje.
Waarom daar maak ik geen woorden aan vuil.
De naam van de plangt zegt genoeg. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 10:21 
Erelid

er zijn plantjes zat om te gebruiken .
zie de planten data .

grote planten kan je best mijden .

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 10:25 
Admin

Javamos overwoekert helemaal niet,wel komen er bij het snoeien kleine stukje vrij die dan elders ,verder gaan groeien, maar dat is met de meeste mossen zo bij het snoeien.

Voor andere planten kan je miss HIER eens kijken.

Als je F1tje of CR's wil gaan houden is een pH verlagende bodem idd een goede zaak hier eens kijken :arrow: http://www.aquarush.be/c-727307/bodemgrond/ die fijne korrel van florabase vind ik zelf een prima bodem voor een nano.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 10:46 
White Pearl

Ik heb eventjes een vraag, maar bij die Flora base zie ik staan dat de grond de Ph reguleert voor 1 jaar. Betekent dit dat je bij aquaria de grond best jaarlijks vervangt of is dit niet nodig zolang de beestjes en planten het goed doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 11:27 
Admin

Ik laat gewoon alles zitten,tot ik hem beu ben :mrgreen: je kan hem ook aanvullen als je dat wil. :arrow: http://www.garnalenforum.be/viewtopic.php?f=39&t=1882

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2013, 13:48 
Babaulti Groen

hoi steff,

ik lees dat je sakura's, f1 cr en cb wil houden. dit allemaal samen in een nano? persoonlijk zou ik dat niet doen. de f1 en cr/cb vragen eigenlijk wel een bakje apart... zet je daar neocaridina's bij, gaan deze de f1, cr/cb snel overwoekeren. ik zou tussen de 2 kiezen. ofwel de sakura's (neocaridina dus) of de combinatie f1, cr/cb...

de sakura's kan je gerust op leidingwater houden, ik heb er een mooie blinkend zwarte bodem in. en bij de andere kan je best een ph-verlagende bodem gebruiken...

Crystal Red A-SSS grade
Bloody Mary Sakura
Cambarellus Ninae
Cambarellus Patzcuarensis Orange

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2013, 20:33 
Crevetje

Cinderella schreef:
hoi steff,

ik lees dat je sakura's, f1 cr en cb wil houden. dit allemaal samen in een nano? persoonlijk zou ik dat niet doen. de f1 en cr/cb vragen eigenlijk wel een bakje apart... zet je daar neocaridina's bij, gaan deze de f1, cr/cb snel overwoekeren. ik zou tussen de 2 kiezen. ofwel de sakura's (neocaridina dus) of de combinatie f1, cr/cb...

de sakura's kan je gerust op leidingwater houden, ik heb er een mooie blinkend zwarte bodem in. en bij de andere kan je best een ph-verlagende bodem gebruiken...

Beste Cinderella ,

het is niet de bedoeling dat ik al deze soorten in 1 bak ging houden , maar ik had wel graag jullie mening over welke ik wel zou zetten en met wat vandaar de vraag.. en welke ph verlagende bodem raadt je dan aan ?

Groetjes Steff

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2013, 20:46 
Babaulti Groen

over de bodem heeft ieder zijn mening :mrgreen: .
voor cr en familie? sommigen zweren bij akadama. ik gebruik echter enkel shirakura red bee sand. verkrijgbaar bij onze toffe beheerder aquarush! ik vind op de donkere kleur van shirakura de garnaaltjes veel mooier afsteken. akadama is veel lichter (modderkleur) en ik vind het ook een slijkboeltje als ik in mijn eerste akadamabak bezig was. heb alle akadama eruit gebonjourd. de shirakura houdt je water ook kristalhelder! heb er net nog een bak mee ingericht waar eerder nog akadama in was. wat een verschil, je ziet bijna niet dat er water in de bak is!

ik laat het woord nu aan de anderen om akadama te verdedigen! :mrgreen:

voor neocaridina's kan je kiezen wat je het mooiste vind.
kijk maar naar dimi zijn eerst mooi gekleurde bakje bij zijn orange sakura's :mrgreen:
bij mijn neocaridina's en kreeftjes ligt er blinkend zwarte kwartskiezel in.
:arrow: als de bodem maar heel dun ligt, da's het allerbelangrijkste.

Crystal Red A-SSS grade
Bloody Mary Sakura
Cambarellus Ninae
Cambarellus Patzcuarensis Orange

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2013, 21:09 
Crevetje

Cinderella schreef:
over de bodem heeft ieder zijn mening :mrgreen: .
voor cr en familie? sommigen zweren bij akadama. ik gebruik echter enkel shirakura red bee sand. verkrijgbaar bij onze toffe beheerder aquarush! ik vind op de donkere kleur van shirakura de garnaaltjes veel mooier afsteken. akadama is veel lichter (modderkleur) en ik vind het ook een slijkboeltje als ik in mijn eerste akadamabak bezig was. heb alle akadama eruit gebonjourd. de shirakura houdt je water ook kristalhelder! heb er net nog een bak mee ingericht waar eerder nog akadama in was. wat een verschil, je ziet bijna niet dat er water in de bak is!

ik laat het woord nu aan de anderen om akadama te verdedigen! :mrgreen:

voor neocaridina's kan je kiezen wat je het mooiste vind.
kijk maar naar dimi zijn eerst mooi gekleurde bakje bij zijn orange sakura's :mrgreen:
bij mijn neocaridina's en kreeftjes ligt er blinkend zwarte kwartskiezel in.
:arrow: als de bodem maar heel dun ligt, da's het allerbelangrijkste.

Hartelijk bedankt voor de reactie , daar kan ik zeer veel mee , dan ga ik toch wel eens een kijkje nemen waar ik dat shirakura red bee sand kan kopen !!

Bedankt !

Groetjes Steff

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende